سیستم ESP خودرو چیست؟

ESP یک آپشن الزامی برای تمامی خودروهای سواری اروپایی در سال 2014 شد و از آن زمان به عنوان ناجی جان هزاران نفر شناخته شده است. اما دقیقاً ESP چیست، چقدر مهم است، چگونه کار می کند، چراغ ESP در واقع به چه معناست و آیا هرگز باید ESP خود را خاموش کنید؟ برای پاسخ به همه این سوالات با های فن تک همراه باشید.

ویدئو مرتبط در پایان مطلب...

ESP

ESPدر خودرو چیست؟

ESP در خودرو مخفف Electronic Stability Program (برنامه پایداری الکترونیکی) است و به طور کلی از سنسورها برای تصمیم گیری در مورد اینکه آیا جهت حرکت خودرو با ورودی های فرمان شما مطابقت دارد یا خیر استفاده می کند و اگر اینطور نیست، به طور خودکار تصمیم می گیرد در کسری از ثانیه آن را دوباره تحت کنترل شما قرار می دهد.

 

اهمیت ESP در خودرو چقدر است؟

ESP در خودرو بسیار مهم است. در سال 2019 تحقیقات انجام شده توسط Bloomberg Philanthropies نشان داد که از بین تمام ویژگی های ایمنی خودرو، کنترل پایداری الکترونیکی مهمترین عامل در جلوگیری از تصادف است زیرا مرگ و میر در تصادفات ناشی از، از دست دادن کنترل را تا 38 درصد کاهش می دهد.
در همین حال، تحقیقاتی که در سال 2007 توسط دانشگاه لافبورو انجام شد، بیش از 10,000 حادثه ترافیکی جاده‌ای (RTIs) را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد و نشان داد که خودروهای مجهز به ESP ، 27 درصد کمتر درگیر RTI های تک خودرویی هستند ، نوعی که بیشتر به خطای راننده نسبت داده می شود.

 

ESP یا ESC: تفاوت چیست؟

هیچ تفاوتی بین ESP و ESC (Electronic Skid Control) نیست و هر دو یکسان هستند، تنها تفاوت را می توان به صورتی ردیابی کرد که ESP (که به خاطر سادگی از آن استفاده می کنیم) با نام های مختلف توسط تولید کنندگان خودروهای مختلف نام گذاری شدند.

در حقیقت، به آن چیزهای مختلف زیادی گفته می شود. BMW از نام اختصاری DSC (کنترل پایداری پویا) استفاده می کند، هوندا از VSA (دستیار پایداری خودرو) استفاده می کند، در حالی که پورشه آن را PSM (کنترل پایداری پورشه) معرفی می کند.

 

آیا کنترل کشش همان ESP است؟

کنترل کشش با ESP یکسان نیست. معمولاً توسط ESP شما کنترل می شود اما هدف متفاوتی دارد. به جای اینکه مانع سر خوردن یا چرخیدن ماشین شما در پیچ‌ها شود ، کنترل کشش - همانطور که از نامش پیداست - طراحی شده است تا به چرخ‌های محرک خودرو شما کشش بیشتری را تحت قدرت بدهد.

فرض کنید به سرعت به یک میدان می‌پیوندید، شکافی را در ترافیک می‌بینید و از حالت سکون شتاب می‌گیرید تا به آن برسید، اما شما این کار را خیلی سریع انجام می‌دهید، قدرت موتور شما بر قدرت چسبندگی لاستیک‌ ها غلبه می‌کند، آنها می‌چرخند ولی شما به سرعت به حرکت در نمیایید.

همین کار را با کنترل کشش فعال انجام دهید و با کاهش قدرت موتور یا با ترمز کردن چرخ در حال حرکت برای ارسال نیرو به چرخی که قدرت چسبندگی دارد، مداخله خواهد کرد،هدف این است که قدرت را اندازه گیری کنیم، و حداکثر استفاده را از قدرت چسبندگی در دسترس داشته باشیم، این فرآیند در جاده های مرطوب به شدت موثر است.

با این اوصاف، مواقعی وجود دارد که کنترل کشش چندان عالی نیست، به‌خصوص زمانی که می‌خواهید چرخ‌هایتان بچرخند – مانند زمانی که می‌خواهید ماشین را از برف جدا کنید.

با فشار دادن دکمه ESP در اکثر خودروهای رایج، کنترل کشش خاموش می شود نه ESP،و به چرخ‌های در حال حرکت خودروی شما اجازه می‌دهد آزادانه بچرخند و به شما نیروی حرکتی لازم برای رها شدن را می‌دهد.

 

ESP چگونه کار می کند؟

ESP مانند یک شبکه ایمنی نامرئی عمل می کند که به طور مداوم بر رانندگی شما نظارت می کند. یک میکروکامپیوتر سیگنال‌های حسگرهای مختلف را - برای مواردی مانند سرعت چرخ و زاویه انحراف - 25 بار در ثانیه ضبط می‌کند تا اطمینان حاصل کند که ورودی‌های فرمان شما با جهت واقعی خودرو در حرکت است.

