ارسال موفقیت آمیز اولین ویدئوی 4K از فضا با استفاده از لیزر!

آژانس فضایی ایالات متحده(NASA) اولین ویدئوی 4K گربه از فضا را با کمک فناوری ارتباطات لیزری ارسال کرد.

فناوری ارتباط لیزری ناسا

ناسا در فناوری های ارتباطات فضایی همچنان پیشتاز است. اوایل دسامبر فضاپیمای Psyche که در 19 میلیون مایلی از سطح زمین قرار دارد، پیامی منحصربفرد را به زمین مخابره کرد. این پیام در واقع ویدئوی 15 ثانیه ای با کیفیت UHD 4K از یک گربه نارنجی به نام تاترز بود. همانطور که در تصاویر ویدئویی می توانید مشاهده کنید این گربه بازیگوش در حال تعقیب یک نقطه لیزری است. این رویداد اولین دفعه ای است که یک ویدیوی پخش UHD با کمک فناوری ارتباط لیزری از اعماق فضا به زمین ارسال می شود.

ناسا فضاپیمای Psyche را ابتدای اکتبر گذشته به فضا پرتاب کرد. هدف از پرتاب این فضاپیما، مطالعه یک سیارک فلزی در کمربند اصلی سیارک بین مریخ و مشتری اعلام شد. موفقیت این ماموریت در انتقال این ویدئو چیزی بیش از یک حکایت فضایی عجیب و غریب است. در واقع، این ویدئو یک نقطه عطف در فناوری ارتباطات فضایی محسوب می شود.

این ویدئوی کوتاه قبل از پرتاب، در فضاپیما آپلود شد و در روز 11 دسامبر به زمین ارسال گردید. این انتقال از طریق یگ گیرنده ارتباط لیزری که در فضاپیما تعبیه شده بود، درمدت 101 ثانیه از فاصله حدود 80 برابر بیشتر از فاصله ماه به زمین، ارسال گردید. سرعت انتقال داده در این روش حدود 267 مگابیت بر ثانیه تخمین زده می شود.

اهمیت بالای این دستاورد به علت کارایی و سرعت انتقال داده در فناوری ارتباط لیزری است. به گفته رایان روگالین، مدیر گیرنده الکترونیکی پروژه در آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا، این ویدئو سریعتر از اکثر اتصالات اینترنت پهن باند به زمین ارسال شد. در واقع، پس از رسیدن ویدئو به رصدخانه پالومار، از طریق اینترنت به آزمایشگاه پیشرانه جت منتقل شد. نکته جالب اینجاست که سرعت انتقال داده از رصد خانه تا آزمایشگاه پیشرانه ناسا کندتر از سیگنال لیزری بود که از اعماق فضا ارسال شده بود.

این نمایش موفقیت آمیز ارتباطات لیزری از اعماق فضا، فرصت های جدیدی را برای ماموریت های فضایی آینده ایجاد می کند. این فناوری نه تنها راه سریع‌تری برای انتقال داده‌ها در فواصل دور ارائه می‌دهد، بلکه نقش ارتباطات کارآمدتر را در اکتشافات فضا برجسته تر می‌کند. پیشرفت هایی مانند این راه را برای سیستم های ارتباطی قوی تر و قابل اعتمادتر هموار می کند که برای موفقیت در ماموریت های فضایی طولانی مدت مانند سفر به مریخ و بازگشت به ماه؛ ضروری است.


چاپ