انویدیا قوی ترین ابررایانه هوش مصنوعی اسرائیل را می سازد

با افزایش آمار تقاضای هوش مصنوعی در جهان، شرکت انویدیا قصد دارد قوی ترین ابررایانه AI اسرائیل را بسازد.

Nvidia

طبق گزارش خبرگزاری رویترز؛ شرکت Nvidia روز دوشنبه اعلام کرد که در حال ساخت یک ابررایانه مبتنی بر AI برای اسرائیل است تا بتواند پاسخگوی نیاز روز افزون مشتریان برای برنامه های کاربردی هوش مصنوعی باشد.

Nvidia یکی از با ارزش ترین شرکت های سازنده تراشه های پیشرفته در جهان محسوب می شود. طبق پیش بینی ها شرکت، ساخت سیستم های مبتنی بر رایانش ابری به صدها میلیون دلار هزینه نیاز دارد که تا پایان سال 2023 تا حدودی عملیاتی خواهد شد. گیلاد شاینر، معاون ارشد بزرگترین سازنده پردازنده های گرافیکی جهان گفت که انویدیا با 800 استارت آپ و ده ها هزار مهندس نرم افزار در اسرائیل همکاری داشته است.

پیش بینی می شود سیستم جدید Israel-1 نام دارد که با در اختیار داشتن سرعت پردازش هشت اگزافلاپس در محاسبات هوش مصنوعی به یکی از سریع ترین ابررایانه های هوش مصنوعی تبدیل خواهد شد. یک اگزافلوپ توانایی انجام محاسبات را در 1 کوئینتیلیون یا 1,000,000,000,000,000- در ثانیه را دارد.

شاینر در ادامه گفت:" هوش مصنوعی مهم ترین فناوری حال حاضر است. به عنوان نمونه، هوش مصنوعی مولد امروزه در همه جاهست. ما برای ساخت و توسعه برنامه کاربردی مبتنی بر این فناوری نوظهور به پردازنده های گرافیکی خیلی بزرگی نیاز داریم. بنابراین، باید بتوانیم داده های زیادی را برای آموزش آن استفاده کنیم."

وی خاطرنشان کرد که شرکت های اسرائیلی در حال حاضر به این نوع ابررایانه ها دسترسی ندارند. این سیستم آنها را قادر می‌سازد تا آموزش را بسیار سریع‌تر انجام دهند و یک راه‌حل‌هایی برای حل مشکلات پیچیده‌تر پیدا کنند.برای مثال، ChatGPT OpenAI با هزاران پردازنده گرافیکی Nvidia ساخته شده است.

این سیستم توسط تیم سابق ملانوکس توسعه داده شده است. انویدیا، شرکت طراح پردازنده اسراییلی Mellanox Technologies را در سال 2019 به قیمت نزدیک به 7 میلیارد دلار خرید و به این ترتیب از اینتل پیشی گرفت.

معاون ارشد انویدیا گفت که اولویت اول شرکت برای این ابررایانه، شرکای اسرائیلی آن هستند. ما ممکن است از این سیستم برای همکاری با شرکای دیگر خود نیز استفاده کنیم."

هفته گذشته، انویدیا اعلام کرد که با دانشگاه بریستول بریتانیا برای ساخت یک ابر رایانه براساس تراشه جدید انویدیا به توافق رسیده است تا بتواند از این طریق، با اینتل و Advanced Micro Devices Inc رقابت کند.


چاپ