کمبود تراشه جهانی کی تمام می شود؟

یکی از بزرگترین داستان های حوزه فناوری در سال جاری کمبود تراشه در جهان بوده است. البته همه‌گیری ویروس کرونا تا حد زیادی برای این موضوع مسئول است. زمانی که کووید برای اولین بار چهره زشت خود را نشان داد، خودروسازان متوجه شدند که این اتفاق تاثیر منفی روی فروش می‌گذارد و تصمیم گرفتند سفارش‌هایی را که به تأمین‌کنندگان تراشه‌شان می‌دادند لغو کنند.


اما خودروسازان اشتباه فکر می کردند زیرا تقاضا برای خودروها شروع به افزایش کرد و این امر باعث شد تا آنها با کثری اجزای حیاتی که در تولید وسایل نقلیه نیاز است، مواجه شوند. در نتیجه، زمانی که خودروسازان تراشه های مورد نیاز خود را برای ساخت خودرو جمع آوری کردند، کمبود جهانی ایجاد شد. علاوه بر این اتفاق تأثیر شیوع ویروس را بر کارگران خط مونتاژ اضافه کنید و بعد از آن هم کارخانه های ریخته‌گری متوجه شدند که از تولید محصول تا ارسال آن کند کثری های زیادی دارند.

مدیر عامل کوالکام، آمون،بحران کمبود تراشه جهانی را در حال بهبود می بیند و امیدوار است که سال آینده نیز به همین صورت بهبود یابد

بر اساس گزارش رسانه TheElec، کریستیانو آمون، مدیرعامل شرکت کوالکام، هفته گذشته گفت که کمبود تراشه جهانی در حال کاهش است و احتمالا در سال آینده بهبود یابد. این مدیر اجرایی گفت: امسال عرضه بهتر از سال گذشته بوده و باید در سال آینده بیش از پیش بهبود یابد. TheElec گزارش می دهد که سامسونگ در اوایل سال جاری به قدری نگران دستیابی به تراشه های اسنپدراگون به اندازه کافی بود که این شرکت رئیس بخش موبایل،TM Roh، و برخی از مدیران زنجیره تامین خود را برای ملاقات با شرکت های تولید تراشه به ایالات متحده فرستاد تا شاید بتوانند به موجودی اضافه آن ها دست پیدا کنند.

Snapdragon8

 شرکت TSMC در این میان از قوانین سنتی مدرسه بازرگانی پیروی می کند که می گوید وقتی تقاضا زیاد است و عرضه کم است، قیمت های خود را افزایش دهید. این کارخانه ریخته گری قیمت های خود را تا ۲۰ درصد افزایش داد، اما طبق گزارش ها برای بزرگترین و مهم ترین مشتری خود، اپل، استثنای قابل توجهی قائل شد و قیمت های ساخت تراشه را برای این شرکت تنها ۳% افزایش داد. سایر شرکت‌هایی که تراشه‌ها را به تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند عرضه می‌کنند نیز قیمت‌ها را افزایش داده‌اند که می‌تواند به معنای افزایش قیمت‌های گوشی‌های هوشمند در سال آینده باشد.

به طور متوسط، قیمت تراشه هایی که از اتصال 4G پشتیبانی میکنند ۱۵ درصد افزایش یافته اند در حالی که تراشه هایی که ارتباطات 5G را پشتیبانی می کنند ۵ درصد افزایش یافته اند. این موضوع ممکن است برخلاف تصور به نظر برسد، اما در واقع منطقی است زیرا تقاضا برای تراشه‌های 4G همچنان بالاتر از تراشه‌های 5G خواهد بود و تا زمانی که شبکه‌های 5G در سراسر جهان موجود شوند به همین صورت خواهد بود.
همانطور که مشخص است، Samsung Foundry، دومین کارخانه ریخته گری مستقل در جهان پس از TSMC، تراشه پرچمدار Qualcomm Snapdragon 8 Gen 1 را با استفاده از گره فرآیند ۴ نانومتری خود تولید خواهد کرد. این تراشه در سال آینده در گوشی های پرچمدار اندرویدی یافت خواهد شد. یکی از افرادی که با نگرانی‌های کوالکام و سامسونگ آشنا است، می‌گوید که نرخ بهره تکنولوژی ۴ نانومتری سامسونگ عامل اصلی تعیین اینکه آیا کوالکام ۸ تراشه نسل ۱ کافی برای ارسال به مشتریان خود خواهد داشت یا خیر، خواهد بود.

سیمون سگارز رئیس شرکت ARM می گوید که اوضاع در صنعت تراشه قبل از اینکه بهتر شود بدتر می شود

در پایان سه ماهه دوم تقویم میلادی، Strategy Analytics کوالکام را در بازار جهانی پردازنده‌های گوشی‌های هوشمند با ۳۶ درصد سهم درآمد پیشرو معرفی می کند و پس از آن مدیاتک با ۲۹ درصد قرار دارد. اپل با ۲۱ درصد در مقام سوم قرار دارد.

Snapdragon8

باید اشاره کنیم که سایر مدیران این صنعت با تصویر امیدوار کننده آمون از صنعت تراشه موافق نیستند. بر اساس گزارش GizChina، پت گلسینگر، مدیر عامل اینتل، می‌گوید که کمبود تراشه در جهان در سال آینده ادامه خواهد داشت و حوالی سال ۲۰۲۳ پایان خواهد یافت. سیمون سگارز، مدیر شرکت Arm Holdings، می‌گوید که کمبود تراشه بدتر خواهد شد.او معتقد است که این بحران طولانی تر خواهد بود و از آن چیزی که دیگران فکر می کنند سخت تر خواهد بود.

حتی با وجود کمبود تراشه، گوگل توانست سامسونگ را وادار کند تا تراشه Tensor خود را با استفاده از گره فرآیند ۵ نانومتری بسازد.اولین تراشه های تولید داخلی گوگل برای سری پیکسل ۶ به گوگل کمک کرد تا ویژگی های هوش مصنوعی ویژه ای را برای گوشی های جدید خود طراحی کند. اپل همچنین یک جفت تراشه قدرتمند جدید برای مک معرفی کرد، M1 Pro و M1 Max به ترتیب با ۳۳.۷ میلیارد و ۵۷ میلیارد ترانزیستور داخل خود.

انتظار می رود اپل برای تولید تراشه های مودم 5G داخلی این شرکت، به TSMC روی آورد. این تراشه ها باید برای سری آیفون 15 2023 در دسترس باشند.کوالکام می گوید انتظار می رود تنها ۲۰ درصد از تراشه های مودم 5G اپل در سال ۲۰۲۳ ارائه شود و ۸۰ درصد باقی مانده بر اساس طراحی خود اپل باشد.


چاپ