آمریکا تحریم های شرکت هواوی را لغو می کند؟!

هوآوی در راه تبدیل شدن به بزرگترین تولیدکننده گوشی‌های هوشمند در جهان بود، هدفی که باید در طی یک دوره پنج ساله به آن دست پیدا می کرد. اما درست قبل از این که هواوی بتواند سامسونگ و اپل را در این رقابت کنار بزند و در صدر قرار بگیرد، ایالات متحده وارد عمل شد و هوآوی را در لیست تحریم قرار داد.

huawei logo
طبق گزارش های فن تک، این امر مانع از دسترسی شرکت به زنجیره تامین ایالات متحده مانند خدمات تلفن همراه گوگل (GMS) می شود. هوآوی دقیقا یک سال پس از قرار گرفتن در لیست سیاه، توانایی خرید تراشه های پیشرفته را نیز از دست داد.

دقیقاً یک سال بعد از آن، وزارت بازرگانی ایالات متحده قوانین صادرات ایالات متحده را تغییر داد و قوانین جدید مانع از آن می شود شرکت های ریخته گری فناوری ایالات متحده، تراشه های پیشرفته را به هواوی ارسال کنند. در نتیجه دو سری جدید نسل پرچمدار هواوی (خط P50 متمرکز بر عکاسی سال گذشته و خط تولید میت 50 که به تازگی رونمایی شده است) فقط از نسخه‌های G‌4 پردازنده های Qualcomm Snapdragon استفاده می‌کنند.


برخی از مدیران هواوی امیدوار بودند که وقتی جو بایدن در انتخابات 2020 پیروز شد، دولت جدید محدودیت ها علیه هواوی را لغو کند که تا الان این اتفاق رخ نداد، اما تغییراتی در راه است. خبرگزاری بلومبرگ روز گذشته اعلام کرد که دفتر صنعت و امنیت وزارت بازرگانی ایالات متحده قانونی را صادر کرده است که اجازه می دهد برخی از فناوری های استاندارد سطح پایین می تواند با سازمان هایی که شامل شرکت های تحریم شده مانند هواوی هستند، به اشتراک گذاشته شود.


پس از این که هوآوی در سال 2019 در فهرست نهادهای تحریم شده قرار گرفت، شرکت های فناوری ایالات متحده مشارکت خود را در فعالیت های مرتبط با این شرکت ها محدود کردند. در واشنگتن، سیاستمداران این ایده را دوست داشتند که چین مشارکت خود را در این سازمان‌ها افزایش دهد تا نحوه بکارگیری و استفاده از فناوری در سراسر جهان را تعیین می‌کنند. این تصمیم، چین را به عنوان یک تهدید امنیت ملی تلقی می کرد و نسبت به شرکت های آمریکایی برتری می داد.

آلن استیوز، معاون وزیر بازرگانی در بخش صنعت و امنیت آمریکا، گفت: "ذینفعان ایالات متحده باید به طور کامل در سازمان های استاندارد بین المللی مشارکت داشته باشند، به ویژه در مواردی که استانداردهای مهمی که آنها تعیین می کنند در زمینه امنیت ملی مهم و پیامدهای تجاری به دنبال دارند." اما برای این که این شرکت‌های آمریکایی مجبور نباشند هر بار از سازمان بین المللی استانداردهای فناوری درخواست مجوز کنند، وزارت بازرگانی تصمیم گرفت محدودیت‌های اشتراک‌گذاری فناوری را با شرکت‌های موجود در لیست سیاه مانند هواوی کاهش ‌دهد.بیشتر بخوانید

ایالات متحده رهبر فناوری جهان باقی می ماند؟!
ایالات متحده نمی‌خواهد نقش رهبری خود را در فناوری از دست بدهد و یکی از راه‌های اطمینان از عدم تحقق این امر این است که اجازه دهیم شرکت‌های محدودی، به فناوری آمریکایی دسترسی داشته باشند. وزارت بازرگانی هنوز فهرستی از فناوری‌هایی را که می توان با شرکت‌هایی مانند هواوی به اشتراک گذاشته شوند، منتشر نکرده است.

استیوز می افزاید که قانون جدید به "رهبری ایالات متحده در این نهادهای حساس" اجازه می دهد برای شرکت‌هایی مانند هواوی، محدودیت‌ها را تا حدی کاهش دهند. پیامد مثبتی که این تصمیم برای سازنده چینی به همراه دارد، این است که این شرکت آموخته که چطور تحریم های ایالات متحده را دور بزند. یک نمونه بارز آن، هواوی بدون استفاده از نسخه GMS اندروید، هارمونی او اس خود را توسعه داد که اکنون در نسل سوم گوشی های این برند به چشم می خورد.


این شرکت همچنین مجبور به توسعه خدمات تلفن همراه هواوی (HMS) شد که اکنون بیش از 700 میلیون کاربر از آن استفاده می کنند. اقدامی که وزارت بازرگانی اعلام کرد، شانس هواوی را برای صعود مجدد به نمودارها افزایش نمی دهد. اما کاری که می کند این است مقامات دولتی را مجبور به ارائه راه حلی نماید تا همه طرف های ذینفع راضی شوند.


چاپ