نقص کلیدی در تراشه M2

تراشه قدرتمند M2 با وجود تمام مزایایی که دارند، تنها یک نقص کلیدی دارد که استفاده از این تراشه را برای همه لپ تاپ ها در آینده دچار مشکل می کند. ابعاد تراشه های M2 نسبت به مدل های قبلی، ابعاد بزرگ تری دارد. برای اطلاعات بیشتر تا پایان مطلب با های فن تک همراه باشید.

m2 1

درایوهای SSD PCIe Gen 5.0 آینده ممکن است بسیار بزرگتر از مدل های قبلی باشند. این ویژگی می تواند از نظر عملکرد و خنک کننده خوب به نظر برسد، اما می تواند یک نقص کلیدی نیز داشته باشد و آن مشکل سازگاری آن با لپ تاپ های مختلف است.-

این SSDهای جدید و بزرگتر M.2 ممکن است نتوانند روی مادربردهای امروزی به کار روند. واقعاً این مسئله چقدر می تواند مهم باشد؟ آیا مزایای آن از معایبش بیشتر است؟


Gigabyte در رویداد Computex 2022 اعلام کرد بسیاری از SSD های PCIe 5.0 نسل آینده به طور قابل توجهی بزرگتر از SSD های M.2 حال حاضر می باشد، که رایج است. این به این دلیل است که طبق گفته گیگابایت، بسیاری از SSD های PCIe 5.0 از فرم فاکتور M.2 25110 SSD استفاده می کنند. چنین SSD هایی دارای ابعاد 22 میلی متر عرض و 110 میلی متر طول است و این اندازه می تواند در مادربردهای امروزی ناسازگاری ایجاد کند.

بهترین SSD های موجود در حال حاضر از فرم فاکتور M.2 2280 استفاده می کنند. همانطور که گفته شد، تفاوت قابل توجهی در اندازه وجود دارد، زیرا SSD های فرم فاکتور M.2 2280 دارای 22 میلی متر عرض و 80 میلی متر طول می باشد. این بدان معناست که اکثر مادربردهای موجود حال حاضر قادر به پشتیبانی از این SSD های بزرگتر M.2 25110 نخواهند بود، که همین امر می تواند پذیرش آنها را بسیار دشوارتر کند.

m2 2

شاید به ظاهر بسیار سخت به نظر برسد، اما همه چیز آنقدرها هم که به نظر می رسد بد نیست. به دلیل عدم وجود درایوهای SSD PCIe 5.0 در بازار، بسیاری از مادربردهایی که در حال حاضر استفاده می شوند، حتی اسلات PCIe 5.0 را هم ندارند. البته، با عرضه بیشتر SSD های PCIe 5.0، این موضوع به آرامی شروع به تغییر خواهد کرد. تاکنون تنها Intel Alder Lake از PCIe 5 پشتیبانی می کرد، اما به زودی با ورود AMD Ryzen 7000 این موضوع تغییر می کند. بنابراین، سازندگان SSD از موضع خود در حال عقب نشینی هستند و اولین SSD های PCIe 5 تولید شده اند.
اگرچه ممکن است به زودی شاهد ورود تعداد بیشتری از این SSD های نسل فعلی PCIe M.2 به بازار باشیم، اما این بدان معنا نیست که این فناوری خیلی سریع فراگیر خواهد شد. از آنجایی که سازندگان مادربرد خود را با فرم فاکتور استاندارد جدید سازگار می کنند، تنها SSD های M.2 25110 بازار، احتمالاً توسط طرفداران آن، خریداری می شود که به طور مسلم آن ها را روی مادربردهای قدیمی استفاده نمی کنند.


تفاوت بین 22 میلی متر و 25 میلی متر از نظر اندازه کوچک است، اما به طور بالقوه می تواند مزایای زیادی برای این SSD های آینده داشته باشد. درایوهای M.2 2280 به دلیل فرم کوچک شان زمانی که روی انواع مادربردها قرار می گیرند، فضای لازم برای پشتیبانی از خنک کننده اضافی یا اجازه اضافه کردن NAND های اضافی را ندارند.
این مشکل ما را مجبور به تغییر فضای ذخیره سازی بزرگتر و مناسب برای M.2 25110 می کند. پس از آن می‌توان از فضای اضافی که سازندگان طراحی نمودند، استفاده کرد تا هیت سینک‌های بزرگ‌تری برای خنک‌سازی بهتر و قرار دادن تراشه‌های NAND بیشتر قرار دهند و عملکرد درایو را افزایش دهند.

همانطور که Overclock3d اشاره می کند، حتی با وجود اینکه این فناوری در حال توسعه می باشد، اما بسیاری از تولیدکنندگان ممکن است همچنان از همان فرم های فعلی فاکتور SSD 2280 M.2 استفاده کنند. درست است که آنها برای سال‌های آینده به دلیل اندازه کوچک شان، کاربرد خود را پیدا خواهند کرد و می توان از آن ها برای لپ‌تاپ‌ها و سایر دستگاه‌های از پیش ساخته شده، استفاده کرد. وقتی صحبت از دسکتاپ های مدل DIY و رایانه های شخصی از پیش ساخته شده به میان می آید، ممکن است به زودی شاهد ظهور M.2 25110 SSD در رایانه های رومیزی هم باشیم.


       مقالات مرتبط



چاپ  
احمد ودادي حقيقت طلب
رشته حرفه قبلي من الكترونيك ولي ازسال 54 به دربيمارستان قلب شهيدرجائي واحدمهندسي پزشكي فعال هستم فعلادربيمارستان بهمن شهرك غرب مسئول واحدمهندسي پزشكي هستم و علاقه زيادي دارم رسيدم به نسل سوم تراشه ها درسايت ها نگاه ميكنم رسيدم به سايت شما براي خيلي خوب بوذ
ديدگاه اوليه من به سايت شما خيلي خوب بودمقداري آشنا به تراشه هاي روز آگاهي دادبيشترازاين سايت استفاده ميكنم.كه بتوانم
درآخرهاي عمرم نسبت به جوانها امروزي عقب نباشم.

2