خرید بیشترین سهام توییتر توسط ایلان ماسک

روز دوشنبه خبری مبنی بر خرید بیشترین سهام توییتر توسط میلیاردر معروف ایلان ماسک منتشر شد. در بررسی های انجام شده مشخص شد، ایلان ماسک رئیس شرکت تسلا (TSLA.O) خرید 9 درصد از سهام توییتر (TWTR.N) به ارزش تقریبی 3 میلیارد دلار را انجام داده است که این معامله او را به بزرگترین سهامدار سایت میکروبلاگینگ (سایت هایی با محتوای وبلاگ نویسی که کاربران در آن می توانند متن های کوتاه قرار دهند مثل توییتر و...) تبدیل کرد و باعث افزایش بیش از 27 درصد از سهام این شرکت شد. برای کسب اطلاعات بیشتر از جزئیات این خرید تا پایان مطلب با های فن تک همراه باشید.

elanf

این اقدام ماسک که در بررسی پرونده مالی فاش شد، کمی پس از توئیت او اتفاق افتاد که در آن آزادی بیان توییتر را زیر سوال برده و ایده ایجاد یک پلتفرم رسانه اجتماعی جدید را مطرح کرده بود.

او علاوه بر آن یک نظرسنجی در این رسانه از کاربران توییتر انجام داده بود که در آن پرسید آیا از عملکرد این رسانه در زمینه آزادی بیان راضی هستند یا معتقدند که این شیوه باید اصلاح شود؟! که به دنبال آن، پاراگ آگراوال، مدیر اجرایی، از کاربران خواسته بود که "با دقت رای دهند".
در کمتر از سه ساعت از شروع نظرسنجی، بیش از 1.2 میلیون کاربر رای دادند که بیش از 75 درصد از آنها گزینه اصلاح را انتخاب کرده بودند.

هفته گذشته، در نظرسنجی دیگری نیز، ماسک پرسیده بود که آیا الگوریتم توییتر باید منبع باز باشد. بیش از 82 درصد از کاربران پاسخ مثبت دادند، در حالی که مدیر عامل سابق جک دورسی گفت: "انتخاب الگوریتم مورد استفاده باید برای همه آزاد باشد."

ماسک که یک کاربر پرکار توییتر است، از زمان پیوستن به این سایت در سال 2009، بیش از 80 میلیون دنبال کننده دارد و از این پلتفرم برای انتشار چندین اطلاعیه، یا حتی کنایه زدن به یک معامله خصوصی برای تسلا که او را در رقابت داغ با شرکای خود قرار داد، استفاده کرده است.

با این حال، اخیراً، ثروتمندترین فرد جهان از پلتفرم رسانه های اجتماعی و سیاست های آن انتقاد کرده است و چندی قبل در یک نظرسنجی توییتر از کاربران پرسیده است که آیا معتقدند این پلت فرم به اصل آزادی بیان پایبند است یا خیر، که بیش از 70 درصد به آن رای منفی دادند. "
در ماه دسامبر، ماسک یادداشتی منتشر کرد که در آن مدیر عامل آگراوال با دیکتاتور شوروی جوزف استالین مقایسه شد و جک دورسی را به عنوان یکی از همکاران نزدیک نشان داد که بعداً اعدام شد.

آخرین نتایج سه ماهه توییتر و اضافه شدن تعداد کاربران کمتر از حد انتظار، تردیدهایی را در مورد چشم انداز رشد آن ایجاد کرده است، حتی اگر پروژه های بزرگی مانند اتاق های گفتگوی صوتی و خبرنامه ها را برای پایان دادن به رکود طولانی مدت دنبال کند.

