قوی ترین تراشه پرچمدار مدیاتک در راه است!

شرکت تراشه سازی مدیاتک قصد دارد به زودی از نسل جدید تراشه‌های پرچمدار گوشی های هوشمند رونمایی کند.

 تراشه مدیاتک2023

طبق گزارش فون اریا؛ تراشه نسل بعدی مدیاتک نسبت به مدل های قبلی عملکرد بالاتری دارد. این تراشه نسل بعدی تراشه های Dimensity9200 محسوب می شود. چیپست جدید قدرت خود را از هسته پردازنده مرکزی جدید Arm Cortex-X4 با عملکرد بالا، Cortex-A720 و Immortalis-G720 GPU تامین می کند. شرکت سازنده این خبر را به تازگی در پیام رسان چینی Weibo منتشر کرد. در این ویدئو هیچ اشاره ای به هسته های برتر Cortex-A520 جدید شرکت ARM نشده است. هسته های جدید آرم 22 درصد کارایی تراشه را نسبت به هسته های مدل Cortex-A515 افزایش می دهند. شرکت آرم نیز در رویداد دیشب از هسته های جدید به همراه سه پردازنده گرافیکی دیگر رونمایی کرد.

تراشه پرچمدار فعلی مدیاتک(Dimensity9200 )، به همراه اسنپدراگون 8 نسل 2 کوالکام در لیست قدرتمندترین پردازنده های کاربردی امسال (AP) قرار گرفته اند. کارشناسان پیش بینی می کنند هسته‌های جدید Arm در تراشه های پرچمدار 2024 اسنپدراگون AP استفاده خواهد شد. بنابراین ما باید شاهد رقابت شدیدی بین تراشه بعدی Dimensity مدیاتک(Dimensity9300) و تراشه کوالکام Snapdragon 8 Gen 3 SoC در آینده باشیم!

طبق ادعای شرکت Arm ، پردازنده های گرافیکی Immortalis-G720 حدود 15 درصد علمکرد تراشه را افزایش می دهد و از طرفی 40% پهنای باند کمتری از حافظه را اشغال می کند. هسته های Cortex-X4 در مقایسه با Cortex-X3 حدود 15% عملکرد بیشتری را ارائه می دهند. علاوه برا ین، هسته های Cortex-A720 حدود 20% کارآمدتر از مدل Cortex-A715 عمل می کنند.

هنوز خبری از هسته های Cortex-A520 نیست شاید به خاطر این که مدیاتک از عرضه آن منصرف شده است. اما در مورد کوالکام شرکت رقیب، اطلاعات جدید نشان می دهد که چیپست نسل سوم کوالکام Snapdragon 8 Gen 3 SoC به یک هسته CPU با کارایی بالا (یا "Prime")، پنج هسته CPU با عملکرد متوسط و دو هسته CPU کارآمد مجهز می باشد.

مدیاتک می گوید که تراشه پرچمدار بعدی گوشی های هوشمند این شرکت از «معماری و نوآوری های پیشگامانه» برخوردار است. این تراشه نیازهای چندوظیفه ای، برنامه های چند رشته ای و بازی های موبایل را به راحتی برآورده می کند. هسته‌های جدیدی که توسط چیپست بعدی مدیاتک استفاده می‌شوند، کاربران را قادر می‌سازد تا کارهای بیشتری را همزمان نسبت به قبل انجام دهند. این ویژگی کار با تلفن هوشمند را «آرام‌تر و سریع‌تر» خواهد کرد.

شرکت تراشه سازی مدیاتک برای تولید تراشه های خود به بزرگ ترین کارخانه ریخته گری تراشه جهان، TSMC متکی است. MediaTek احتمال دارد از نود پردازش سه نانومتری در ساخت تراشه جدید استفاده نکند زیرا، قیمت آن ها بالاست و تا سال بعد حباب قیمت آن کمی فروکش خواهد کرد.


چاپ