کاشت اولین تراشه کامپیوتری در مغز انسان با موفقیت انجام شد

یک رابط کامپیوتری مغزی موسوم به (BCI) اکنون در حال آزمایش بالینی بر روی بیماران انسانی است، این اولین باری که چنین موردی در ایالات متحده رخ می دهد. با تمام هیاهوهایی که در مورد شرکت Neuralink وجود دارد، این افتخار نصیب یک رهبر کمتر شناخته شده فناوری رابط مغز، Synchron و دستگاه Stentrode آن می شود. برای آشنایی بیشتر با این تراشه جدید با های فن تک همراه باشید.

compuetr brain
Neuralink Corporation یک شرکت نوروتکنولوژی است که در زمینه تولید تراشه های قابل کاشت در مغز و ماشین فعالیت می کند.
در حالی که ادعاهای پر زرق و برق مبنی بر اینکه BCI ها می توانند در بازی های رایانه ای بدون نیاز به استفاده از هدست واقعیت مجازی VR مورد استفاده قرار گیرند، مطرح شده است اما اینها رویاهای دور و دراز بشر هستند. در همین حال، راه‌حل‌های ملموس برای حل مشکلات پزشکی که امروزه بیماران زیادی را درگیر خود کرده، توسط Synchron و دیگر مبتکران BCI مورد توجه بیشتری قرار گرفته است.

computer brain 1
Stentrode یک شبکه از آرایه های الکترودی است که از طریق ورید ژوگولار (نام دو سیاهرگ در اطراف گردن) با استفاده از تکنیک‌های مداخله عصبی کاشته می‌شود. مزیت این روش این است که در این روش از سوراخ کردن جمجمه و جراحی مغز باز جلوگیری می شود، ده ها هزار پزشک و کلینیک در سراسر جهان می توانند این عمل را انجام دهند. این بدان معناست که اگر آزمایش ثابت کند که برای استفاده بیشتر ایمن خواهد بود، تعداد زیادی از بیماران ممکن است از این پیشرفت بهره ببرند.


همراه با پروتز عصبی سینکرون، سیگنال های io دستگاه Stentrode به صورت بی سیم به یک رابط کامپیوتری منتقل می شوند تا امکان کنترل تلفن هوشمند، تبلت یا رایانه را فراهم کنند. با برقراری ارتباط آسان تر، این فناوری می تواند کیفیت زندگی بیماران مبتلا به فلج شدید را بهبود بخشد.

آزمایشات قبلی روی چهار بیمار در استرالیا پیشرفت های خوبی را نشان داده و حتی پس از گذشت 12 ماه استفاده هیچ عارضه جانبی گزارش نشده است. پس از کاشت و آموزش، بیماران می توانند به عنوان مثال پیام در واتساپ ارسال کنند و یا خرید آنلاین انجام دهند.
سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) در آگوست سال 2020 مجوز سینکرون را صادر کرده و 6 ژوئیه 2022، اولین بیمار در ایالات متحده استنترود را دریافت نمود. با یک سری سیگنال بله یا خیر که از طریق این دستگاه ارسال می شود، یک برنامه کاربردی طراحی شده که اجازه ورود متن و کنترل دستگاه تلفن همراه یا رایانه را می دهد.

Synchron کار بر روی BCI ها را در سال 2012 آغاز کرد و Stentrode با موفقیت آزمایش های حیوانی را پشت سر گذاشت و در حال حاضر آزمایش مرحله انسانی را طی می کند. اگر همه چیز به خوبی پیش برود، گام بعدی نشان دادن این است که این فناوری به طور قابل توجهی زندگی بیماران را بهبود می بخشد. در نهایت، ممکن است شامل پوشش خدمات بیمه Medicare شود، و از این راه برای بیماران از لحاظ هزینه مقرون به صرفه باشد.

با رسیدن به هر نقطه عطف، رابط‌های رایانه‌ای مغزی با سرعت بیشتری به جلو حرکت می‌کنند و هنگامی که استفاده پزشکی به خوبی فراگیر شد، استفاده‌های آن ها در زمینه های دیگر نیز امکان پذیر خواهد شد.

به نقل از افراد نزدیک به ایلان ماسک، مالک شرکت Neuralink به دنبال سرمایه‌گذاری در شرکت Synchron Inc می باشد. بیشتر بخوانید


چاپ