انیمیشن جدید ناسا از تغییرات سطح آب دریاها در کره زمین!

ناسا به تازگی یک انیمیشن کوتاه با موضوع تغییرات سطح آب دریاهای کره زمین در طول 30 سال گذشته منتشر کرد.

ناسا سطح آب دریا

طبق گزارش ساینس آلرت؛ تصاویر جدیدی که آژانس فضایی ایالات متحده منتشر کرد نشان می دهد که چطور سطح آب دریاها در طول 30 سال گذشته به صورت نگران کننده ای افزایش یافته است. این تصاویر را اندرو جی کریستنسن، تصویرساز داده به سفارش استودیوی علمی ناسا ساخته است. این داده ها براساس اطلاعات جمع آوری شده ماهواره ها در سال های 1993 تا 2022 تهیه شد. براساس تصاویر، در طول 30 سال گذشته سطح آب دریاها حدود 9 سانتی متر (3.5 اینچ) افزایش یافته است. شاید در نگاه اول خیلی به نظر نرسد اما، وقتی از یک پنجره کشتی به آن نگاه کنید احتمالا می ترسید.

سه دهه، دو سوم عمر شرکت نفت و گاز اکسون موبیلی است که از طریق سوخت های فسیلی باعث افزایش گرمای کره زمین می شود. اثرات انتشار گازهای گلخانه ای به شدت در سراسر سواحل جهان احساس می شود زیرا، همجوار با آب های اقیانوسی هستند.

انتظار می رود میلیون ها نفر دیگر نیز تحت تأثیر افزایش سطح آب دریاها قرار گیرند. یکی از پیامدهای منفی این پدیده، پیشروی آب ها و از بین رفتن خطوط ساحلی است. تنها راه توقف این فاجعه، به صفر رساندن تولید گازهای گلخانه ای است. برای آن دسته افرادی که سعی دارند اتفاقات احتمالی آینده را تجسم کنند، این انیمیشن می تواند ذهنیت خوبی به آن ها بدهد. فرض کنید درون یک کشتی هستید و از پنجره آن می توانید تغییرات سی ساله آب های کره زمین را مشاهده کنید. اگر این تصاویر را روی یک نمایشگر 85 اینچی 4k ببینید، تغییرات را در دنیای واقعی می توانید حس کنید.

از سال 1993، سطح آب دریاها به طور معمول توسط ماهواره‌هایی اندازه‌گیری می‌شود. ماهواره ها از طریق ارسال امواج مایکروویو پینگ به اقیانوس و مدت زمانی که طول می‌کشد تا برگردند سطح آن را اندازه‌گیری می کنند. محققان از این روش می توانند ارتفاع سطح دریا را محاسبه و کنترل کنند.

برای پیش‌بینی، داده‌ها به مدل‌های آب و هوای جهانی وارد می‌شوند تا با عناصر مختلف شرایط سطح سیاره ما تطبیق داده شوند. داده های این سی سال مجموعه ای از اطلاعات اندازه‌گیری جزر و مد ساحلی 100 سال قبل، مشخصات دقیق توده‌های یخ و مقادیر انتشار گازهای گلخانه‌ای است.

اما ترکیب این داده‌ها و انتقال مفهوم آن به مردم جهان یکی از مشکلاتی است که در قلب بحران آب‌وهوایی وجود دارد. این نتایج می تواند برای افرادی که کمترین سهم از گرمایش جهانی را دارند، بسیار تکان دهنده باشد. جو زمین تا مدتها مانند پتو از زمین محافظت می کرد اما، کم کم با افزایش انتشار گازهای گلخانه ای مانند دی اکسید کربن متورم شد. در این بین، این اقیانوس ها هستند که 90 درصد گرمای کره زمین را جذب می کنند. چند متر بالاتر از اقیانوس می تواند به اندازه کل جو زمین گرما ذخیره کند. آب دریا با گرم شدن منبسط می شود و سطح دریاها را بالاتر می برد. با ادامه این روند، توده های یخ ذوب

می شود و در نهایت، طوفان هایی ایجاد می شود که سطح آب دریا را با شیب بیشتری افزایش می دهد.
متیو انگلند، اقیانوس شناس و دانشمند هواشناسی در دانشگاه نیو ساوت ولز می گوید: «اقیانوس با جذب این همه گرما، به مردم این اطمینان کاذب را می دهد که تغییرات آب و هوایی به کندی در حال پیشرفت است.»

این تنها داده‌ای نیست که در حال حاضر در رسانه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود. در هفته های اخیر، دانشمندان هواشناسی زنگ خطر افزایش دمای سطح دریا در اقیانوس اطلس شمالی را به صدا در آورده اند. کالین مک کارتی، دانشجوی علوم جوی در دانشگاه کالیفرنیا، دیویس، در توییتی نوشت: اقیانوس اطلس شمالی هرگز تا این اندازه گرم نشده است.

فرهانا سلطانا، محقق هواشناسی دانشگاه سیراکیوز، افزود: «این جریان نباید ادامه پیدا کند زیرا سیستم‌ها ناپایدارتر و غیرقابل پیش‌بینی‌تر می‌شوند و به شیوه‌های آشفته آسیب بیشتری به ما می‌رسانند». امیدواریم انیمیشن هایی مانند این به مردم سراسرجهان کمک کند تا متوجه شوند که همه ما در چه شرایط بحرانی قرار داریم. اما، می توانیم با کمک هم آن را حل کنیم.


چاپ