فروش گوشی های میت 60 پرو سود هنگفتی نصیب هواوی کرد

شرکت چینی هواوی توانست با عرضه گوشی های میت 60 پرو سود هنگفتی به جیب بزند.

هواوی میت60 پرو قابلیت تماس اضطراری

براساس گزارش فون ارنا؛ هواوی با معرفی پرچمدار جدید خود در ماه آگوست، صنعت گوشی های هوشمند را شوکه کرد. این شرکت با وجود تحریم های ایالات متحده که مانع از دستیابی آنها به تراشه های پیشرفته می شود، سری میت 60 را با یک ترشه 7 نانومتری عرضه کرد که می تواند از اتصال 5G پشتیبانی کند. سری میت60 در چهار نسخه میت 60 پایه، میت60 پرو و میت 60 مدل RS Ultimate عرضه شد. همه نسخه های این سری مجهز به تراشه Kirin 9000S 5G هستند. هواوی در سال 2020 میت40 را با تراشه Kirin 9000 عرضه کرده بود.

تراشه های جدید توسط بزرگترین کارخانه سازنده تراشه چینی، SMIC ساخته شد که فقط به تجهیزات لیتوگرافی های قبلی دسترسی دارد. با وجود تحریم های آمریکا، این شرکت توانست با ابزارهایی که از شرکت های ثالث تهیه کرد، تراشه های مبتنی بر فناوری 5G را بسازد. هواوی در گوشی میت50 و P60 از تراشه اسنپدراگون 8 نسل 1 استفاده کرد. اما، با مجوز وزارت بازرگانی ایالات متحده توانست تراشه های قدرتمند ولی قدیمی تری را خریداری کند که قابلیت پشتیبانی از فناوری 5G در آنها غیر فعال شده بود.

Huawei به لطف عرضه گوشی های میت 60 پرو توانست بازار چین را که اولین و بزرگترین بازار فروش گوشی های هوشمند در جهان به حساب می آید را به تصاحب خود در آورد. میزان فروش آن در این دوره با 118 درصد افزایش به 145.7 میلیارد یوان رسید. معمولا سازندگانی که از تراشه های خود استفاده می کنند سود بیشتری نسبت به رقبای خود بدست می آورند.
داستان هواوی از کجا شروع شد؟! شرکت هواوی ابتدا در سال 2016 اعلام کرد که تا پنج سال آینده از رقبای خود اپل و سامسونگ پیشی خواهد گرفت و به شرکت پیشرو در صنعت گوشی های هوشمند تبدیل خواهد شد. در سال 2020 میزان فروش شرکت چینی از سامسونگ پیشی گرفت و چیزی نمانده بود که رویای دیرینه اش محقق شود. اما، ایالات متحده با قراردادن نام هواوی در لیست تحریم های سال 2019 مانع از دسترسی این شرکت به زنجیره تامین ایالات متحده از جمله گوگل شد.

هواوی میت 60 پرو

یک سال بعد از آن، وزارت بازرگانی با اعمال تحریم های جدید صادراتی از فروش تراشه های پیشرفته سیلیکون به هواوی جلوگیری کرد. طبق قوانین صادراتی فروش هرگونه تجهیزات ساخت تراشه شرکت های آمریکایی به هواوی ممنوع اعلام شد. آمریکا تمام این اقدامات را به عنوان اقدامات لازم برای حفظ امنیت ملی انجام داد. آنها در لیست سیاه خود از شرکت چینی ZTE و Huawei به عنوان تهدید امنیت ملی یاد کردند. با اجرای این قوانین، طولی نکشید که هواوی تمام مشتریان ثابت خود را از دست داد. مقامات آمریکایی معتقد بودند که هر دو شرکت با حزب کمونیستی چین در ارتباط هستند. ارائه یک سیستم عامل و اکوسیستم جدید هم نتوانست ضررهای مالی شرکت را جبران کند.

هواوی زمانی در بازار فروش گوشی های هوشمند چین تسلط داشت. سه ماهه سوم سال 2019، قبل از اینکه اثرات تحریم های ایالات متحده نمایان شود این شرکت 42.4 درصد از سهم بازار گوشی های هوشمند چین را در اختیار داشت. Huawei تصمیم گرفت شرکت آنر یکی از شرکت های زیر مجموعه خود را در سال 2020 به مبلغ 15 میلیارد دلار بفروشد تا بتواند از این طریق Honor را از لیست تحریم های آمریکا خارج کند. با وجودی که این مبلغ توانست سرمایه مورد نیاز هواوی را برای ادامه کار تامین کند اما، یک رقیب دیگر به رقبای خود در بازار چین اضافه کرد. Honor سهم بزرگی از بازار فروش تلفن های همراه در چین را به چنگ آورده بود. شرکت های اوپو و اپل در جایگاه های دوم و سوم قرار گرفتند.

اما، شرکت Huawei دست از تلاش برنداشت. آنها با انتشار بیانیه رسمی اعلام کردند:"ما همچنان به ارتقای سیستم های مدیریتی، اصلاح استراتژی فروش و ترکیب محصولات ادامه می دهیم. این اقدامات به مرور حاشیه سود ما را افزایش خواهد داد." میت 50 پرو توانست سال گذشته با وجود تحریم های ایالات متحده، از سری آیفون14 پیشی بگیرد و به اولین گوشی هوشمندی تبدیل شود که قابلیت تماس اضطراری ماهواره ای را ارائه داد. امسال گوشی های Mate 60 Pro به کاربران امکان برقراری تماس های ماهواره ای را می دهد.


چاپ