عرضه احتمالی چت بات هوش مصنوعی GPT-5 در آینده نزدیک!!!

برخی گزارش ها حاکی از آن است که شرکت OpenAI قصد دارد توسعه چت بات ChatGPT را ادامه دهد و در آینده نزدیک نسخه GPT-5 را منتشر کند.

gpt-5 عرضه

براساس گزارش دیجیتال ترندز؛ چت بات GPT-5 نسخه بعدی از مدل زبان بزرگ(LLM) خواهد بود که توسط شرکت OpenAI منتشر خواهد شد.


تاریخ انتشار

این شرکت تنها چهار ماه پس از عرضه ChatGPT و نسخه GPT 3.5 در اواخر سال 2022، به سرعت مدل های زبان بزرگ را توسعه داد و نسخه GPT-4 را در 14 مارس 2023 معرفی کرد. طبق یک گزارش جدید، این شرکت قصد داشت آموزش GPT-5 را تا دسامبر امسال به اتمام برساند و از این سرویس در سال 2024 رونمایی کند.

OpenAI به تازگی اعلام کرد سرویس GPT-4.5 را به عنوان «نسخه میانی GPT-4 و GPT-5 » در سپتامبر یا اکتبر 2023 عرضه می کند . این شرکت در اطلاعیه رسمی خود افزود:« در حال حاضر آموزش GPT-5 شروع نشده است و زمان دقیق آن هنوز مشخص نیست.» از این اطلاعیه استنباط می شود که سرویس جدید تا اواخر امسال آماده عرضه نخواهد بود.

نحوه دسترسی


OpenAI سیاست مشخصی در نحوه دسترسی به مدل های جدید ندارد. این شرکت سرویس GPT-3.5 را با چت بات ChatGPT ادغام کرد. اما، سرویس GPT-4 را فقط در دسترس کاربران ChatGPT Plus قرار داد. به احتمال زیاد، سرویس GPT-5 نیز در گام اول برای کاربران ChatGPT Plus منتشر خواهد شد. اما، این که آیا روزی این سرویس جدید در نسخه رایگان ChatGPT ارائه خواهد شد یا نه، معلوم نیست!

ابزارهایspin-off مانند چت بات بینگ معمولا طبق آخرین مدل های زبانی ساخته می شوند. به عنوان مثال، سرویس Bing Chat مایکروسافت به صورت مخفیانه حتی قبل از عرضه رسمی GPT-4، استفاده می کرد. بنابراین، احتمال دارد همین اتفاق برای سرویس GPT-5 هم رخ دهد. پس فعلا باید منتظر ماند و دید!!

Gpt-5

آیا سرویسGPT-5 به AGI دست پیدا می کند؟

مفهوم AGI یا هوش مصنوعی عمومی به دستگاهی اشاره می کند که می تواند جهان را مانند یک انسان درک کند. به عبارت دیگر، یک هوش عمومی مصنوعی قادر است تمام وظایف انسان ها را به خوبی انجام دهد یا حتی کارهایی انجام دهد که از عهده انسان خارج است. شایعاتی مطرح است که سرویس GPT-5 سطحی از AGI را نیز در بر می گیرد.

حتی با این وجود، بیشتر کارشناسان معتقد هستند که AGI هنوز برای تکمیل شدن به سال ها زمان نیاز دارد. بر اساس یک نظرسنجی در پلتفرم متاکولوس، احتمالا AGI واقعی تا اکتبر 2032 عرضه نمی شود.


بازگشت به GPT-5

توسعه GPT-5 در حال انجام است اما، اقداماتی برای توقف آن صورت گرفته است. هزاران چهره عمومی و رهبران فناوری جهان مانند ایلان ماسک، استیو وزنیاک و اندرو یانگ با امضای طوماری خواستار توقف توسعه چت بات نسل بعدی GPT-4 را دارند.


چاپ