جی وای لی رهبر اصلی شرکت سامسونگ مورد عفو قرار گرفت

دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی اعلام نمود لی جائه یونگ، رهبر اصلی شرکت سامسونگ، روز دوشنبه عفو ریاست جمهوری را دریافت خواهد کرد. علت این تصمیم، ارائه یک فرصت به جی وای لی عنوان شد تا او از این فرصت ایجاد شده در جهت کمک به پیشبرد اقتصاد کشور استفاده کند. برای کسب اطلاعات بیشتر با های فن تک همراه باشید.

jvay samsung

آقای لی پس از اعلام عفو در بیانیه‌ای گفت: «از فرصتی که برای شروعی جدید به دست آمده عمیقا سپاسگزارم.» او در ادامه گفت: "من سخت کار خواهم کرد تا مسئولیت خود را به عنوان یک کارآفرین انجام دهم."
همه تصمیمات مهم در سراسر شرکت سامسونگ، از تلفن‌های هوشمند گرفته تا بیمه و ساخت باتری خودروهای الکترونیکی، نیازمند امضای آقای لی است.
آقای لی، 54 ساله، یک سال پیش از گذراندن 30 ماه حبس به دلیل اتهام پرداخت رشوه، آزادی مشروط را به دست آورده بود. آزادی او با محدودیت هایی مانند ممنوعیت کار پنج ساله و محدودیت در سفرهای خارج از کشور همراه شد.
عفو رهبر سامسونگ از حمایت افکار عمومی در کره جنوبی برخوردار بود: طبق نظرسنجی اخیر، حدود 77 درصد مردم کره موافق این حرکت بودند.

این عفو بیانگر اقدامی نادر از سوی یون سوک یول، رئیس جمهور محافظه کار کره جنوبی است که در ماه می به قدرت رسید. او با انجام مجموعه ای از اقدامات که از جمله آن ها می توان به مناقشات ایجاد شده در خصوص انتخاب کابینه اش، جابجایی دفتر ریاست جمهوری و تصمیم هفته گذشته او برای رد دیدار حضوری با نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان ایالت متحده، مورد انتقاد شدید از طرف رسانه ها قرار گرفته است.
بر اساس نظرسنجی گالوپ کره که روز جمعه منتشر شد، میزان محبوبیت آقای یون به 25 درصد کاهش یافته است که 28 درصد کاهش نسبت به زمان اوج خود در ماه ژوئن را نشان می دهد.

چند تن دیگر از رهبران برجسته تجاری کره جنوبی، از جمله رئیس گروه لوته، شین دونگ بن، عفو ریاست جمهوری را دریافت کردند. علاوه بر این، بیش از 1600 نفر در روز جمعه عفو ویژه دریافت کردند.

آقای یون در جلسه روز جمعه کابینه گفت که امیدوار است این عفو فرصتی باشد برای ملت تا گرد هم آیند و بر بحران اقتصادی غلبه کنند.
گروه های تجاری بزرگ کره جنوبی از عفو رئیس جمهور استقبال کردند. فدراسیون شرکت‌های کره اعلام کرد که بخشودگی‌ها به کارآفرینان این فرصت را می‌دهد تا در زمان آشفتگی اقتصادی جهانی و رقابت فزاینده، به خط مقدم مدیریت بازگردند.

این عفو در 15 آگوست روز آزادی کره جنوبی، که پایان حکومت استعماری ژاپن می باشد، به اجرا در آمده است. این تاریخ به طور سنتی زمانی است که رهبران تجاری محکوم به جرایم یقه سفید تبرئه شده اند. پیش از اعلام جمعه، گروه‌های مدنی مختلف بیانیه‌ای مشترک صادر کردند و عفو آقای لی و دیگر رهبران تجاری به نام احیای اقتصادی را اقدامی «معادل درخواست از دزدان برای حفاظت از انبار» خواندند."
در این بیانیه آمده است: «کره فقط برای کسانی که نظم اقتصادی را بر هم می زنند و به آن آسیب می زنند، کشوری بردبار است.»

در طول سال گذشته، آقای لی وضعیت نسبتاً پایینی را حفظ کرده است. او به برخی از سفرهای کاری به ایالات متحده، اروپا و خاورمیانه رفت و به نمایندگی از سامسونگ در رویدادهای عمومی، از جمله زمانی که پرزیدنت بایدن در یکی از کارخانه های تولید تراشه این شرکت در کره جنوبی برای بازدید آمده بود، حضور داشت.
از اکتبر 2019، آقای لی از نظر فنی یک مدیر ثبت نشده در شرکت سامسونگ الکترونیک بوده است، جایی که او عنوان نایب رئیس را دارد. او سال ها حقوق نگرفته است. طبق شرایط آزادی مشروط، او برای هر سفری نیاز به مجوز ویژه از وزارت دادگستری کره جنوبی دارد.

کارشناسان صنعت می گویند که آقای لی اکنون آزاد است که نقش مدیریتی فعال تری داشته باشد و می تواند به این معنی باشد که سامسونگ ادغام ها بیشتر یا سرمایه گذاری های جسورانه تری را دنبال می کند. همچنین ممکن است اقدامات آقای لی را تسریع بخشد تا ریاست این مجموعه را که از زمان مرگ پدرش در سال 2020 خالی مانده است، به عهده بگیرد.


ادامه پرونده حقوقی آقای لی مربوط به نقش او در ارزیابی یک شرکت تابعه سامسونگ است که در ادغام سال 2015 بین دو شرکت وابسته به سامسونگ جهت تثبیت سلطه مالکیت او بر این شرکت ها، کمک کرد. علاوه بر این، او با اتهامات دیگری از جمله دستکاری قیمت سهام و تخلفات حسابرسی نیز مواجه است. البته انتظار نمی رود که به این زودی حکم صادر شود.
مایک چو، کارشناس حاکمیت شرکتی، گفت که سامسونگ ممکن است خیلی سریع برای بازگرداندن آقای لی به هیئت مدیره سامسونگ الکترونیکس اقدام نکند. اگرچه شغل رسمی او، استاد بازرگانی در دانشگاه کره می باشد. آقای چو گفت: «جی وای باید مسئول اعمال خود باشد.»

کارهای تجاری مهمی در پیش روی آقای لی است. سامسونگ صدها میلیارد دلار برای سرمایه گذاری در صنعت نیمه هادی ها متعهد شده است، اگرچه جزئیات مکان و زمان هزینه هنوز مشخص نیست. بزرگترین شرکت تجاری کره جنوبی باید تصمیمات مربوط به ساخت باتری خودروهای الکتریکی و دارو های زیستی را که از برنامه های مهم سامسونگ محسوب می شوند، ارزیابی کند.
تروی استانگارونه، مدیر ارشد مؤسسه اقتصادی کره آمریکا، یک اندیشکده مستقر در واشنگتن، گفت: «او احساس می‌کند که باید سریع تر شروع کند و نتایج را نشان دهد، اما مسیر بلندمدت شرکت چیزی است که باید بیشترین اهمیت را داشته باشد.»


چاپ