رونمایی از خودروی برقی شاسی بلند نیسان آریا نیسمو در CES 2024

شرکت خودروسازی نیسان از خودروی برقی شاسی بلند جدید خود با نام "آریا نیسمو" در نمایشگاه CES 2024 رونمایی کرد.

نیسان ces2024

شرکت ژاپنی نیسان در نمایشگاه فناوری CES 2024 از جدیدترین نسخه خودروی شاسی بلند برقی خود پرده برداری کرد. اما این خودروی شاسی بلند با تمام مدل های موجود در بازار یک فرق اساسی دارد، عرضه انحصاری در ژاپن! بنابراین خبری از عرضه جهانی آن نخواهد بود. این کراس اوور برقی فقط جنبه زیبایی ندارد بلکه، از لحاظ عملکرد هم نسبت به مدل قبلی بهبود چشمگیری داشته است. خودروی آریا نیسمو به موتور دوگانه AWD Ariya e-4ORCE مجهز است که تا 430 اسب بخار قدرت دارد. بنابراین، نیسان فقط طراحی بدنه آن را اسپرت تر نکرده بلکه، قابلیت های مکانیکی آن را هم در کنار جلوه ظاهری تغییر اساسی داده است.

تغییراتی مانند لاستیک های 20 اینچی، کارایی بالا و شاسی های بهبود یافته در مجموع می تواند به تمام نیازهای یک راننده خودرو به طور کامل پاسخ دهد. در نگاه اول بیننده محو جلوه ظاهری و خطوط برجسته روی بدنه خودرو می شود در حالی که، این خطوط برجسته به آیرودینامیک و پایداری بهتر خودرو در سرعت های بالا کمک می کند.

کراس اوور جدید نیسان آریا نیسمو

به نظر می رسد نیسان پیشرانه الکتریکی خود را دوباره از نو مهندسی کرد تا بتواند خروجی آن را تا 10 درصد افزایش دهد. طبق بیانیه مدیر عامل این شرکت خودروسازی، آریا نیسمو در دو نسخه عرضه می شود: نسخه B6 با باتری 66 کیلووات ساعتی و قدرت 362 اسب بخار ، نسخه B9 با باتری 91 کیلووات ساعتی و قدرت 430 اسب بخار. به احتمال زیاد مدل B9 عملکرد بالاتری نسبت به B6 دارد به خصوص از لحاظ صدای موتور .

Nissan هنوز تاریخ مشخصی برای عرضه شاسی بلند آریا نیسمو در خارج از ژاپن اعلام نکرد. این تصمیم خودروساز ژاپنی می تواند طرفداران خودروهای برقی را در جهان دلسرد کند زیرا، این خودرو در صورت عرضه جهانی می توانست با کراس اوورهای اسپرت موجود در بازار مانند تسلا Y Performance و فورد موستانگ Mach-E GT رقابت کند.

آریا نیسمو داشبورد

اما سئوالی که در ذهن ما احتمال دارد به وجود آمده باشد این است که: چرا نیسان تصمیم گرفت طراحی نسخه استاندارد کراس اوور آریا را تغییر دهد؟! شاید به این خاطر که مدل پایه آریا از لحاظ عملکرد یک خودروی الکتریکی مناسب به حساب می آمد ولی، هیچ امکانات هیجان انگیز دیگری در بخش رانندگی نداشت! با توجه به نمایش چشمگیر مدل Nismo در تست نوربرگ رینگ، این خودرو می توانست این شکاف را پر کند . بهر حال این جواهر فقط در انحصار بازار داخلی ژاپن خواهد بود. شاید در آینده نزدیک خودروساز ژاپنی تصمیم به عرضه جهانی آن بگیرد ولی تا آن زمان باید منتظر بمانیم.


چاپ