مشکل پورت های تاندربولت مک بوک های M1

اگر یک مک بوک گران قیمت خریداری کردید و بعد از خریداری متوجه شدید اطلاعات خود را نمی توانید با سرعت بالایی که شرکت سازنده عنوان کرده ارسال یا دریافت کنید! اولین چیزی که به ذهن شما می رسد مراجعه به اولین نمایندگی خدمات پس از فروش برای رفع ایراد سخت افزاری است که بابت آن نیز هزینه ای باید در نظر بگیرید؛ اما دست نگه دارید. این مشکل براساس گزارش برخی از کاربران Mac M1 pro مربوط به پورت Thunderbolt 4 است. برای کسب اطلاعات بیشتر تا پایان مطلب با های فن تک همراه باشید.

m1pro

مک بوک های M1 شرکت اپل ممکن است در قسمت پورت تاندربولت ( (Thunderbolt خود مشکل فنی داشته باشند. هوارد اوکلی از شرکت Eclectic Light آزمایش‌های مختلفی را روی مک‌بوک پرو 16 اینچی M1 Max 2021 ، مک استودیو 2022 و M1 Max انجام داد. او علاوه بر آن، از SSD های خارجی مختلفی نظیر Crucial و Samsung در این آزمایش استفاده کرد. آزمایش‌ها نشان داد که اگرچه هر دو مک از Thunderbolt 4 پشتیبانی می‌کنند، اما از استاندارد USB 3.1 Gen 2 پشتیبانی نمی‌کنند که این می تواند مانع از سرعت بالا درانتقال شود.

آقای Oakley ابتدا با اتصال SSD های خارجی به یک Intel iMac Pro یک سرعت اولیه را مشخص کرد و دید که از USB 3.1 Gen 2 پشتیبانی می شود و اطلاعات می تواند با USB 3.1 Gen تا سرعت 10 گیگابیت بر ثانیه انتقال پیدا می کند. او علاوه بر آن، اطمینان داده که در این آزمایش فقط از کابل های تاندربولت 4 تایید شده استفاده می کند.
این آزمایش های واقعی شامل انتقال 160 فایل در اندازه های 2 مگابایت تا 2 گیگابایت بود. به عنوان یک معیار ارزیابی، سرعت خواندن Intel iMac Pro بالغ بر 470 مگابایت بر ثانیه و سرعت نوشتن آن 480 مگابایت بر ثانیه ثبت شد. در مقابل، Oakley سرعت خواندن در مک های M1 را بین 386 مگابیت بر ثانیه و 406 مگابیت بر ثانیه و سرعت نوشتن را بین 430-435 مگابایت اندازه گیری کرد.

m1 pro

زمانی که به یکی از دو پورت جلوی مک استودیو با کابل Thunderbolt 4 برای انتقال اطلاعاتش متصل شد، سرعت خواندن به میزان 20 مگابایت بر ثانیه و سرعت نوشتن به 37 مگابایت بر ثانیه رسید، این یعنی فاجعه!!

 

نتیجه نهایی

فضای ذخیره سازی USB 3.1 Gen 2 زمانی که مستقیماً به پورت Thunderbolt در M1 Mac متصل می شد 5 گیگابیت بر ثانیه بود و سرعت خواندن آن در این شرایط حدود 400 مگابایت بر ثانیه و سرعت نوشتن حدود 430 مگابایت بر ثانیه ثبت شده است.
حافظه USB 3.1 نسل 2 با استفاده از کابل USB-C به درگاه USB-C جلوی Mac Studio Max یا از طریق یک درگاه USB-C در استودیو نمایشگر، با سرعت 10 گیگابیت بر ثانیه، با قابلیت خواندن و نوشتن متصل شده بود. نرخ های خواندن و نوشتن آن حدود 500 مگابایت بر ثانیه و 490 مگابایت بر ثانیه است.
حافظه USB 3.2 مستقیماً به پورت Thunderbolt در M1 Mac با سرعت 10 گیگابیت بر ثانیه متصل است و سرعت خواندن و نوشتن آن حدود 910 مگابیت بر ثانیه و 970 مگابایت بر ثانیه می باشد.
حافظه USB 3.1 Gen 2 به پورت USB-C در جلوی Mac Studio Max با استفاده از کابل Thunderbolt 4 با سرعت 10 گیگابیت بر ثانیه متصل شده است، اما سرعت خواندن و نوشتن کمتر از همه، حدود 20 و 40 مگابایت بر ثانیه بود.
از این آزمایش می توان نتیجه گرفت: کسانی که دستگاه‌های USB 3.1 Gen 2 دارند، بهتر است از داک‌های Thunderbolt 3 یا پورت‌های USB در استودیو نمایشگر استفاده کنند.
البته واضح است که اپل باید مردم را در مورد سرعت انتقال پایین‌تر مطلع می‌کرد یا اگر سرعت پایین به دلیل اشکال است، یک پچ سیستم‌افزار ارسال می‌کرد.

مسلماً، به استثنای درگاه‌های USB جلو در مک استودیو، سرعت انتقال در مقایسه با مشخصات واقعی درگاه نوع USB 3.1 Gen 2 تفاوت زیادی ندارد. با این حال، مشتریان فکر می کنند زمانی که حداقل 2000 دلار بابت خرید یک مک بوک پرو پایه M1 Pro و M1 Max Mac Studio هزینه می کنند، مالک یک تاندربولت 4 سرعت بالا می شوند.


چاپ