خنک کردن intel core i9 با یک استوانه مسی 8 پوندی!

پردازنده های نسل جدید اینتل core i9خیلی پرسرعت هستند و به همین علت انرژی بیشتری مصرف می کنند. بنابراین، باید کنار آن یک خنک کننده قوی وجود داشته باشد.

خنک کننده مسی

این بار برخلاف روش های مرسوم، برای خنک کردن این پردازنده ها از یک استوانه مسی 8 پوندی یا 3.65 کیلوگرمی استفاده شده است. اما آیا این استوانه مسی می تواند پردازنده را خنک کند؟! برای یافتن پاسخ این سوال، با های فن تک همراه باشید.

یکی از متخصصان سخت افزار تصمیم گرفته به جای فن از یک استوانه مسی برای خنک کردن پردازنده رایانه خود استفاده کند. این استوانه از جنس مس خالص ساخته شده است و همانطور که اطلاع دارید این فلز بسیار نرم می باشد.


نکته جالب ماجرا اینجاست که استوانه مسی موفق شد دمای پردازنده اینتل core i9 را در زمان بیکاری پردازنده حدود 35 درجه و در موقع اجرای بازی حدود 80 درجه سانتیگراد نگه دارد. به علت نبود صفحات خنک کننده و عدم گردش هوا، پردازنده اینتل نقش یک بخاری را برای این استوانه مسی بازی کرد. به همین علت، دمای پردازنده به 80 درجه سانتیگراد رسید.

خنک کننده Passive

در حالت عادی خنک کننده های سایز بزرگ Passive که بدون فن هستند می توانند بدون نویز پردازنده های کامپیوترهای رومیزی را خنک نگه دارند. اما، این خنک کننده ها برای پردازنده های نسل جدید intel گزینه مناسبی نیستند. پردازنده های قوی core i9 باید مجهز به خنک کننده های فن دار باشند.


همه می دانیم فلز مس، بهترین رسانای برای انتقال انرژی گرمایی است. بنابراین، در ساخت خنک کننده های کارت گرافیک، واترکولرها و هیت پایپ یا لوله های انتقال گرما از این آلیاژ استفاده می شود. با این وجود، یکی از معایب آن انعطاف پذیری زیاد است. مس یکی از بهترین فلزها از نظر انتقال حرارت است، به همین دلیل در کولر کارت های گرافیک و همچنین واترکولرها و هیت پایپ ها از مس یا آلیاژهای آن استفاده می شود. با این حال مس و آلیاژهای آن غالباً زیادی نرم است.


چاپ