چطور موبایلی که گم شده را پیدا کنیم؟!

همه ما حتی برای لحظاتی گوشی خود را گم کرده ایم. احساس ترسی که تجربه کردیم خیلی بیشتر از مواقعی بود که کیف پول یا کلید خانه را گم می کردیم. واقعا چرا؟! اول به خاطر این که بابت گوشی پول زیادی پرداخت کردیم و در مرحله دوم اطلاعات شخصی و مهم ما وخانواده های ما در آن قراردارد. تصور این که دیگران به اطلاعات ما دسترسی پیدا کنند خیلی زجرآور است.

lose phone 0
اما نگران نباشید! طبق گزارش گروه فناوری اطلاعات های فن تک، راه‌های زیادی برای پیدا کردن گوشی های گمشده اندرویدی و آیفون وجود دارد. تلفن هوشمند یا تبلت شما سیستم عامل iOS یا Android را اجرا می‌کند بنابراین، نرم‌افزار مورد نیاز برای پیدا کردن آن را هم دارد. علاوه بر این، برنامه های شخص ثالثی وجود دارند که می توانید برای ردیابی گوشی هوشمند خود از آن ها استفاده کنید.


پیدا کردن گوشی های هوشمند گم شده

اگر گوشی هوشمند iOS یا Android خود را گم کردید، شرکت های اپل و گوگل دارای قابلیت ردیابی تلفن به عنوان بخشی از بسته نرم افزاری هستند که از طریق حساب دستگاه شما کار می کند . Google برای حساب Android شما و iCloud برای گوشی های iPhone. هر دو به شما این امکان را می‌دهند که از راه دور تلفن خود را قفل کرده یا پاک کنید، آن را به صدا درآورید و پیام‌های خاصی را تنظیم کنید تا به هرکسی که دستگاه را پیدا کرده به صورت هشدار نشان دهد. این ویژگی ها تا زمانی که باتری از گوشی شما جدا نشده باشد، عالی عمل می کنند.

lose phone 1

هنگام تماس با افرادی که گوشی هوشمند شما را پیدا کرده اند، مراقب باشید. از دادن اطلاعات شخصی مانند آدرس منزل، تا زمانی که اطمینان حاصل نکردید، خودداری کنید. شما می توانید با آن شخص از طریق شماره تلفن یا آدرس ایمیل در ارتباط باشید. در این مقاله ما قصد داریم به شما نحوه پیدا کردن تلفن یا هر دستگاه مشابه دیگر را آموزش دهیم. در مثال زیر از اندروید 13 استفاده شده است:


چگونه یک گوشی اندرویدی گم شده را پیدا کنیم

ساده ترین راه برای پیدا کردن گوشی گمشده اندرویدی، استفاده از ویژگی Find My Device است که از طریق سرویس های Google Play در گوشی هوشمند اندرویدی شما قابل دسترسی است. البته، شما می توانید از مرورگر یا فروشگاه Google Play آن را دانلود کرد. نسخه های اندروید 2.3 یا بالاتر می توانند از این ویژگی استفاده کنند.

همیشه برنامه Find My Device را در تلفن هوشمند اندرویدی خود فعال کنید. کافی است عبارت "تلفن من کجاست؟" را در جست و جو تایپ کنید. گوگل، از این سرویس می خواهد گوشی شما را پیدا کند. ما نحوه تماس با شما، تنظیم رمز عبور جدید و زنگ زدن تلفن شما از راه دور، فعال کردن عملکردهای اعلان، را در برنامه Find My Device نشان می دهیم. شما باید قبل از گم شدن این برنامه را پیکربندی کنید، تا در زمان وقوع بتوان با کمک سرویس WIFI و GPS آن را پیدا کرد.

