راه یافتن دو پیشگام فضایی به تالار مشاهیر فضانوردان ناسا!

ناسا دو تن از فضانوردان شاتل فضایی آتلانتیس را به تالار مشاهیر فضانوردان اضافه کرد.

فضانوردان مشاهیر ناسا

طبق گزارش وب سایت رسمی ناسا؛ مراسم تالار مشاهیر فضانوردان ایالات متحده 6 می در پایگاه فضایی آژانس در فلوریدا برگزار شد. در این مراسم، بیل نلسون مدیر ناسا دو تن از فضانوردان سابق به نام های روی دی بریجز جونیور و مارک کلی را به تالار مشاهیر فضانوردان ایالات متحده اضافه کرد. این دو فضانورد روی هم رفته 60 روز در فضا بودند.

بیل نلسون در این رویداد مهم گفت:« مارک کلی و روی دی بریجز جونیور به عنوان فضانوردان ناسا به ما جرأت دادند تا به بالا نگاه کنیم و به سمت ناشناخته حرکت کنیم. آن ها با انجام ماموریت های فضایی به سازمان و مردم ما خدمت کردند. مردم آمریکا و سراسرجهان به این تالار مشاهیر ادامه می دهند.» در آینده نزدیک، نام فضانوردان حاضر در ماموریت های آرتمیس به این فهرست اضافه خواهد شد.

کلوین منینگ معاون مرکز فضایی کندی گفت: «امروز ما اینجاییم تا نه تنها دستاوردهای خارق‌العاده این دو فضانورد، بلکه دو مدیر حرفه ای که زندگی خود را وقف خدمت به این کشور کرده‌اند جشن بگیریم. من به نمایندگی از کارکنان مرکز فضایی کندی به ژنرال بریجز و سناتور کلی تبریک می گویم و علاوه بر این، صمیمانه از مدیریت شما تشکر می کنم."

در این رویداد کرت براون، رئیس هیئت مدیره بنیاد بورسیه فضانوردان (ASF)، بریجز و کلی را به عنوان عضو بیست و دومین کلاس فضانوردان معرفی کرد.علاوه بر این، تالار مشاهیر دیوید لستما مدال رسمی خود را به بریج اهدا کرد.

روی دی بریجز جونیور (سرلشکر نیروی هوایی ایالات متحده، فضانورد ناسا) در این مراسم گفت:" من این فرصت را داشتم که هم به عنوان فضانورد به فضا سفر کنم و هم به عنوان مدیر برخی از سازمان‌های بزرگ در نیروی هوایی ایالات متحده، ناسا و صنایعی که نقش بزرگی در اکتشاف های فضایی برای همه بشریت داشته‌اند، مشارکت داشته باشم. بریج گفت. از بنیاد بورس تحصیلی فضانوردان برای این افتخار تشکر می کنم. هیچ وقت انتظار این لحظه را در طول زندگی حرفه ای خودم نداشتم.»

روی دی بریجز جونیور در شهر آتلانتا از ایالت جورجیا به دنیا آمد، اما در شهر گینزویل ایالت جورجیا بزرگ شد. او فارغ التحصیل ممتاز مقطع کارشناسی در رشته علوم مهندسی از آکادمی نیروی هوایی ایالات متحده در کلرادو اسپرینگز است. او مدرک کارشناسی ارشد علوم فضانوردی را از دانشگاه پردو در ایالت ایندیانا دریافت کرد و در می 2001، موفق به دریافت دکترای افتخاری مهندسی از همان دانشگاه شد.

بریجز از آگوست 2003 تا 3 اکتبر 2005 مدیر مرکز تحقیقات لانگلی ناسا در مرکز همپتون ایالت ویرجینیا بود. قبل از آن، او به مدت شش سال مدیر مرکز فضایی کندی در فلوریدا خدمت کرد.

بریجز به عنوان خلبان شاتل فضایی چلنجر در ماموریت STS-51 F، که به Spacelab2 نیز معروف بود، در 29 ژوئیه 1985 به فضا سفر کرد و هشت روز بعد در 6 اوت فرود آمد. بریج و اعضای خدمه اش در این ماموریت ماژول Spacelab2 را حمل کرده بودند. این محموله حاوی ابزارهای علمی مهمی در زمینه علوم زیستی، فیزیک پلاسما، نجوم، اخترفیزیک، فیزیک خورشیدی، فیزیک اتمسفر و تحقیقات فناوری بود.
بریجز در طول مدت خدمتش جوایز متعددی از جمله مدال بهترین مدیر ناسا و مدال شایستگی ریاست جمهوری را دریافت کرد. او سرانجام، در سال 2005 به عنوان مدیر لانگلی از ناسا بازنشسته شد. بریجز در حال حاضر، با همسرش در ویلیامزبورگ، ویرجینیا زندگی می کند.

