چین با تولید تراشه های ارزان قیمت به جنگ با غرب می رود!

چین در تلاش است با تولید تراشه های ارزان قیمت و ساده اما، حیاتی رقبای غربی خود را با محدودیت زیادی در بودجه R&D مواجه کند.

صنعت تراشه تراشه ارزان قیمت چینی

شرکت های چینی در تلاش هستند بازار تراشه را با ساخت تراشه های ساده و ارزان قیمت به تسخیر خود در آورند. تاکتیک جدید پکن باعث شده ایالات متحده نظارت خود را در حوزه تراشه های ساخته شده با گره های فرآیند بالاتر تشدید کند. قانونگذاران آمریکایی تصمیم گرفتند با اعمال تعرفه جدید روی تراشه های قدیمی تر، از نفوذ بیشتر آنها جلوگیری کند.

درست است که چین قادر به تولید تراشه های پیشرفته نیست اما، تجهیزات پیشرفته ساخت تراشه های قدیمی تر به چینی ها امکان می دهد تا بازار تراشه های نسل قدیمی تر را به تصاحب خود در آورند. بلومبرگ معتقد است این تاکتیک می تواند دولت ایالات متحده را به اعمال تعرفه بیشتر بر محصولات تولید شده با گره های فرآیند بالاتر(گره های 40 نانومتری و قدیمی تر) ترغیب کند. در همین راستا دفتر صنعت و امنیت وزارت بازرگانی ایالات متحده قرار است بیش از 100 شرکت فعال در بخش‌هایی مانند خودرو، هوافضا و نظامی را مورد بررسی قرار دهد تا بفهمد این صنایع تا چه حد به نیمه‌رساناهای قدیمی‌تر اما حیاتی ساخت چین متکی هستند.

آنها در واقع می خواهند ببینند که چه میزان از این تراشه های چینی توسط شرکت‌های آمریکایی خریداری و استفاده می‌شوند. دولت کمونیستی چین سرمایه هنگفتی را در اختیار سازندگان تراشه چینی مانند شرکت SMIC قرار داده است. این شرکت از سال 2020 تا 2023 حدود 24 میلیارد دلار از دولت کمونیستی چین بودجه دریافت کرده است. البته سازندگان دیگر چینی هم از این سخاوت دولت بی بهره نماندند. بنابراین، این شرکت ها می توانند به سرعت ظرفیت تولید خود را افزایش دهند و شروع به ساخت و فروش میلیاردها تراشه مانند آی سی های درایور نمایشگر (DDIC) یا آی سی های مدیریت انرژی (PMIC) کنند.

در واقع چین قصد دارد با افزایش تولید تراشه های قدیمی تر، عرصه را به شرکت های فناوری امریکایی تنگ تر کند. اما قانونگذاران آمریکایی از نقشه آنها بو برده اند. دولت ایالات متحده در حال تدوین استراتژی برای مقابله با این تاکتیک است و قطعاً تعرفه های بیشتری در راه است. آنها می خواهند با ابزارهای تجاری از گسترش نفوذ پکن در صنعت تراشه چلوگیری کنند.
جینا ریموندو، وزیر بازرگانی آمریکا در سخنرانی های اخیر خود اعلام کرده بود که ایالات متحده آماده است تا از هر ابزاری که در اختیار دارد برای جلوگیری از نفوذ چین در بازار تراشه استفاده کند. با این حال، او تاکید کرد که کنترل‌های صادراتی برای فناوری‌های فرآیندی پیشرفته‌تر همچنان طبق روال گذشته اجرا می شوند و این تحریم ها شامل حال گره‌های نسل قدیمی تر نمی شود. بنابراین شرکت‌های چینی همچنان می‌توانند ابزارهای قدیمی ساخت تراشه را از شرکت های غربی خریداری کنند.


چاپ