تولید اولین خودروی برقی حالت جامد شرکت نیسان

شرکت خودروسازی نیسان اعلام کرد اولین خودروی برقی حالت جامد خود را تا سال 2028 تولید خواهد کرد. نیسان روز جمعه از یک مرکز تولید نمونه اولیه برای باتری‌های حالت جامد رونمایی کرد که گامی مهم در تلاش این خودروساز برای توسعه و ارائه یک خودروی برقی مجهز به فناوری باتری نسل بعدی محسوب می شود. برای کسب آگاهی بیشتر تا پایان مطلب با های فن تک همراه باشید.

Nissan battery

مواد، طراحی و فرآیندهای ساخت توسعه یافته در حین تولید نمونه اولیه در مرکز تحقیقات نیسان در یک خط تولید آزمایشی در کارخانه نیسان در یوکوهاما در سال 2024 استفاده خواهد شد. در نهایت، نیسان قصد دارد از باتری‌های تمام حالت جامد را در کامیون‌های وانت و کامیون‌ها استفاده کند. سایر وسایل نقلیه به عنوان بخشی از برنامه بلندمدت نیسان Ambition 2030، برای خودروهای برقی که نیمی از فروش جهانی آن را تا پایان این دهه تشکیل می دهد پیاده سازی خواهد شد.

Nissan و دیگر شرکت های خودروسازی، فناوری به کار رفته درباتری را کلیدی برای باز کردن قفل تولید خودروهای برقی ارزان‌تر که می توانند فواصل بیشتری را طی کنند، می‌دانند. فهرست رو به رشدی از خودروسازان، استارت‌آپ‌ها و سرمایه‌گذاران که روی باتری‌های حالت جامد سرمایه گذاری کرده اند به چشم می خورد. این فناوری‌ از الکترولیت جامد استفاده می‌کند و نه یک الکترولیت مایع یا ژل که در باتری‌های لیتیوم یون وجود دارد.
کازوهیرو دوی، رئیس مرکز تحقیقات نیسان، در یک کنفرانس خبری گفت: «برای دموکراتیزه کردن بیشتر خودروهای الکتریکی، یک نوآوری کلیدی در باتری نیاز است.

نیسان گفت که پالایش فناوری باتری های حالت جامد می تواند تا پایان این دهه خودروهای برقی را به اندازه خودروهای بنزینی مقرون به صرفه کند. به طور خاص، نیسان گفت که قیمت باتری‌های حالت جامد را می‌توان به 75 دلار در هر کیلووات ساعت در سال مالی 2028 و به 65 دلار در هر کیلووات ساعت پس از آن کاهش داد و خودروهای برقی را از لحاظ هزینه هم ردیف خودروهای بنزینی قرار داد.
باتری‌های حالت جامد چگالی انرژی دو برابری نسبت به باتری‌های لیتیوم یون معمولی دارند، که از نظر تئوری به معنی برد طولانی‌تر و زمان‌های شارژ سریع‌تر می باشد، در حالی که از مواد ارزان‌تر نسبت به سایر خودروهای برقی امروزی در جاده‌ها استفاده می‌ کند. این باتری ها علاوه بر چگالی انرژی بالاتر، عمر طولانی تری دارند و نسبت به باتری های لیتیوم یون ایمن تر در نظر گرفته می شوند. به همین دلیل است که چندین خودروساز، از جمله جنرال موتورز، استلانتیس، مرسدس بنز و فورد، در استارت‌آپ‌های باتری‌های حالت جامد سرمایه‌گذاری کرده‌اند، زیرا آنها برای برق‌رسانی پرتفوی خود رقابت می‌کنند. استارتاپ QuantumScape تحت حمایت فولکس واگن قصد دارد فروش آنها را در سال 2024 آغاز کند و به دنبال آن تویوتا نیز یک مدل جدید را در سال 2025 عرضه خواهد کرد.
با این حال، مسئله تجاری سازی باتری های حالت جامد برای وسایل نقلیه الکتریکی همواره چالش برانگیز بوده است. در حال حاضر، ساخت این باتری‌ها گران بوده و رتبه بندی آن‌ها دشوار است.

در حالی که مزایای فراوانی نیز دارد، اما نیسان ادعا کرده که حتی باتری های دارای الکترولیت جامد نیز بدون خطر نیستند. یک الکترولیت مایع که در باتری‌های لیتیوم یونی امروزی یافت می‌شود، می‌تواند خطر آتش سوزی به همراه داشته باشد. اما دو برابر کردن چگالی انرژی در باتری نیز می تواند عامل خطرناکی محسوب شود.


چاپ