توماس هیز، عضو مدیریت گریت هیل کپیتال LLC، گفت: «این یک پیام به توییتر می‌فرستد و آن این است داشتن یک سهام معنادار در شرکت باعث خواهد شد که آن‌ها در آینده مجبور به تغییر روال خود شوند، زیرا این سهام غیرفعال می‌تواند خیلی سریع به یک سهام فعال تبدیل شود».
ماسک که به گفته مجله فوربس، دارایی خالص او حدود 300 میلیارد دلار است. از ماه نوامبر، زمانی که گفت 10 درصد از دارایی خود را در این شرکت خودروسازی برقی هزینه خواهد کرد، سهام خود را در تسلا کاهش داده است. او از آن زمان تاکنون 16.4 میلیارد دلار سهام فروخته است.

بررسی های انجام شده در روز دوشنبه نشان داد که ماسک دارای 73.5 میلیون سهام توییتر است . بر اساس داده های Refinitiv(شرکت کارگزاری بورس در لندن)، Vanguard را با 8.79 درصد سهام، دومین سهامدار بزرگ توییتر است.

سهام توییتر روز دوشنبه 27.1 درصد افزایش یافت و به 49.97 دلار بسته شد. این سهام که در 12 ماه گذشته تا پایان روز جمعه 38 درصد کاهش یافته بود، روز دوشنبه 8.38 میلیارد دلار به ارزش بازار خود اضافه کرد که اکنون به 39.3 میلیارد دلار رسیده است.
خرید؟

آنجلو زینو، تحلیلگر CFRA Research(یکی از بزرگترین شرکت های تحقیقاتی سرمایه گذاری مستقل در جهان است که به مشتریان خود کمک می کند تا سرمایه گذاری و تصمیم گیری تجاری بهتری انجام دهند.) در یادداشت خود نوشت: «سرمایه گذاری واقعی ماسک درصد بسیار کمی از دارایی او است و نباید احتمال خرید کلی را رد کرد.

رایان جاکوب، مدیر اجرایی این رسانه اجتماعی گفت توییتر یکی از بزرگترین دارایی های صندوق است، خرید این سهام در توییتر بیشتر برای سهامداران نتایج مثبت به دنبال خواهد داشت تا نتایج منفی.

او گفت: «اگر (ماسک) تصمیم بگیرد که یک سهام فعال داشته باشد، توییتر خصوصی می شود و احتمالاً ارزش سهام نسبت به الان بالاتر خواهد رفت. اگر شرکت‌های دیگر را (به خرید توییتر) علاقه مند کند، باید منتظر قیمتی بالاتر از حال حاضر نیز باشیم.
ماسک قبلاً سرمایه گذاری های اولیه در شرکت هایی از جمله Stripe Inc (پردازشگر پرداخت آنلاین) و شرکت هوش مصنوعی Vicarious انجام داده است.

او همچنین بنیانگذار و مدیر اجرایی SpaceX است و رهبری استارتاپ تراشه‌های مغزی Neuralink و شرکت زیرساختی Boring Company را بر عهده دارد.

توییتر در سال 2020 هدف سرمایه گذاری فعال شرکت Elliott Management Corp (شرکت مدیریت سرمایه گذاری آمریکایی )قرار گرفت، زمانی که صندوق استدلال کرد که رئیس و یکی از بنیانگذاران آن شرکت شبکه اجتماعی، جک دورسی، توجه بسیار کمی به توییتر نشان می دهد و در عین حال آنچه را که در آن زمان شرکت Square Inc (یک شرکت خدمات مالی و پرداخت دیجیتال آمریکایی) نامیده می شد، اجرا می کرد.

دورسی که بیش از 2 درصد از سهام توییتر را در اختیار دارد، در نوامبر سال گذشته از سمت مدیرعاملی و رئیس هیئت مدیره کناره‌ گیری کرد و زمام امور را به پاراگ آگراوال کهنه کار این شرکت سپرد.
در همین حال، ماسک و دورسی مذاکراتی در زمینه Web3، اینترنت غیرمتمرکز داشته اند که به دنبال آن به نقاط مشترکی دست پیدا کرده اند.


چاپ