گیگابایت اولین کامپیوتر بدون کابل جهان را به بازار عرضه کرد

معروف ترین شرکت سازنده قطعات سخت افزاری دنیا، گیگابایت موفق به ساخت اولین کامپیوتر بدون کابل جهان تحت نام Stealth شده است. برای آشنایی بیشتر با جزئیات سخت افزاری و مشاهده محصول جدید گیگابایت تا پایان مطلب با های فن تک همراه باشید.

تصویر کامپیوتر جدید گیگابایت

پروژه Stealth گیگابایت برای اولین بار در اواخر سال 2021 فاش شد و این شرکت وعده داد که مشکل کابل ها را یک بار برای همیشه حل کند. در حال حاضر نیز، این پروژه در فاز ورود به بازار است. Gigabyte با همکاری شرکت سازنده رایانه شخصی Maingear توانست یک رایانه شخصی که شامل یک مادربرد، یک GPU (کارت گرافیک) و کیس سفارشی با ظاهری بهتر و ساده تر بسازد.

اگر شما در منزل یا محیط کار یک رایانه شخصی دارید، حتما می دانید که وصل کردن همه کانکتورها چقدر آزاردهنده و حتی از نظر فیزیکی بسیار سخت است. مشکل این جاست که اغلب در داخل رایانه شخصی فضای کمی وجود دارد. بنابراین، Gigabyte و Maingear برای حل این مشکل چند دهه ای چه کاری انجام داده اند؟ آنها جهت همه کانکتورها را معکوس کردند. در این روش، تمام کابل ها به پشت مادربرد و GPU وصل می شوند. کابل‌های صفر به جلوی مادربرد وصل می‌شوند و همه چیز را از دید پنهان می‌کنند.
بسته نرم افزاری Project Stealth با یک مادربرد Z690 Aorus Elite Stealth، یک بسته بازی RTX 3070 Gaming OC Stealth و یک قاب Aorus C300G Stealth به همراه این کامپیوتر ارائه می شود. این بسته نرم افزاری barebones توسط گیگابایت تهیه شده و بدون ابزارهای اضافی دیگر، در دسترس کاربران قرار گرفته است. این کیس اختصاصی نیست، یعنی شما می توانید آن را با بهترین پردازنده ها و رم های شرکت های دیگر سرهم کنید.

نمای داخلی کامپیوتر گیگابایت
اما، گیگابایت پردازنده های CPU Core i5 یا Core i7 را توصیه می کند، اما اگر خنک کننده پردازنده شما به اندازه کافی قدرت دارد، می توانید آن را با Core i9-12900KS نیز پیاده سازی کنید.

اگرچه این قطعات از نظر فنی تنها گزینه مورد استفاده نیستند، اما احتمالاً بهتر است از این تجهیزات استفاده شوند. احتمالاً می‌توان از کامپیوتر شرکت گیگابایت برای مدت طولانی استفاده کرد، اما احتمال دارد کانکتورهای برق GPU با تجهیزات بعدی، سازگار نباشد. بعید است که مادربرد با کیس هایی که به طور خاص برای آن طراحی نشده اند سازگاری داشته باشد زیرا تمام کانکتورها در پشت قرار دارند و در بیشتر موارد پشت مادربرد کاملاً پوشانده شده است.
از سوی دیگر، تا زمانی که از این کیس استفاده می کنید، هیچ چیزی مانع از ارتقای GPU یا مادربرد برای شما نمی شود. این امر زیبایی شناسی بدون کابل پروژه Stealth را به خطر می اندازد، اما بهتر از آن خواهد بود که امکان ارتقای سیستم خود را در آینده نداشته باشید. اگر عملکرد Project Stealth موفقیت آمیز باشد، شاید بتوانیم در آینده منتظر بردها، GPU ها و کیس های سازگار با Project Stealth بیشتری باشیم.

انتظار می رود بسته نرم افزاری Project Stealth در اوایل تابستان وارد بازار شود، اما گیگابایت هنوز تاریخ دقیقی را اعلام نکرده است. بسته نرم افزاری بسته barebones حدود 1200 دلار قیمت دارد، که تقریباً همان مبلغی است که برای یک مادربرد RTX 3070 با Z690 و یک کیس خرج می کنید. قیمت دستگاه های از پیش ساخته شده Maingear نیز هنوز به صورت کامل مشخص نشده است.


چاپ