بهترین روترهای Wi-Fi سال 2022

استفاده از اینترنت خانگی در طول همه گیری کرونا، به لطف دورکاری ها افزایش یافته است. این بدان معناست که اهمیت وجود یک روتر سریع و قابل اعتماد در شبکه خانگی مهم تر از همیشه شده است. ما در این جا به معرفی و ارائه خصوصیات بهترین روترهای سال 2022 می پردازیم. برای آشنایی بیشتر با امکانات این روترها، تا پایان مطلب با های فن تک همراه باشید.

نسخه جدید و بهبود یافته استاندارد Wi-Fi به 802.11ax  یا wifi6 معروف است؛ که عملکردی سریع‌تر و کارآمدتر در شبکه خانگی دارد. شما ممکن است در اطراف خود، روترهای Wi-Fi 6E جدیدی مشاهده کرده باشید، که قادر به ارسال سیگنال در پهنای باند 6 گیگاهرتز هستند. فقط انتظار نداشته باشید قیمت این روترها، ارزان باشند.

همه اینها به این معنی است که اگر در حال حاضر به فکرارتقاء سیستم خود هستید، باید عوامل مختلفی را در نظر بگیرید. ما به شما در این انتخاب کمک خواهیم کرد. چه شما به روترهای بازی، سیستم‌های مش و روترهای Wi-Fi 6 علاقه‌مند باشید یا فقط به یک روتر معمولی ، ما این جا انتخاب را برای شما ساده تر کرده و بهترین روتر Wi-Fi متناسب با نیازتان را معرفی خواهیم کرد.


TP-Link Archer AX21
بهترین روتر ارزان قیمت

tplink ax
 TP-Link Archer AX21 با قیمت حدود 100 دلار یا کمتر در بازار موجود است.  یک روتر Wi-Fi 6 دو بانده در سطح مبتدی است که می تواند حداکثر سرعت 1201 مگابیت در ثانیه (1.2 گیگابیت بر ثانیه) را در باند 5 گیگاهرتز خود پشتیبانی می کند. این ویژگی ها هیچ چیز جالبی ندارد، اما عملکرد تقریباً بی عیب و نقصی را برای خانه‌های کوچک تا متوسط ارائه می‌کند و به لطف برنامه TP-Link's Tether، راه‌اندازی و استفاده از آن بسیار ساده است.

بهتر از همه، زمانی که AX21 در برابر روترهای مشابه برندهای دیگر مانند Asus و Netgear مورد آزمایش قرار گرفت، با سرعت دانلود سریع‌تر، برد بهتر و تأخیر کم توانست جایگاه خود را حفظ کند. شما می توانید یک حالت bandsteering برای عملکرد بهتر به آن اضافه کنید تا، به طور خودکار شما را بین باندهای 2.4 و 5 گیگاهرتز در یک شبکه واحد هدایت کند. علاوه بر این، تنظیم کنترل‌ خدمات برای استفاده مهمان از شبکه و تعیین اولویت‌بندی ترافیک در دستگاه‌های متصل به شبکه شما، بسیار ساده و مقرون به صرفه خواهد بود. شاید به اندازه کافی قدرتمند نباشد که بتواند سرعت یک شبکه گیگابیتی را به حداکثر برساند، اما می‌تواند به سرعت‌های نزدیک به ۷۰۰ مگابیت بر ثانیه یا بیشتر برسد، که برای نیاز اکثر اعضای خانواده‌، بیش از اندازه کافی خواهد بود. از اوایل ژوئن، آمازون و سایر فروشگاه‌های اینترنتی آن را با قیمت 80 دلار به فروش می‌رسانند.

