فضای ذخیره سازی محدود iCloud: دردسر جدید کاربران آیفون!

اپل از زمان راه اندازی فضای ذخیره سازی iCloud در سال 2011 هیچ تغییری در اندازه 5 گیگابایتی آن ایجاد نکرد.

فضای ابری اپل

اگر شما از گوشی آیفون استفاده می کنید حتما متوجه فضای محدود 5 گیگابایتی iCloud شده اید. نگران نباشید، شما نها نیستید! گروهی از کاربران گوشی های آیفون به تازگی در یک اقدام دسته جمعی ازاپل به علت انحصار سازی در فضای ابری شکایت کردند. آنها فکر می کنند که این شرکت با ارائه فضای محدود ذخیره سازی ابری سعی در انحصار سازی دارد. طبق مدارک موجود در پروند، کاربران مدعی هستند اپل به طور سیستماتیک مشتریان را با محدود کردن فضای ذخیره سازی رایگان iCloud تحت فشار قرار می دهد و سپس برای ارتقاء فضای ابری آنها هزینه گزافی دریافت می کند.

آنها معتقدند که اپل از حقوق انحصاری برای پشتیبان‌گیری از انواع فایل‌های خاص مانند برنامه‌ها و تنظیمات دستگاه برخوردار است. امکانات این چنینی به شرکت سازنده برتری ناعادلانه ای نسبت به رقبای دیگر می دهد. کاربران قصد دارند با این شکایت اپل را مجبور به ارائه فضای ذخیره سازی رایگان بیشتری در iCloud کنند یا به کاربران آیفون و آیپد اجازه استفاده از فضای ذخیره سازی دیگر شرکت های ارائه دهنده این خدمات نظیر Google Drive و Dropbox را بدهد.
کارشناسان صنعت فناوری اقدامات اپل را در این زمینه گیج کننده می دانند. یکی از تحلیلگران معروف در حوزه امنیت فضای ابری می گوید:" از لحاظ فنی یا امنیتی هیچ دلیل قانع کننده ای که سیاست اپل را توجیه کند، وجود ندارد. معمولا اجرای چنین تصمیم گیری هایی بیشتر باعث دستکاری بازار می شود و این به ضرر مصرف کننده است. وقتی کاربر فضای ذخیره سازی 5 گیگابایتی را تمام کرد، مجبور می شود برای تهیه نسخه پشتیبان فضای بیشتری را از اپل خریداری کند. اپل این موضوع را می داند و از همین نکته سوء استفاده می کند."

شاکی اصلی این پرونده، شخصی به نام جولیانا فلیکس گامبوآ است که شرکت حقوقی قدرتمند Hagens Berman وکالت او را در این پرونده بعهده دارد. این شرکت حقوقی سابقه درخشانی در مبارزه با غول های فناوری دارد. آخرین آن مربوط به دریافت غرامت 560 میلیون دلاری از اپل می شود. این شرکت در حال حاضر به یک پرونده شکایت دسته جمعی دیگری از اپل رسیدگی می کند که مربوط به حذف ارائه سرویس به آیفون های قدیمی می شود. این پرونده ها می تواند برای اپل پیامدهای خطرناکی به دنبال داشته باشد. اگر شاکیان پرونده جدید پیروز شوند، اپل باید در حوزه فضای ابری اجازه حضور رقبای دیگر را بدهد و این یعنی از دست دادن سرمایه هنگفتی که از این بخش به دست می آید.
شکایت های زیادی در چند سال اخیر علیه شرکت Apple مطرح شد. یکی دیگر از پرونده های مهم حقوقی که علیه اپل در مراحل رسیدگی است مربوط به تحقیقات ضد انحصاری کمیسیون اروپا در مورد شیوه های پرداخت App Store و Apple Pay می شود. شرکت اپیک گیمز (توسعه دهنده برنامه های موبایل) هم به تازگی بابت پرداخت کمیسیون 30 درصدی در خریدهای درون برنامه ای از این شرکت کوپرتینویی شکایت کرد.


چاپ