ربات انسان نمای Figure 101 می تواند قهوه دم کند!!

ربات انسان نمای Figure 101 توانست از طریق مشاهده نحوه دم کردن قهوه توسط انسان، این کار را به راحتی انجام دهد.

ربات انسان نمای فیگور

شرکت رباتیک Figure ربات انسان نمایی ساخت که می تواند مانند یک انسان قهوه دم کند. تیم سازنده توانست دانش این کار را در یک دوره آموزشی 10 ساعته به ربات Figure 101 انتقال دهد. آنها این دستاورد را با انتشار یک ویدئوی کوتاه در فضای مجازی به نمایش گذاشتند. طبق ادعای سازندگان ربات انسان نمای آنها از طریق مشاهده الگوهای انسانی توانست به درک درستی از نحوه دم کردن قهوه دست پیدا کند.

این شرکت آمریکایی معتقد است با به کارگیری ربات های انسان نما در محیط کار می توان هم بهره وری را افزایش داد و هم با کمبود شدید نیروی کار مقابله کرد. به علاوه، برای انجام کارهای خطرناک دیگر نیازی به حضور انسان نیست. در بیانیه رسمی شرکت Figure امده است:" با نزدیک شدن به ظرفیت حداکثری در تولید، ربات های انسان نمایی که می توانند مانند انسان ها فکر کنند، یاد بگیرند و عمل کنند به نیروی کار ما اضافه می شوند."

استارتاپ Figure در سال 2022 توسط شخصی به نام برت ادکاک، بنیانگذار سابق Archer Aviation و Vettery با هدف تحول صنعت رباتیک تأسیس شد. فیگور مجبور بود با رقبای قدرتمندی مانند تسلا، کپلر، یونیتری و بوستون داینامیکس رقابت کند که به صورت مداوم در حال ارتقای ربات های انسان نمای خود هستند. این شرکت برای اولین بار در ماری 2023 از اولین ربات انسان نمای خود رونمایی کرد. ساخت این ربات حدود 12 ماه زمان برد. ربات آنها در حال حاضر به عنوان «اولین ربات انسان‌نمای مستقل تجاری با دوام در جهان» شناخته می شود. سازندگان آن سعی کردند ربات را بگونه ای بسازند که ترکیبی از چابکی انسان و هوش مصنوعی پیشرفته باشد. این ربات می تواند در بخش های مختلف اتوماسیون صنعتی مانند خط تولید، انبارداری و تدارکات مشغول به کار شود.

ربات انسان نما فیگور

فیگور هنوز اطلاعات بیشتری در مورد ربات Figure 101 منتشر نکرد. اما طبق بیانیه ای که در وب سایت رسمی اشاره شد ربات انسان نمای Figure حدود 5'6 اینچ ارتفاع، 60 کیلوگرم وزن دارد و می تواند تا 20 کیلوگرم بار را به راحتی حمل کند. ربات جدید قادر است تا 5 ساعت بدون وقفه کار کند. حداکثر سرعت آن هم به 1.2 متر بر ثانیه می رسد.

این شرکت یک ویدئوی دیگری هم در اکتبر 2023 منتشر کرد که در آن ربات Figure 101 می توانست روی دو پا راه برود. در ویدئوی جدید کاربر از ربات درخواست یک قهوه می کند. ربات فرمان را به سرعت تشخیص داده و اقدام به درست کردن قهوه می کند. طبق ادعای Figure، آنها توانستند این فرآیند را با اصلاح اشتباهات در آزمایش های اولیه انجام دهند. این شرکت دانش بنیان قصد دارد در آینده نزدیک استفاده از این ربات ها در محیط های خانگی و برای کارهایی مانند مراقبت از سالمندان و مشارکت در ساخت زیستگاه های فرا زمینی در ماموریت های ماه و مریخ استفاده کند.

در ایالات متحده، بیش از 10 میلیون شغل ناایمن یا نامطلوب وجود دارد. از طرف دیگر، جمعیت سالمندان در حال افزایش است که می تواند منجر به کمبود نیروی کار شود. بنابراین رشد عرضه نیروی کار در این قرن ثابت خواهد بود. به عبارت دیگر برای حفظ رشد اقتصادی، شرکت ها باید بیشتر از اتوماسیون صنعتی استفاده کنند. ربات های انسان نما با کاربردهای اولیه در صنایع مختلف از جمله تولید، حمل و نقل، تدارکات، انبارداری و خرده فروشی، صنعت اتوماسیون صنعتی را متحول می کنند. این ربات ها ابتدا برای انجام وظایف ساختار یافته و تکراری طراحی شده اند، اما با پیشرفت در یادگیری می توانند برای انجام وظایف پیچیده تر نیز استفاده شوند.
Figure قصد دارد تا اواخر امسال ربات Figure 101 را آماده عرضه به بازار کند. به عقیده سازندگان آن؛ ربات های انسان نما با قابلیت های هوش مصنوعی می توانند با محیط پیچیده انسانی سازگار شوند .


چاپ