واردات آیفون به کشور بدون محدودیت ادامه دارد

مدیرکل دفتر تنظیم مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت به دنبال خبرهای ممنوعیت واردات محصولات آیفون اعلام کرد که ثبت سفارشات موبایل‌های آیفون بدون هیچ محدودیتی ادامه دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر تا پایان مطلب با های فن تک همراه باشید.

iphone all

در این اطلاعیه‌‌ که به تازگی از سوی وزارت صمت‌ منتشر شده است، اعلام شده است که به دنبال به‌روزرسانی دسته ای از کالاها و بر اساس الویت بندی تأمین کالاهای اساسی، واردات کالاهایی به صورت مقطعی با اختلالاتی روبرو شده که طبیعی است. براساس متن اطلاعیه منتشر شده، با برطرف شدن اختلالات و مشخص شدن اولویت‌بندی‌های جدید، در روزهای آینده ثبت سفارش این کالاها دوباره از سر گرفته خواهد شد.

سعیدعباس‌پور، مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات صمت در ادامه توضیحات خود گفت: " که این وزارت خانه هیچ دستوری که بر ممنوعیت سفارش واردات موبایل بعضی برندهای خاص دلالت داشته باشد به بانک مرکزی یا اداره گمرک ابلاغ نکرد. بر همین اساس، در دو ماه ابتدایی سال جاری، بیشتر از ۶ میلیارد دلار سفارش گوشی تلفن‌همراه به ثبت رسیده که از‌نظر آماری، بالاترین سهم ثبت سفارش ها را در میان محصولات وارداتی در سال جاری به خود اختصاص داده است.

عباس‌پور گفت: امسال با افزایش میزان ثبت سفارش تلفن‌‌ های همراه، اولویت‌بندی گروه‌های کالایی وارداتی مانند روال قبل ادامه خواهد داشت و چگونگی تخصیص ارز مورد نیاز طبق مقررات صورت می گیرد.

معاون امور گمرک ایران هم در تاریخ ۱ خرداد اعلام کرده تا حالا هیچ دستوری از وزارت صمت که ‌بر ممنوعیت واردات گوشی‌های آیفون دلالت داشته باشد، به گمرک ابلاغ نشده است. فعلاً واردات این برند خاص توسط شرکت ها یا مسافران ادامه دارد.

خبر ممنوعیت آیفون زمانی که، شرکت های وارد‌کننده گوشی تلفن‌همراه می خواستند برای ثبت سفارش خود در سامانه‌ی جامع تجارت ثبت نام انجام دهند؛ با پیام " گروه کالایی آیفون از ۲۳ به گروه کالایی ۲۷ (غیرضروری و لوکس) تغییر کرده است و فعلاً امکان ثبت سفارش وجود ندارد" روبرو شده بودند. زمانی که این خبر منتشر شد، کارشناسان و فعالان بازار، خبر ممنوعیت واردات آیفون را مطرح کردند.

ممنوع شدن واردات آیفون در ابتدای اردیبهشت‌ماه به صورت جدی مطرح شده بود؛ زمانی که تعدادی از نمایندگان کمیسیون اصل ۹۰ در صدا و سیما اعلام کردند که باید جلوی واردات کالاهای لوکس اپل به‌دلیل خروج ارز زیاد از کشور، گرفته شود. این نمایندگان تهدید کرده اند اگر وزارت صمت جلوی واردات محصولات آیفون به کشور را تا نیمه‌ی اول ۱۴۰۱ نگیرد، خودشان اقدامات لازم را انجام می دهند.

علاوه بر نمایندگان مجلس، نامه‌ وزیر صمت به ریاست ‌جمهوری نیز که اخیراً منتشر شده از دلایل دیگر مطرح شدن این خبر شده است. در قسمتی از نامه وزیر صمت به بالابودن اولویت واردات خودرو نسبت به واردات گوشی های آیفون اشاره کرده و از ریاست جمهوری درخواست شده ارز واردات آیفون را برای ورادات بیشتر خودروها به کشور اختصاص دهند.

این شایعات تاکنون تأثیرات منفی زیادی بر قیمت فروش مدل‌های مختلف آیفون در بازار گذاشته است. بررسی‌های انجام شده، نشان می‌دهد از روز قبل قیمت مدل‌های مختلف آیفون چند برابر شده و حتی فروش این گوشی ها در برخی فروشگاه های آنلاین متوقف شده که این عوامل در مجموع باعث شد، قیمت بعضی از این مدل ها به ۶۰ تا ۶۵ میلیون تومان برسد.


چاپ