توئیتر "قرص سمی" برای ماسک می سازد

شرکت توئیتر روز جمعه اعلام کرد که برای مقابله با طرح ایلان ماسک مبنی بر خرید کل سهام توئیتر از روش "قرص سمی" استفاده می کند. برای کسب اطلاعات بیشتر از جزئیات این روش تا پایان مطلب با های فن تک همراه باشید.

elan twit

در خبری که به نقل از این رسانه روز جمعه در خبرگزاری رویترز منتشر شد، شرکت توییتر (TWTR.N) یک "قرص سمی" را برای محدود کردن توانایی خرید کلیه سهام این پلتفرم رسانه های اجتماعی توسط ایلان ماسک اتخاذ کرد، زیرا طبق قوانین توئیتر برای مدت زمان معینی هیچ سهامداری نمی تواند مالک بیش از 15 درصد سهام این شرکت شود.
منابع نزدیک به توئیتر که از افشای نام خود، خودداری کردند، گفتند که احتمال دارد یک شرکت خصوصی دیگری پیشنهادی بالاتر از رقم 43 میلیارد دلاری مدیر عامل شرکت خودروسازی تسلا ارائه کند.

به گفته این منابع آگاه، توما براوو، مالک یک شرکت سهام خصوصی در زمینه فناوری است که دارای آن تا پایان دسامبر بیش از 103 میلیارد دلار تخمین زده شد، به توییتر اعلام نموده که در حال بررسی حضورش در این مناقصه می باشد.

البته هنوز مشخص نیست که توما براوو چه رقمی را برای پیشنهاد خرید کل سهام در نظر گرفته است، بنابراین نمی توان پیش بینی نمود که آیا رقم پیشنهادی بالاتر از رقم ایلان ماسک می باشد یا خیر؟!
سخنگوی اتوما براوو و نمایندگان TWTR.N از اظهار نظر در این خصوص خودداری کردند. اما روز پنجشنبه اعلام شده بود که توما براوو در حال بررسی پیشنهادی برای خرید توییتر است.

توییتر روز جمعه اعلام کرد که از روش "قرص سمی" استفاده کرده است. در این روش به سهامداران جزء این امکان داده می شود تا بتوانند سهام شرکت را با تخفیف خریداری کنند.
روش قرص سمی که در بازار بورس ایالات متحده به طور رسمی به عنوان طرح حقوق سهامداران کوچک شناخته می شود، به مدت 364 روز در این محل به اجرا در خواهد آمد.

این اقدام، ماسک را از ارائه مستقیم پیشنهاد خود به سهامداران توییتر مبنی بر راه اندازی یک مناقصه منع نمی کند. در حالی که روش قرص سمی مانع فروش سهام اکثر سهامداران توییتر می شود، اما پیشنهاد مناقصه به آنها اجازه می دهد موافقت یا رد پیشنهاد ماسک را ثبت کنند.


دن ایوز، تحلیلگر Wedbush (یک شرکت ارائه دهنده خدمات مالی) روز جمعه در توییتی نوشت: «این اقدام توئیتر، یک حرکت تدافعی قابل پیش بینی برای جلوگیری از سقوط هیئت مدیره است که سهامداران آن را مثبت ارزیابی نمی کنند.»

علاقه توما براوو باعث می شود که شرکت های سهام خصوصی بیشتری برای خرید توییتر رقابت کنند. برخلاف شرکت‌های بزرگ فناوری، اکثر شرکت‌های خرید با محدودیت‌های ضدتراست (قانون ضد تراست یا شرمن (sherman act) همه اقداماتی که باعث ایجاد محدودیت در تجارت و یا انحصارگری شود را ممنوع می کند) در خرید توییتر مواجه نخواهند شد.

این احتمال وجود دارد که شرکت Silver Lake تصمیم بگیرد به عنوان یک خریدار وارد این جنگ شود. هرچند سخنگوی Silver Lake بلافاصله به این ادعا واکنشی نشان نداده است. اما این احتمال وجود دارد که یک شرکت سهامی خصوصی به جای رقابت با ماسک، پیشنهاد مشارکت به او را خواهد داد. به گفته منابع، انتقاد ماسک از اتکای توییتر به تبلیغات برای کسب درآمد بیشتر، برخی از شرکت‌های سهام خصوصی را از همکاری با او نگران کرده است.

Silver Lake، یک شرکت سهام خصوصی با بیش از 90 میلیارد دلار سرمایه تحت اختیار، شریک خوبی برای ماسک خواهد بود، زیرا چهار سال پیش نیز او با ارائه پیشنهاد 72 میلیارد دلاری درخواست خرید شرکت تسلا (TSLA.O) کرده بود، که ماسک آن را نپذیرفت. جالب است بدانید که اگون دوربان، مدیر اجرایی Silver Lake نیز در هیئت مدیره توییتر حضور دارد.

اما افراد آشنا به این موضوع گفتند که دوربان روز پنجشنبه هنگامی که هیئت مدیره توییتر برای بحث در مورد پیشنهاد ماسک برای اولین بار تشکیل جلسه داد، حضور داشت، بنابراین حضور او به معنای این است که سیلو لیک به دنبال شراکت با ماسک یا ارائه پیشنهاد خرید برای شرکت خود نبوده است.

"بهترین و آخرین پیشنهاد"

توییتر بیش از 6 میلیارد دلار پول نقد در ترازنامه خود دارد و گردش نقدی سالانه آن نزدیک به 700 میلیون دلار است. با این حال، خرید اهرمی برای توییتر می‌تواند بزرگ‌ترین خرید در تمام دوران بازار سرمایه باشد که برای رسیدن به این هدف باید چندین شرکت جهت سرمایه گذاری با هم مشارکت کنند.

ماسک با دارایی خالص 265 میلیارد دلاری در لیست فوربس (معتبر ترین مجله اقتصادی دنیا)، ثروتمندترین فرد جهان است. او روز چهارشنبه به توییتر اطلاع داد که پیشنهاد 54.20 دلاری به ازای هر سهم برای این شرکت "بهترین و آخرین پیشنهاد" او خواهد بود و در صورت رد شدن آن، در موقعیت خود به عنوان سهامدار توییتر تجدید نظر خواهد کرد. ماسک بیش از 9 درصد از سهام توییتر را در اختیار دارد و بزرگترین سهامدار این شرکت در حال حاضر می باشد.
ماسک روز پنجشنبه بین سهامداران توئیتر یک نظر سنجی برگزار کرد که نتیجه آن را نیز در یک توئیت منتشر کرد که در آن اکثر کاربران با او موافق بودند. هیئت مدیره توییتر همچنان در حال ارزیابی پیشنهاد ماسک است و در صورت قبول، آن را بین سهامداران این شرکت به رای خواهد گذاشت.
به دنبال این جریان، سهام توییتر روز پنجشنبه کاهش پیدا کرد و این نشان می‌دهد که بیشتر سرمایه‌گذاران انتظار دارند که هیئت مدیره این شرکت پیشنهاد ماسک را رد کند.

منابع آگاه گفتند انتظار می رود هیئت مدیره توییتر به چند روز دیگر برای ارزیابی پیشنهاد ماسک و پیش نویس پاسخ خود به زمان نیاز داشته باشند.


چاپ