تولیدکنندگان تراشه چینی در جنگ فناوری آمریکا و چین گرفتارند

ایالات متحده صنعت ساخت تراشه چین را هدف قرار گرفته است. به همین علت، محدودیت های صادراتی زیادی در این حوزه اعمال کرده است.

صنعت تراشه

براساس گزارش خبرگزاری رویترز و طبق قوانین صادرات جدید آمریکا؛ چندین بخش از زنجیره ی تامین تراشه چین تحریم شده اند. این قوانین به منظور کند کردن روند پیشرفت فناوری حکومت کمونیستی چین به اجرا درآمده است.

علیرغم سرمایه گذاری هنگفتی که دولت چین در بخش توسعه صنعت ساخت تراشه انجام داده است اما، کارخانه های ریخته گری این کشور که به fabs معروف هستند هنوز به تجهیزات کشورهای خارجی متکی می باشد. این تجهیزات برای تبدیل صفحات سیلیکونی به تراشه، کاربرد دارند. ما در این مقاله به وضعیت بزرگ ترین شرکت های سازنده تراشه چینی می پردازیم که بیشترین ضربه را از قوانین جدید آمریکا متحمل شده اند:

شرکت بین المللی تولید نیمه هادی (SMIC)

شرکتSMIC بزرگترین کارخانه تولید کننده تراشه چین محسوب می شود. این شرکت تراشه هایی تولید می کند که در طیف وسیعی از صنایع مانند خودروسازی، دستگاه های اینترنت اشیا و گوشی های هوشمند مورد استفاده قرار می گیرند.

این شرکت که در سال 2000 با حمایت دولت چین تأسیس شد، رقیب اصلی بزرگ ترین شرکت تولید نیمه هادی تایوان (TSMC) به حساب می آید. اگرچه از نظر فناوری و درآمد به پای TSMC با ارزش ترین سازنده تراشه جهان نمی رسد. شرکت TSMC تولید کننده اصلی قطعات شرکت های بزرگی مانند Apple Inc (AAPL.O) و Nvidia Corp (NVDA.O) می باشد.

حمایت دولت شانگهای و جاه طلبی آن برای ساخت تراشه های رده بالا توجه ایالات متحده را به خود جلب کرد و این شرکت را در لیست تحریم خود در سال 2020 قرار داد. این اقدام در واقع شرکت هلندی ASML Holding AS (ASML.AS) را از ارائه لیتوگرافی فوق پیشرفته و مجهز به ماوراء بنفش منع می کند.

تا به امروز، بیشتر محصولات SMIC با استفاده از گره فرآیند قدیمی 45 نانومتری و بالاتر صورت می گیرد. از اواخر سال 2020، تراشه‌های قدیمی‌تر به دلیل کمبود جهانی تراشه‌های رده پایین‌تر، برای این شرکت سودآوری زیادی داشته است. با این حال، سهم بازار جهانی آن در بخش ریخته گری خالص تک رقمی است و هزینه های فروش، تحقیق و توسعه آن بسیار کمتر از TSMC است.

این شرکت در سال 2022 صنعت نیمه هادی را شوکه کرد. محققان دریافتند SMIC حتی بدون تجهیزات شرکت هلندی ASML تراشه ای تولید کرد که به نظر می رسد از لحاظ کیفیت مشابه فناوری نود فرآیند 7 نانومتری TSMC است.

شرکت HUA HONG SEMICONDUCTOR LTD

شرکت Hua Hong Semiconductor Ltd دومین کارخانه سازنده تراشه در چین است. این شرکت در سال 1996 تاسیس شد و در ساخت فناوری گره بالغ تخصص دارد و بیشتر درآمد این شرکت از ساخت تراشه با گره فرآیند 55 نانومتری و بالاتر به دست می آورد.

این شرکت نسبت به SMIC سرمایه گذاری کمتری در بخش تولید گره های پیشرفته اختصاص داده است. این شرکت قصد دارد سهام خود را در سال 2023 در بازار بورس عرضه عمومی اضافی کند و با استفاده از سرمایه جمع آوری شده یک کارخانه جدید در شهر شرقی Wuxi احداث کند.

شرکت YANGTZE MEMORY TECHNOLOGIES CO LTD (YMTC)

YMTC تنها شرکت چین در بازار جهانی حافظه های NAND است. بخشی که مدت‌ها تحت سلطه چند شرکت آمریکایی و کره ای است. این شرکت توانست تراشه Nand را طراحی و تولید می‌کند. در نهایت آمریکا سال گذشته این شرکت را هم، به فهرست شرکت های تحت تحریم خود اضافه کرد.

با وجود آن که سهم بازار YMTC خیلی کوچک است اما کارشناسان معتقدند، این شرکت توانسته وارد زنجیره تامین چین شود و محصولاتش از نظر قیمت و کیفیت رقابتی تر شده اند .

سال گذشته این شرکت از تراشه‌ای 232 لایه ای حافظه رونمایی کرد که YMTC را یک گام به رقبایی مانند Samsung Electronics Co Ltd (005930.KS) کره جنوبی نزدیک‌تر کرد. کارشناسان معتقدند محدودیت‌های صادرات تجهیزات احتمالاً می تواند این شرکت را از میدان رقابت خارج کند.

YMTC در سال 2016 با حمایت دولت ووهان و صندوق سرمایه گذاری صنعت- مدار یکپارچه ملی چین تاسیس شد. در ابتدا زیر نظر شرکت Tsinghua Unigroup فعالیت می کرد. اما مدتی بعد به علت ورشکستگی شرکت مادر، منحل شد.

 شرکت چانگ‌سین (CXMT)

شرکت CXMT تنها بازیگر اصلی چین است که تراشه‌های DRAM را طراحی و تولید می‌کند. این تراشه ها هم مانند حافظه NAND، مدت‌ها تحت سلطه تعداد کمی از شرکت‌های آمریکایی، کره جنوبی و تایوان بود.

شرکت CXMT این DRAM را با فناوری گره 19 نانومتری تولید می کند و هم اکنون نیز، مشغول تولید گره 17 نانومتری است. محقق Trendforce معتقد است محدودیت‌های صادرات تجهیزات که از اکتبر سال 2022 اعمال شده است احتمالا در برنامه‌های توسعه این شرکت تأثیر منفی باقی می گذارد.


چاپ