فضانورد پیشگام دیگر، سناتور کلی است که مدال رسمی مشاهیر را از پلم ملرودی، مدیر تالار مشاهیر ناسا دریاقت کرد.

کلی گفت: «افتخار می کنم که امروز در تالار مشاهیر فضانوردان حضور دارم. حضور در بزرگترین پروژه های فضایی جهان یک امتیاز است که من شانس آن را داشتم. من همیشه افتخار می کنم که در پروژه شاتل بودم و زمانی که برای آخرین بار سالم به زمین رسید، فرمانده فضاپیمای Endeavor بودم."
سناتور مارک ای کلی، به عنوان کاپیتان، نیروی دریایی ایالات متحده و فضانورد ناسا در حال حاضر بازنشسته است.

مارک ای کلی در شهر اورنج ایالت نیوجرسی به دنیا آمد و در وست اورنج بزرگ شد. او در سال 1986 لیسانس علوم و مهندسی دریایی را از آکادمی دریایی ایالات متحده دریافت کرد. سپس، در مقطع کارشناسی ارشد در رشته مهندسی هوانوردی از دانشکده تحصیلات تکمیلی نیروی دریایی ایالات متحده در سال 1994 فارغ التحصیل شد.

کلی در سال 1996 به عنوان فضانورد ناسا انتخاب شد. برادر دوقلوی او، اسکات جی. کلی نیز یکی از فضانوردان مشاهیر بازنشسته ناسا می باشد.
اولین سفر کلی به فضا به عنوان خلبان108 STS- با شاتل فضایی Endeavor در دسامبر 2001 بود. او در آخرین ماموریت شاتل بیش از 3 تن تجهیزات، تدارکات و یک خدمه جدید را به ایستگاه فضایی بین المللی تحویل داد. کلی به استفاده از بازوی رباتیک شاتل کمک کرد تا ماژول تدارکات چند منظوره رافالو را از محفظه بار برداشته و به اسکله ای در گره یونیتی ایستگاه فضایی متصل کند.

کلی دوباره به عنوان خلبان 121 STS-در ماموریت دیسکاوری در جولای 2006 حضور داشت، دومین ماموریت بعد از انفجا سفینه کلمبیا در سال 2003! او در این ماموریت، فضانورد آژانس فضایی اروپا توماس رایتر را از آلمان به ایستگاه فضایی تحویل داد.

اولین ماموریت کلی به عنوان فرمانده 124STS- با شاتل فضایی دیسکاوری رقم خورد. کلی و خدمه اش در این ماموریت ماژول تحت فشار آزمایشگاه کیبو را به ایستگاه فضایی تحویل دادند. این ماژول بزرگترین بخش از آزمایشگاه JAXA (آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن) محسوب می شد.او دوباره به عنوان فرمانده STS-134 در آخرین پرواز شاتل فضایی Endeavor در مه 2011 نیز حضور داشت. در این ماموریت، طیف سنج مغناطیسی آلفا (AMS) تا محفظه بار حمل شد و در خارج از ایستگاه فضایی نصب گردید. AMS یک آشکارساز ذرات کیهانی 15000 پوندی است که به محققان در مطالعه شکل گیری جهان و جستجوی شواهدی از ماده تاریک و ضد ماده کمک می کند.

در طول ماموریت های شاتل، کلی بیش از 225 میلیون مایل را طی کرد و در طول بیش از 51 روز حدود 754 بار به دور زمین چرخید. او با گابریل گیفوردز، نماینده سابق کنگره آمریکا ازدواج کرده است.

پیشگامان فضایی سال 2023 توسط کمیته ای متشکل از فضانوردان تالار مشاهیر، مقامات سابق ناسا، مدیران پرواز، مورخان و روزنامه نگاران انتخاب شدند. یکی از شرایط ناسا برای ورود فضانوردان به تالار مشاهیر این است که، فضانورد باید اولین پرواز خود را حداقل 17 سال قبل از القا انجام داده باشد و حداقل 5 سال از بازنشستگی آن گذشته باشد. از شرایط دیگر آن، فرد کاندید باید یک شهروند ایالات متحده و یک فرمانده، خلبان یا متخصص آموزش دیده توسط ناسا باشد و حداقل یک بار به دور زمین چرخیده باشد.

مرکز ASF آژانس تا این لحظه حدود 8 میلیون دلار به بیش از 700 دانشجوی رشته علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات یا STEM کمک کرده است.


چاپ