مرحله 1: شما می توانید به بخش تنظیمات - امنیت بروید یا، از طریق گوگل اقدام کنید. هر دو روش شما را به مرحله بعدی می برد.

lose phone 2

مرحله 2: روی Find my device ضربه بزنید یا می‌توانید بخش تنظیمات را باز کنید و "find my device" را در کادر جستجو تایپ کنید. وقتی تنظیمات ظاهر شد، روی آن ضربه بزنید.

lose phone 3مرحله 3: تنظیمات Use Find My Device همیشه باید روشن باشد. حالا روی Find my device ضربه بزنید تا محل دقیق تلفن شما را بر روی نقشه نشان دهد.

lose phone 4مرحله 4: مکان دستگاه خود را به طور دقیق روی نقشه پیدا کنید.

lose phone 5

قبل از سرقت یا گم شدن آماده باشید

اگر نمی توانید گوشی هوشمند خود را پیدا کنید، می توانید اطلاعات آن را پاک کنید تا به دست افراد ناشناس نیافتد. دستگاه شما به اتصال اینترنت و آب کافی برای ارتباط با شما نیاز دارد.

گوگل در نسخهAndroid5.0 قابلیت Lollipop Protection Reset Factory (FRP) را عرضه کرد. این قابلیت برای جلوگیری از استفاده یا فروش تلفن دزدیده شده توسط سارقان طراحی شده است. اگر تلفنی را با فعال بودن FRP به تنظیمات کارخانه بازنشانی کنید و شخصی سعی کند آن را به عنوان یک تلفن جدید ثبت کند، از او خواسته می شود نام کاربری و رمز عبور آخرین حساب Google ثبت شده در دستگاه را وارد کند. اگر اطلاعات درست وارد نشود، تلفن قفل می‌ماند و اطلاعات شما حفظ خواهد شد.

lose phone 6

البته چندین برنامه شخص ثالث تحت اندروید برای پیدا کردن گوشی هوشمند وجود دارد. به عنوان مثال، برنامه Prey Anti Theft دارای دسترسی و کنترل از راه دور است که به شما امکان می دهد اطلاعات بیشتری در مورد محل دقیق گوشی خود جمع آوری کنید. این برنامه ویژگی های بیشتری برای ردیابی دستگاه توسط شما یا پلیس ارائه می دهد. ویژگی های مانند مختصات GPS، آدرس MAC، عکس های دوربین برای کمک به دستگیری دزد و اعلان های دقیق تر که برنامه Find My Device ارائه نمی دهد.


چگونه گوشی سامسونگ گمشده خود را پیدا کنیم

گزینه دیگر برای بعضی از گوشی های هوشمند سامسونگ، سرویس Find My Mobile است. می توانید از آن برای تعیین مکان، قفل یا پاک کردن تلفن گم شده استفاده کنید. شما نیاز به یک حساب سامسونگ دارید و باید گزینه های کنترل از راه دور در تلفن شما فعال باشد. برای بررسی و مشاهده این که ویژگی Find My Mobile در گوشی هوشمند شما وجود دارد یا خیر، مراحل زیر را انجام دهید:


مرحله اول: به بخش Settings > Biometrics & security بروید.

lose phone 7
مرحله دوم: روی Find my mobile ضربه بزنید و آن را روشن کنید. حالا اطلاعات حساب سامسونگ خود را وارد کنید یا یک حساب کاربری بسازید.

lose phone 8

مرحله 3: سپس می‌توانید ویژگی‌هایی مانند باز کردن قفل از راه دور، ارسال آخرین مکان و یافتن آفلاین را انتخاب کنید.

lose phone 9

چگونه گوشی آیفون گم شده را پیدا کنیم؟


اپل یک برنامه انحصاری به نام Find My iPhone دارد که به شما کمک می کند تا گوشی آیفون گم شده را پیدا کنید. این برنامه روی همه دستگاه‌های iOS نصب می‌شود و می‌تواند دستگاه گمشده شما را روی نقشه نشان دهد و کمک کند به راحتی آن را پیدا یا مدیریت کنید. شما باید برای پیدا کردن گوشی خود از تلفن، تبلت یا رایانه تحت iOS استفاده کنید که برنامه Find My iPhone روی آن نصب شده باشد.

مرحله 1: به قسمت Settings > Your Apple ID (نام) بروید.

مرحله ۲: حالا گزینه Find My > Find My iPhone را انتخاب کنید. مطمئن شوید که کلید Find My iPhone همیشه روشن (سبز) باقی خواهد ماند.

lose phone 10
مرحله 3: سوئیچ های Find my network و Send last location را روشن کنید. این موارد به شما کمک می‌کنند در صورتی که سرویس‌های اینترنت خاموش هستند، آخرین جایی که تلفن خود را جا گذاشته‌اید، پیدا کنید.

lose phone 11

مرحله 4: برنامه Find My را اجرا کنید، سپس Devices را از تب پایین انتخاب کنید.

