هوش مصنوعی مایکروسافت 1.7 میلیارد گالن آب در سال 2022 مصرف کرد

شرکت های مایکروسافت و گوگل در سال های 2021 تا 2022 مقادیر زیادی از آب را برای خنک سازی سرورهای مراکز داده هوش مصنوعی استفاده کردند.

هوش مصنوعی مایکروسافت

طبق گزارش گروه علم و فناوری های فن تک و به نقل از آسوشیتدپرس (AP)؛ آخرین گزارش زیست محیطی شرکت های مایکروسافت و گوگل نشان می دهد که میزان آب مصرفی این دو شرکت به علت استفاده از فناوری هوش مصنوعی افزایش چشمگیری داشته است.

مصرف 1.7 میلیارد گالن آب

شرکت مایکروسافت اعلام کرد که میزان آب مصرفی آن از سال 2021 تا 2022 با 34 درصد افزایش به حدود 1.7 میلیارد گالن یا 6.4 میلیارد لیتر آب رسیده است. شرکت گوگل طبق آخرین گزارش اعلام کرد که در این دوره زمانی میزان مصرف آب تا 20 درصد افزایش پیدا کرد.
شائولی رن، دانشمند دانشگاه کالیفرنیا به APگفت:"علت اصلی افزایش مصرف مایکروسافت به هوش مصنوعی مربوط می شود. این شرکت در طول دو سال اخیر سرمایه گذاری سنگینی در بخش هوش مصنوعی مولد انجام داده است."

طبق گزارش ماه آوریل 2023 مایکروسافت بابت آموزش هوش مصنوعی مولد ChatGPT-3 به تنهایی حدود 85000 گالن (700000 لیتر) آب مصرف کرد. بنابراین به احتمال زیاد چت بات ChatGPT که از مدل GPT-3 استفاده می کند باید برای پاسخ 25 تا 50 سئوال کاربر به حدود یک بطری آب 500 میلی لیتری نیاز دارد. بنابراین، برای خنک نگه داشتن مراکز داده باید به دنبال یک راه حل مناسب بود تا از گرم شدن بیش از حد سرورها و تجهیزاتی که این فناوری را تامین می کنند، جلوگیری شود. یکی از این راه حل ها می تواند استفاده از سیستم تهویه مطبوع HVAC و برج های خنک کننده است که می تواند تا حد زیادی در مصرف آب صرفه جویی کند.

فناوری هوش مصنوعی فقط محدود به محاسبات نمی شود. در برخی از مکان ها برای تامین برق مورد نیاز عملیات محاسباتی به حجم زیادی از آب نیاز دارند. به ویژه زمانی که، برق از طریق نیروگاه های ترموالکتریک تامین شود. شرکت مایکروسافت با انتشار بیانیه ای اعلام کرد برای حل این مشکل امیدوار است با بهینه سازی سرورها بتواند هم در آموزش و هم در عمل مصرف آب را تا حد قابل توجهی کاهش دهد. این شرکت برای رسیدن به انتشار کربن صفر تا سال 2030 اعلام کرد به ارزیابی میزان انتشار گازهای گلخانه ای خود، افزایش استفاده از انرژی پاک برای تامین انرژی مراکز داده، خرید انرژی های تجدیدپذیر و سرمایه گذاری در بخش فناوری های سازگار با محیط زیست ادامه خواهد داد.
شرکت Open AI سازنده چت بات ChatGPT هم در مورد این گزارش اعلام کرد که از نظر آنها آموزش مدل های هوش مصنوعی به آب و انرژی زیادی نیاز دارد و این شرکت تمام تلاش خود را برای بهبود کارایی سیستم ها در این مسیر انجام خواهد داد.

راه حل های خلاقانه برای کاهش مصرف انرژی

یکی از راه حل های مورد بررسی، کاهش انرژی مورد نیاز محاسبات هوش مصنوعی است. شرکتها می توانند با ساختن الگوریتم‌ها و سخت‌افزارهای بهینه تر به صورت غیرمستقیم مصرف آب و انرژی را کاهش دهند. البته راه حل دیگری هم وجود دارد. مایکروسافت سال 2018 یکی از مراکز داده خود را در سواحل اورکنی به مدت دو سال زیر آب برد و عملکرد آن را مورد بررسی قرار داد. نتایج نشان داد میزان بهره وری مرکز داده در آن دوره زمانی تا حد زیادی افزایش پیدا کرده بود.

مرکز داده مایکروسافت

مایکروسافت در سال 2020 مرکز داده را از آب خارج کرد. شرکت معتقد است این کار مزایای زیست محیطی زیادی دارد. آب اطراف مرکز داده می تواند دمای داخل را خنک نگه دارد و پیاده سازی آن هم از نظر لجستیکی، زیست محیطی و اقتصادی امکانپذیر است.».


چاپ