مهم ترین معیار انتخاب همسر: هوش و مهربانی به جای زیبایی و پول!

سالهاست که رسانه ها این موضوع را در ذهن مردم دیکته کرده اند که لازمه یک زندگی مشترک و عاشقانه زیبایی ظاهری و ثروت است. اما این جریان در حال تغییر است.

انتخاب همسر

برنامه های دوست یابی یک رقابت شدید بین مردم بر سر وضعیت ظاهری و ثروت راه انداخته است. این معیارها باعث انحطاط فکری یک جامعه می شود. تحمل چنین وضعیتی کار راحتی نیست. اما طبق تحقیقات جدید محققان این جریان در حال تغییر است.


گروهی از دانشمندان با انجام یک مطالعه روی 800 نفر در برزیل به شواهد امیدوار کننده ای دست پیدا کردند. نتایج تجزیه و تحلیل آنها نشان داد که مهم ترین ویژگی این افراد برای انتخاب همسر یا یک شریک عاطفی خوب، هوش و مهربانی است. حداقل شرکت کنندگانی که در این مطالعه حضور داشتند، این طور فکر می کنند. ژوائو فرانسیسکو گُئز براگا تاکایانگی، روانشناس دانشگاه سائوپائولو در مورد نتایج این تحقیق گفت: "اگر می‌خواهید افراد بیشتری را به خود جذب کنید، به نظر می‌رسد تقویت هوش و شخصیت بهترین روش باشد."


تاکایانگی و همکارانش دریافتند که این معیارها بدون در نظر گرفتن گرایش جنسی و جنسیت شرکت‌کنندگان، در همه آنها مشترک بود. در این مطالعه، 778 داوطلب برزیلی بین 18 تا 64 ساله شرکت داشتند. محققان از آن‌ها خواستند تا به معیارهای خود برای انتخاب یک شریک عاطفی خوب یک نمره بدهند. این ویژگی‌ها شامل جذابیت ظاهری، وضعیت اجتماعی-اقتصادی، سلامتی، مهربانی و هوش می شد.


آنها در حالت اول که به آنها گفته شد به این ویژگی ها از 0 تا 20 یک امتیاز بدهند، امتیاز را بین تمام ویژگی به طور مساوری تقسیم کردند. اما زمانی که از آنها خواسته شد که بین 0 تا 5 به همان ویژگی ها نمره بدهند، طبق الویت بندی به این خصوصیت ها امتیاز تقسیم شد. بین هر دو جنسیت زن و مرد، ویژگی هوش و مهربانی امتیاز بیشتری را نسبت به سایر ویژگی ها دریافت کرده بود. البته مردان معتقد بودند ظاهر خوب یکی از الویت های اصلی آن ها در انتخاب همسر یا پارتنر عاطفی است. همانطور که محققان پیش بینی کرده بودند؛ افرادی که به دنبال روابط بلندمدت هستند نسبت به کسانی که به دنبال روابط کوتاه‌مدت هستند، بیشتر به خصوصیت های مهربانی و هوش توجه می کردند.

تاکایانگی گفت: "با افزایش رنج امتیاز، هوش و مهربانی که آزمایش قبلی امتیاز کمتری را کسب کرده بود، نسبت به سایر ویژگی‌ها امتیاز بیشتری را به خود اختصاص دادند. البته زمانی که افراد به امتیاز بیشتری دسترسی داشتند، هوش و مهربانی در اولویت قرار گرفت اما به همان اندازه امتیاز معیارهای دیگر هم افزایش یافت. به محض رسیدن به سطح خاصی از جذابیت ظاهری یا وضعیت اجتماعی-اقتصادی، افراد دیگر علاقه ای به آنها نداشتند و جذب معیارهای دیگر می شدند."

یعنی بعد از رسیدن به یک سطح مشخص از زیبایی یا ثروت، افراد کمتر به دنبال ارتقای بیشتر آن در شریک ایده‌آل خود بودند. برای مردان، وضعیت اجتماعی-اقتصادی حتی کم‌اهمیت‌تر از سایرین بود. تیم تحقیق معتقدند که این تفاوت به دلیل گنجاندن ویژگی‌های بیشتر مانند سلامتی و هوش برای "شریک ایده‌آل" است.

تاکایانگی در ادامه گفت:" افراد توانمند دیگر به دنبال ثروت زیاد در شریک عاطفی خود نیستند، چرا که هوش و سلامتی او هم می‌تواند نشان‌دهنده‌ی موفقیت و طول عمر باشد. البته مطالعه ما محدود به کشور برزیل می شود. به همین علت نتایج آن را نمی توانیم به فرهنگ های دیگر بسط بدهیم. برای داشتن نتایج دقیق‌تر به مطالعات بیشتری در دنیای واقعی نیاز داریم. مطالعه ما نشان داد افرادی که واقعاً به دنبال یک شریک بلندمدت هستند، ارزش بیشتری برای گرما و صمیمیت احساسی و هوش قائل‌اند تا ویژگی‌های سطحی."


چاپ