تحویل اولین ابررایانه هوش مصنوعی به امارات تا اواخر سال 2023

شرکت آمریکایی Cerebras Systems سازنده ابررایانه های مبتنی بر هوش مصنوعی برای تحویل 9 ابررایانه قرارداد 100 میلیون دلاری امضا کرد.

شرکت سازنده ابررایانه شرکت سربراس

طبق گزارش خبرگزاری رویترز؛ شرکت سربراس پنجشنبه گذشته برای تحویل 9 ابررایانه مبتنی بر هوش مصنوعی، با شرکت معروف اماراتی G42 یک قرارداد به ارزش 100 میلیون دلار بست.

این معامله در حالی صورت می گیرد که شرکت های ارائه دهنده خدمات محاسبات ابری به دنبال جایگزین مناسب برای تراشه های شرکت انویدیا هستند. تراشه های مبتنی بر AI این انویدیا به علت آمار بالای تقاضای استفاده از ChatGPT با کمبود شدیدی مواجه هستند. شرکت Cerebras از جمله شرکت هایی است که قصد رقابت با Nvidia را دارد.

شعبه سیلیکون ولی شرکت سربراس اعلام کرد :"شرکت G42 در حال حاضر با خرید 3 سیستم از سیستم های Condor Galaxy موافقت کرد." بنابراین عملیات ساخت آن ها به زودی در ایالات متحده آغاز می شود. طبق جدول زمانبندی، اولین ابررایانه تا اواخر امسال در مرکز داده امارات شروع به کار می کند و دو ابررایانه دیگر تا اوایل سال 2024 به آن ملحق خواهند شد.

اندرو فلدمن، مدیر اجرایی شرکت سربراس این قرارداد را به عنوان شروع یک همکاری استراتژیک توصیف کرد و گفت:« دو شرکت در حال حاضر مشغول مذاکره برای ساخت حداکثر شش ابررایانه دیگر تا اواخر سال 2024 هستند.» گفته می شود فلدمن قصد دارد به مدت سه ماه در امارات با شرکت G42 در بخش توسعه خدمات محاسبات ابری همکاری کند.

شرکت اماراتی G42 یک هلدینگ بزرگ با 9 شرکت زیر مجموعه است که در زمینه مرکز داده و خدمات ابری فعالیت می کنند. این شرکت اعلام کرد قصد دارد از ابررایانه های جدید سربراس برای ارائه خدمات محاسباتی هوش مصنوعی در حوزه درمان و انرژی استفاده کند. شرکت آمریکایی Silver Lakeبه عنوان حامی Mudabala، صندوق ثروت دولتی امارات حدود 800 میلیون دلار در شرکت G42 سرمایه گذاری کرده است.

طلال الکیسی، مدیر عامل Cloud G42 اعلام کرد: «سربراس سرویسی به نام "دستکش سفید" دارد که می تواند ساخت سیستم‌های هوش مصنوعی را برای ما آسان تر کند. ما امیدورایم بتوانیم با همکاری این شرکت بتوانیم خدمات خود را در سرتا سر جهان به ویژه در اکوسیستم ایالات متحده گسترش دهیم.»


چاپ