افزایش هزینه اپ استور اپل در اتحادیه اروپا دردسر ساز شد!

افزایش اخیر هزینه اپ استور اپل در منطقه اتحادیه اروپا برای توسعه دهندگان برنامه های موبایل دردسر ساز شد!

اپ استور

اپل زمانی که نسخه جدید iOS 17.4 را در ماه مارس منتشر کند تغییرات زیادی در iOS، مرورگر Safari و App Store رخ خواهد داد. برخی از این تغییرات می‌تواند برای اپل گران تمام شود .به عنوان نمونه: اپل در طول سال های اخیر همیشه مخالف ارائه مجوز به فروشگاه ها یا پلتفرم های پرداخت درون برنامه ای شخص ثالث بود. یکی از تغییرات دیگر مربوط به مالیاتی می شود که صاحب فروشگاه اپ استور از توسعه دهندگان برنامه ها دریافت می کرد. این مالیات باید از 15 تا 30 درصد فعلی به 10 تا 17 درصدی کاهش پیدا کند.

شاید در نگاه اول فکر کنیم با اجرای قوانین جدید اپل درآمد هنگفتی که از بخش اپ استور عایدش می شود را، از دست خواهد داد. اما این طور نیست! اول این که فقط 6 درصد از درآمد جهانی اپ استور از اتحادیه اروپاست و این شرکت می تواند این افت درآمد را تحت عناوین دیگر جبران کند. به عنوان نمونه: Apple علاوه بر کمیسیون 10 تا 17 درصدی با استفاده از پلتفرم های پرداخت درون برنامه ای می تواند 3 درصد کارمزد بابت صورتحساب از توسعه دهندگان دریافت کند. تنها در صورتی که توسعه دهندگان از پلتفرم های پرداخت درون برنامه ای شخص ثالث استفاده کنند دیگر مجبور نیستند 3 درصد کارمزد به اپل پرداخت کنند.

تغییرات اساسی اپ استور در اتحادیه اروپا

Apple می خواهد برای هر بار نصب برنامه بیش از یک میلیون بار از طریق اپ استور، فروشگاه شخص ثالث، نسخه وب یا سرویس TestFlight حدود 50 یورو(54 سنت آمریکا) بابت کارمزد تکنولوژی اصلی دریافت کند. به گفته گورمن اپل معتقد است که 99 درصد از توسعه دهندگانی که تحت تاثیر تغییرات اتحادیه اروپا قرار گرفته اند در حقیقت، مبلغی که به این شرکت باید بپردازند یا ثابت باقی می ماند یا کمتر از میزان فعلی می شود. برخلاف ادعای اپل، هدف اصلی از این کار دریافت هزینه از برنامه هایی است که هیچوقت در گذشته شرکت از آنها پولی دریافت نمی کرد. به زبان ساده تر، اپل می خواهد از برنامه هایی که هیچوقت لازم نبود هزینه ای پرداخت کنند مثل اینستاگرام، درآمد داشته باشد. با یک دو دو تا چهار تا، اگر فرض کنیم Meta سالانه در اتحادیه اروپا 50 میلیون نصب داشته باشد باید به اپل مبلغی حدود 2.2 میلیون دلار پرداخت کند.

این تصمیم باعث واکنش شدید دنیل اک، مدیر عامل اسپاتیفای شد. او با انتشار توییت جدیدی گفت:" خود اسپاتیفای با وضعیت غیرقابل دفاعی مواجه شده است. اگر 100 میلیون بار برنامه اسپاتیفای در اتحادیه اروپا نصب شود، مالیات جدید اپل در بخش دانلود و بروز رسانی ها می تواند هزینه های جذب مشتری را تا ده برابر افرایش دهد. زیرا ما مجبوریم برای هر بار نصب یا بروز رسانی رایگان مالیات پرداخت کنیم. براساس تغییرات جدید، اگر شرکت بخواهد سود دهی داشته باشد نباید این هزینه ها را پرداخت کنیم. بهترین تصمیم، حفظ وضعیت فعلی است. همان چیزی که ما پنج سال برای آن جنگیده ایم!"

«هزینه فناوری اصلی» روی توسعه دهندگان برنامه های رایگان تأثیر منفی خواهد گذاشت. یکی از توسعه دهندگان که سال گذشته چند صد هزار نصب داشت در مورد هزینه های جدید اپ استور گفت:" با هزینه های جدید، هیچ انگیزه ای برای ساخت اپلیکیشن برای آیفون وجود ندارد." با این حال، اگر توسعه دهندگان از پلتفرم‌های پرداخت یا فروشگاه‌های برنامه شخص ثالث استفاده نکنند می توانند به همین حق کمیسیون فعلی 15 تا 30 درصد «مالیات اپل» بسنده کنند.


چاپ