TP-Link Deco W7200
بهترین روتر مش

tp link deco
برای دریافت یک روتر مش با بهترین امکانات که بتواند از Wi-Fi 6 نیز پشتیبانی کند، انتخاب یک روتر با طراحی سه باندی که هر سه باند پهنای ترافیک مجزایی داشته باشد، گزینه مناسبی خواهد بود: باندهای معمولی 2.4 و 5 گیگاهرتز، به علاوه یک باند 5 گیگاهرتز اضافی. باندی که سیستم می تواند به عنوان یک بک هال بی سیم اختصاصی برای انتقال بین روتر و ماهواره های آن استفاده کند. مانند گوشی های موبایل که از طریق بک هال به سرویس دهنده های خدامت اینترنت متصل می شوند. بک هال به یک سری تجهیزات بی سیم، اجزای سیمی و فیبر نوری گفته می شود.
محدوه رنج قیمتی اکثر روترهای مش حداقل بین 300 دلار تا 400 دلار می باشد، اما TP-Link Deco W7200 را می توان تنها با 229 دلار تهیه نمود.

در واقع، تنها سیستمی که توانست در تست‌های سرعت خانگی کاملا عالی عمل کند، نسخه AX6000 Netgear Orbi است که بیش از سه برابر این قیمت را دارد. علاوه بر این، راه‌اندازی TP-Link بسیار راحت و آسان است. این دستگاه‌ها، با اتصال به توسعه‌دهنده‌های ماهواره‌ای به طور خودکار به شبکه می‌پیوندند.

این باعث می‌شود TP-Link Deco W7200 یک انتخاب فوق‌العاده باشد . با این اوصاف، تا کنون در وب‌سایت والمارت در سال 2022 موجود بوده، اما به تازگی در انبار این فروشگاه اینترنتی موجود نیست. اگر موفق به تهیه آن در فروشگاه‌های منطقه نشدید، می‌توانید Deco X68را جایگزین آن کنید، که قیمت آن برای یک بسته 2 عددی 280 دلار می باشد.
این دستگاه، دارای مشخصات یکسان و طراحی مشابه با Link Deco W7200 است. در یک سطح بالاتر، دستگاه Deco X90 نیز وجود دارد که یک پورت WAN پرسرعت را اضافه می کند که از اتصالات اینترنت چند گیگابایتی پشتیبانی می کند؛ که قیمت آن در حال حاضر برای یک بسته 2 عددی 423 دلار می باشد.

Netgear Orbi (dual-band, AC1200)
بهترین روتر مش

orbi1200
این دستگاه از Wi-Fi 6 پشتیبانی نمی‌کند. اما گذشته از آن، ویژگی مقرون‌به‌صرفه AC1200 روتر مش Netgear Orbi به‌عنوان یک ویژگی مهم در نظر گرفته می شود. این دستگاه در دسته بندی مش و با قیمت 100 دلار برای راه اندازی سه دستگاه با روتر Wi-Fi و دو توسعه دهنده ماهواره ای، سیستمی مقرون به صرفه است که در تست های سرعت با Nest Wifi و نسخه Wi-Fi 5 از روتر مش Eero آمازون مطابقت دارد و برای خانه هایی با سرعت اینترنت 300 مگابیت در ثانیه یا کمتر مناسب است.

در واقع، از بین این سه سیستم، Netgear Orbi با سریع‌ترین سرعت، قدرت سیگنال بی نظیری از خود در خانه های هوشمند نشان داد. در طراحی این دستگاه خطوطی مشاهده می شود که، به صورت هوشمندانه برای خارج کردن گرما به بیرون کاربرد دارد.

Netgear Orbi (tri-band, AX6000)

بهترین عملکرد مش

orvi6000

دستگاه AX6000 Netgear Orbi بسیار گران تر از دستگاه های دو باند ذکر شده در بالا است، اما قدرت آن بیشتر می باشد. این سیستم از دو باند 5 گیگاهرتزی که به عنوان یک بک‌هال اختصاصی برای اتصال بین روتر و ماهواره‌های عمل می کند، تشکیل شده است. علاوه بر آن، این دستگاه از Wi-Fi6 پشتیبانی کامل می‌کند. این سیستم بهترین مسیریاب مش از لحاظ سرعت و پوشش شبکه محسوب می شود.

