اپل عرضه خودروی الکتریکی خود را به تعویق انداخت!

اپل باز هم برای چندمین بار عرضه خودرو الکتریکی خود را به تعویق انداخت.

خودروی برقی اپل

بلومبرگ فاش کرد که اپل قصد دارد استراتژی خود را در خصوص خودروی خودران تایتان تغییر دهد. جزئیات پروژه ساخت تایتان هنوز محرمانه است اما، تحولات اخیر اپل نشان می دهد که این شرکت با چالش هایی در این زمینه مواجه شده است.

اپل در حال تنظیم یک استراتژی جدید برای پروژه تایتان است. آنها در ابتدا می خواستند یک وسیله نقلیه الکتریکی کاملاً خودران یا حتی یک رباتاکسی، تولید کنند. اما انجام این کار به علت مشکلاتی مانند تامین قطعات و تولید انبوه به این راحتی نیست! آنها برای ساخت تایتان سعی کردند با جذب استعدادهای برتر در زمینه خودروسازی و باتری های لیتیومی مانند کارمندان سابق تسلا، رویای خود را تبدیل به واقعیت کنند.

حالا به نظر می‌رسد اپل از هدف خود برای ساخت یک وسیله نقلیه کاملاً خودران فاصله گرفته است و به ساخت یک خودروی الکتریکی مجهز به فناوری دستیار راننده اکتفا کرده است. وسیله نقلیه جدید می تواند به راننده حین رانندگی در جاده های بزرگراه کمک کند. این تغییر نشان دهنده عقب نشینی اپل و فروکش کردن حس جاه طلبی یکی از بزرگترین غول های فناوری دنیاست! آنها در حقیقت می خواهند خودرویی بسازند که شبیه به یک سیستم های کنترل کروز پیشرفته عمل می کند. با توجه به پیچیدگی های بسیار زیاد و استانداردهای ایمنی موجود در ساخت یک وسیله نقلیه کاملاً خودران، آنها تصمیم گرفتند دید خود را به این پروژه عوض کنند.

با این حال، طبق جدول زمانبندی اپل عرضه خودرو برقی تیتان تا سال 2028 به تاخیر خواهد افتاد. قبل از این قرار بود خودرو برای عرضه در سال 2026 آماده شود. علت اصلی به تعویق افتادن زمان عرضه به هزینه بالا و پیچیدگی های فرآیند تولید یک خودروی الکتریکی بر می گردد. طبق ادعای بلومبرگ؛ تیم کوک مدیرعامل این شرکت بین یک دو راهی قرار دارد. آنها به این موضوع فکر می کنند که اگر مسیر جدید به نتیجه نرسد باید به سرمایه گذاری های خود در این بخش ادامه دهند یا جلوی ضررهای بیشتر را بگیرند. البته با توجه به بازار فروش خودروهای برقی در جهان احتمال ضرر خیلی کم است. اما خب رقابت با رقیب سرسختی مانند تسلا کار ساده ای نیست. اما ورود اپل به این صنعت البته نه به خاطر شهرتش در طراحی و تجربه کاربری بلکه، به علت سابقه دیرینه اش در ایجاد اختلال در صنایع می تواند این جریان بازی را تغییر دهد.

اما سئوالی که ذهن ما را قلقلک می دهد این است: آیا Apple می تواند به جایگاه مهمی در این آشفته بازار دست پیدا کند؟! معلوم نیست. فقط زمان می تواند به ما نشان بدهد که این شرکت توانایی تغییر در صنعت خودروسازی را دارد یا به حاشیه آن رانده می شود و به تاریخ می پیوندد!!


چاپ