اگر این دو در یک راستا نباشند، ESP به طور خودکار و مستقل با فشار دادن ترمزهای مربوطه وارد عمل می شود تا با اجبار لغزش را خنثی کند و ماشین را دوباره تحت کنترل شما قرار دهد.

همچنین می تواند گشتاور موتور را برای مقابله با لغزش ناشی از قدرت کاهش دهد. همه اینها به قدری سریع و نامحسوس اتفاق می‌افتد که متوجه آن نخواهید شد.

 

ESP چه عملکردهای دیگری را امکان پذیر می کند؟

ESP (حسگرها و واحد های کنترل آن) مجموعه وسیعی از عملکردهای جدید را ممکن می سازد.
توانایی ESP برای فعال کردن ترمزها به این معنی است که خودروهای مدرن بیشتری هر روز دارای عملکردی برای نگه داشتن خودرو در سربالایی هستند، که هنگام درگیر کردن کلاچ خودرو را روی ترمز نگه می دارد.

کمک ترمز هیدرولیک یکی دیگر از ویژگی های ایمنی است که توسط ESP امکان پذیر شده است.

حتی در مواقع اضطراری، مطالعات نشان داده‌اند که اغلب نمی‌توانید ترمزها را تا حد ممکن فشار دهید - کمک ترمز هیدرولیک این مشکل را با نظارت بر شدت و میزان ناگهانی گذاشتن پا روی پدال حل می‌کند و در صورت تشخیص توقف اضطراری، حداکثر فشار را اعمال می‌کند.

در همین حال، سیستم ضد واژگونی (rollover mitigation)از حسگرهای ESP - در مواردی مانند انحراف - برای تشخیص زمان واژگونی خودرو و فشار دادن ترمز روی چرخ‌ها برای متوقف کردن آن استفاده می‌کند.

حتی سیستم مانیتورینگ فشار تایر خودرو شما نیز به لطف ESP ارائه می شود، از سنسورهای ESP برای نظارت بر سرعت چرخش چرخ‌ها استفاده می‌کند تا کشش اضافی فرمان خودرو ناشی از پنچر شدن را تشخیص دهد.

 

چراغ هشدار ESP

احتمالاً تا زمانی که چراغ هشدار ESP روی داشبورد چشمک بزند متوجه ESP خود نخواهید شد - یا روشن و خاموش می شود یا روشن می شود و روشن می ماند، اما این به چه معناست؟

 

چراغ ESP چشمک زن

یک چراغ ESP چشمک زن (بسیار شبیه به تصویر زیر) که در گوشه چشم خود هنگام رانندگی متوجه آن می شوید نشان می دهد که ESP فعال شده است.
این می تواند یک فعال سازی چند ثانیه ای باشد و - همانطور که روی رانندگی تمرکز می کنید - احتمالاً هرگز آن را نخواهید دید. با این حال، ممکن است آن را احساس کنید.

ESP 4

اساساً این امر مانع از دست دادن کنترل ماشین شما می شود، بنابراین ممکن است قبل از قطع شدن ESP احساس کنید ماشین تحت نفوذ شما حرکت می کند - کاهش قدرت موتور و فشار ترمز - برای بازگرداندن ماشین به مسیر اصلی خیلی سریع اتفاق می افتد، تقریباً نا محسوس است.

 

چراغ ESP با روشنایی ثابت

یک چراغ ESP روشن ثابت نشان می‌دهد که سیستم کار نمی‌کند - یا به این دلیل که آن را خاموش کرده‌اید (معمولاً با فشار دادن و نگه‌داشتن دکمه‌ای با نماد منطبق) یا به دلیل وجود نقص در سیستم.

حتی وقتی سیستم را در برخی خودروها خاموش می‌کنید - برای مثال در بیشتر فولکس‌واگن‌ها - در واقع خاموش نیست، پارامترهایی که در آنها عمل می کند به سادگی کاهش یافته اند تا عملکرد بهتری در پیچ‌ها (cornering) وجود داشته باشد.در خودروهای دیگر، وقتی حالت‌های رانندگی خاصی را انتخاب می‌کنید، سیستم خاموش می‌شود ، بنابراین لازم نیست دکمه ESP را فشار دهید.

 

یک سیستم ESP معیوب به خودی خود اتومبیل شما را خطرناک نمی کند، اما اگر اتومبیل شما به چنین سیستم ایمنی مؤثری مجهز باشد، دیوانه کننده است که به طور کامل و سالم عمل نکند. حتی مربیان حرفه ای رانندگی این سیستم را در جاده فعال نگه می دارند.

 


چاپ