ابزار جدید نقشه برداری غبار به ایستگاه فضایی بین المللی رسید

در میان آزمایش‌ها و تدارکاتی که امروز به ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) تحویل داده شد، یک ابزار طیف‌سنج جدید به نام EMIT هم بود که می‌تواند بررسی کند که چگونه ذرات کوچک غبار می توانند نقش مهمی در آب و هوای زمین داشته باشند. هدف از ساخت EMIT بررسی منبع گرد و غبار معدنی سطح زمین، نحوه حرکت انواع غبار در سطح سیاره و چگونگی تأثیر آن بر دما اعلام شده است. برای آشنایی بیشتر با نحوه کار این ابزار تا پایان مطلب با های فن تک همراه باشید.

emit
یک عامل مهم در نحوه تأثیر انواع مختلف گرد و غبار بر دما، رنگ آنها است، زیرا ذرات غبار تیره تر مانند ذرات غنی از آهن، گرما را جذب کرده و هوای اطراف خود را گرم تر می کنند، اما ذرات روشن تر مانند ذرات غنی از خاک رس، گرما را منعکس می کنند. ناتالی ماهووالد؛ معاون این پروژه گفت: "معمولا در مدل های آب و هوایی، ما انواع گرد و غبار ها را با رنگ زرد متوسط مدل سازی می کنیم. اما اگر تا به حال به یک منطقه بیابانی رفته باشید، می دانید که ذرات شن در همه بیابان، به یک رنگ نیست. بنابراین این فرض که در سراسر جهان به یک شکل است، واقعیت ندارد.
EMIT 10 این قابلیت را دارد که نوع خاصی از گرد و غبار را بررسی کند و منشا آن را پیدا کرده و مسیر حرکت آن را در سر تاسر زمین ترسیم کند، زیرا ذرات گرد و غبار می توانند هزاران مایل را طی کنند.


ماهاوالد گفت: "تغییرات زیادی در انتشار گرد و غبار وجود دارد. تغییراتی که به دلیل جابجایی باد یا باران و تغییرات فصلی، سالانه و طولانی‌مدت در هر ثانیه اتفاق می افتد."
EMIT اطلاعاتی در مورد مناطق منشأ گرد و غبار ارائه می دهد که ما آنها را با سایر اطلاعات جوی و اقلیمی ترکیب می کنیم تا تغییرات انتشار گازهای گلخانه ای را ارزیابی کنیم و بهتر درک کنیم که در گذشته چه اتفاقی افتاده است و در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد.

ابزار EMIT یک طیف سنج است، به این معنی که نور را به طول موج های مخلتلف تقسیم می کند و نتایج را ثبت می کند. در این طیف، بعضی از طول موج ها حضور ندارند، زیرا توسط ذرات غبار جذب شده اند. محققان با نگاه کردن به آن، می توانند ببینند که این ذرات از چه چیزی تشکیل شده اند. این ابزار قادر خواهد بود نوارهایی از زمین به عرض 50 مایل، را در بیش از 4 مایل در ثانیه اسکن و تصویربرداری کند.

رابرت او. گرین، محقق اصلی EMIT گفت: «در ابتدا، دانشمندان با طیف‌سنج‌های منفرد کار می‌کردند. اما، اکنون 1280 طیف سنج به طور موثری را بر فراز سطح زمین پرواز خواهند کرد و هر کدام می توانند صدها اندازه گیری در ثانیه را جمع آوری کنند.
این ابزار جدید را سازمان فضایی ناسا به همراه فضاپیمای دراگون شرکت خصوصی اسپیس ایکس به ایستگاه فضایی بین‌المللی ISS ارسال کرده بود.


چاپ