در خانه هایی که، اتصال به اینترنت آن ها از طریق فیبر نوری می باشد، Orbi AX600 با میانگین سرعت 289 مگابیت بر ثانیه به دستگاه‌های Wi-Fi 5 و 367 مگابیت بر ثانیه به دستگاه‌های Wi-Fi6 ، متصل می شود.

Asus RT-AX86U

بهترین روتر بازی

asus 1
روترهای بازی نوید عملکرد بالا و تاخیر کم تری را برای گیمرهای سرسخت ارائه می دهند. بنابراین جای تعجب نیست، که آنها را با قیمت 300 یا حتی 400 دلار بخرید. روتر دو بانده ایسوس Asus RT-AX86U با قیمتی حدود 250 دلار یا کمتر، ارزان نیست. اما، نسبت به روترهایی مانند آن ارزش بالایی دارد و امکاناتی که به عنوان روتر بازی ارائه می دهد، عالی است.
نکته قابل توجه مدیریت تأخیر روتر در این سیستم است. که گیمرهای آنلاین قطعا از آن استقبال خواهند کرد. چیز دیگری که از آن استقبال خواهید کرد: ترکیبی عالی از کنترل‌ها و ویژگی‌های مبتنی بر برنامه، مانند حالت تنظیمات تلفن همراه، که به شما امکان می‌دهد با لمس یک دکمه، ترافیک بازی را در تلفن خود اولویت‌بندی کنید.

جدا از ویژگی های بازی، Asus RT-AX86U پشتیبانی کامل از Wi-Fi6 را با سرعت قوی، پایدار و برد خوب ارائه می دهد. اگر به برد بیشتری نیاز دارید، می‌توانید سایر دستگاه‌های «AIMesh» ایسوس را به شبکه خانگی خود اضافه کنید.

روتر وای فای چه کاری انجام می دهد؟

برای ارسال و دریافت داده ها از وب، باید به مودم خود متصل باشید. روتر به شما امکان می دهد بدون نیاز به سیم؛ این کار را انجام دهید. این اساسا یک آنتن بزرگ و فانتزی برای مودم شما است که به شما امکان می دهد به صورت بی سیم و از طریق Wi-Fi با آن ارتباط برقرار کنید. همچنین می‌توانید از آن در شبکه Wi-Fi محلی، برای اتصال با دستگاه‌های دیگر در خانه، مانند چاپگرها یا سرورهای ذخیره‌سازی راه دور، استفاده کنید.


چقدر باید برای روتر هزینه کنم؟

بستگی به این دارد که شما به چه چیزی نیاز دارید و چه تعداد نفر و دستگاه نیاز به اتصال دارند، اما یک خانه یا آپارتمان کوچک یا متوسط احتمالاً می تواند با یک روتر دو باند تست شده در محدوده 100 دلار کار کند. اگر خانه شما بزرگتر باشد، پس احتمالاً باید بیشتر هزینه کنید. اما، اگر در خانه کار می‌کنید، بازی‌های آنلاین انجام می‌دهید یا پهنای باند را با چندین هم خانه یا اعضای خانواده به اشتراک می‌گذارید، انتخاب روتر سه باندی پرسرعت گزینه مناسب تری برای شما خواهد بود.


چگونه یک روتر Wi-Fi راه اندازی کنم؟

روش قدیمی این است که آن را به برق وصل کنید و سپس از طریق کابل اترنت به مودم خود متصل شوید. سپس آدرس IP آن را در نوار URL مرورگر تایپ کنید تا تنظیمات شروع شود. راه ساده‌تر و مدرن‌تر استفاده از برنامه روتر است که معمولاً در عرض 5 تا 10 دقیقه راه‌اندازی می‌شود. پس از راه‌اندازی، می‌توانید از هر دو روش برای دسترسی به تنظیمات روتر یا تغییر رمز عبور Wi-Fi خود استفاده کنید.


چاپ