مرحله 5: آیفون یا آیپد خود را که می خواهید مکان آن را ببینید، انتخاب کنید.

مرحله 6: شما می‌توانید از راه دور صدای دستگاه خود را روشن کنید، اعلان‌هایی را در صورت جا ماندن دستگاه تنظیم کنید، دستگاه را به‌عنوان گمشده علامت‌گذاری کنید یا اطلاعات دستگاه را پاک نمایید.

lose phone 12

روش های مکان یابی را سفارشی کنید و گسترش دهید

Find my iPhone می تواند Mac، iPod، iPad، Apple Watch یا هر دستگاه Apple شما را پیدا کند. آیفون شما در صورت سرقت با استفاده از قفل فعال سازی اطلاعات شما را حفظ می کند. قفل فعال‌سازی که به‌طور پیش‌فرض روشن است، باید قبل از غیرفعال کردن Find My iPhone، پاک کردن دستگاه یا فعال کردن مجدد آن، روی Apple ID و رمز عبور خود ضربه بزنید. AirTag های اپل راه خوب دیگری برای پیدا کردن برخی از دستگاه های iOS است.

چگونه گوشی های ساده گمشده خود را پیدا کنیم؟

برای گوشی های ساده، برنامه ای برای پیدا کردن گوشی گمشده وجود ندارد. با این حال، همیشه یک پروتکل اساسی وجود دارد که هنگام گم شدن تلفن باید از آن پیروی کنید. برای این کار مراحل زیر را دنبال کنید:

مرحله 1: با تلفن همراه خود تماس بگیرید. به زنگ یا لرزش گوش دهید و سعی کنید تلفن خود را از طریق تشخیص صدا پیدا کنید. اگر تلفن شما واقعاً گم شده و در دست شخص دیگری باشد، اگر قصد برگرداندن تلفن را نداشته باشند، به احتمال زیاد پاسخ نمی دهند.

مرحله 2: اگر وقتی با آن تماس می‌گیرید صدای زنگ یا لرزش را نمی‌شنوید، سریع فکر نکنید که تلفن شما دزیده شده است، ممکن است باتری آن تمام شده باشد.

مرحله 3: به تلفن خود پیامک ارسال کنید. اگر فکر می‌کنید شخصی تلفن شما را دزدیده یا آن را پیدا کرده است، یک پیام متنی با اطلاعات تماس خود به تلفن خود ارسال کنید. در صورت تمایل، یک پیشنهاد مژدگانی برای آن ارسال کنید. خدمات آنلاین زیادی وجود دارد که به شما امکان ارسال پیام متنی رایگان را می دهد مانند txtDrop.com.

مرحله 4: به اپراتورهای ارائه دهنده خدمات تلفن همراه خود اطلاع دهید. اگر امید خود را برای پیدا کردن گوشی از دست داده اید، با اپراتور تماس بگیرید و آن ها را در جریان گم شدن دستگاه خود قرار دهید. از آن‌ها بپرسید که آیا خدمات GPS را ارائه می دهند یا خیر! اگر این کار را نکردند، از آن ها بخواهید که سرویس تلفن شما را به حالت تعلیق درآورند تا از هزینه های دیگر جلوگیری شود. اپراتورها سیاست های متفاوتی در این مورد دارند، اما همیشه ارزش امتحان کردن را دارد.

مرحله 5: تلفن گم شده خود را ثبت کنید. اگر شماره IMEI گوشی خود را می دانید یا آن را در جایی یادداشت کرده اید، آن را در سایت همیاب 24 ثبت کنید.

در آخر، خوشبختانه بیشتر تلفن هوشمند دارای یک ویژگی داخلی برای تعیین محل دقیق در صورت گم شدن یا به سرقت رفتن هستند، و فعال کردن آن کار بسیار ساده ای است. توصیه می کنیم زمانی که یک تلفن یا رایانه جدید خریداری می کنید اولین کاری که باید انجام دهید، ویژگی «یافتن دستگاه» را روشن کنید. ممکن است هرگز به آن نیاز نداشته باشید، اما اگر اتفاقی بیفتد افسوس نمی خورید!!


چاپ