یوتیوب 17 ساله شد

یوتیوب 17 سال پیش، امروز با انتشار یک ویدیو راه اندازی شد. 17 سال پیش در روز یکشنبه مردی 25 ساله به نام جاوید کریم اولین ویدیو را در یوتیوب آپلود کرد و سرویسی را راه اندازی کرد که تبدیل به مرکز اصلی پخش ویدیو در سر تاسر جهان شد. در حال حاضر این پلت فرم به یک فرصت برای کسب درآمد تبدیل شده است. برای مشاهده اولین ویدئوی یوتیوب تا پایان مطلب با های فن تک همراه باشید.

youtube

در مورد اولین ویدیومنتشر شده یوتیوب، باید اعتراف کرد چیزی برای نوشتن در مورد آن وجود نداشت. این کلیپ 19 ثانیه ای که به نام "من در باغ وحش" با کیفیت بسیار پایینی در این سایت بارگذاری شد که می توانید به وضوح در پایان مطلب مشاهده کنید.
شخصی که در این فیلم می بینید، کریم یکی از بنیانگذاران یوتیوب می باشد که در باغ وحش سن دیگو این تصاویر ویدئویی را گرفته و به این مطلب اشاره می کند که فیل ها خرطوم های بلندی دارند.
مانند بسیاری از ویدیوهایی که در آن روزهای اولیه در سایت استریم قرار گرفتند، این کلیپ فاقد ویژگی های لازم برای تولید یک محتوا با کیفیتی است که امروزه در این پلتفرم شاهد آن هستیم.
کریم در اولین ویدیوی یوتیوب به دوربین می‌گوید: «بسیار خوب، ما در مقابل فیل‌ها هستیم. نکته جالب در مورد این بچه فیل ها این است که آنها تنه های واقعاً، بسیار بلندی دارند. تماشای این صحنه عالی به نظر می رسد و این تقریباً تمام چیزی است که می توان گفت."

البته وقتی کریم این کلیپ را ضبط و آپلود کرد، می دانست که یوتیوب به پدیده امروزی تبدیل خواهد شد. اما هیچ وقت فکر نمی کرد ویدیوی او در سال های بعد صدها میلیون بازدید داشته باشد.

یک ماه پس از انتشار ویدیوی کریم در آوریل 2005، یوتیوب نسخه بتای عمومی این سرویس را قبل از راه اندازی رسمی در نوامبر همان سال ارائه کرد. تقریباً در همان زمان، کریم یوتیوب را ترک کرد تا در مقطع کارشناسی ارشد در رشته علوم کامپیوتر در دانشگاه استنفورد تحصیل کند، اما زمانی که گوگل یوتیوب را به مبلغ 1.65 میلیارد دلار در سال 2006 از وی خریداری کرد، او سهامی به ارزش ده ها میلیون دلار دریافت کرده بود. کریم در ادامه روی یک شرکتی به نام Youniversity Ventures (در حال حاضر YVentures) سرمایه گذاری کرد، البته علاوه بر او، Airbnb و Reddit ( محلی است برای به اشتراک گذاشتن ایده ها، تجربیات و منابع برای میزبان های airbnb) از جمله کسانی بودند که از این سرمایه گذاری سود بردند.

سازنده اولین ویدیوی یوتیوب گهگاه توضیحات کلیپ را ویرایش می کند تا اگر شرکت تغییری در این پلتفرم ایجاد کرد، نظر خود را بیان کند. به عنوان مثال، سال گذشته کریم از حذف تعداد نظرات مخالف کاربران توسط یوتیوب انتقاد کرد.

تا آوریل سال 2022، کلیپ فیل بیش از 228 میلیون بار دیده شده و بیش از 11 میلیون نظر دریافت کرده است. کریم اخیراً گفت: "بیایید صادق باشیم، همه ما یک روز این ویدئو را به فرزندانمان نشان خواهیم داد."

 


چاپ