تأثیر تغییرات حریم خصوصی iOS 14.5 بر درآمد فیسبوک

کارمندان سابق فیسبوک توضیح می دهند که چگونه ویژگی های حریم خصوصی iOS 14 بر شرکت تأثیر می گذارد

اپل از زمان معرفی iOS 14 ، که با افزودن چندین ویژگی جدید به کاربران امکان کنترل نحوه استفاده اپلیکیشن ها از داده های خود را داده است ، با سیاست حفظ حریم خصوصی خود حتی تهاجمی تر شده است. فیسبوک این تغییرات را مورد انتقاد قرار داده است ، و اکنون برخی از کارمندان سابق فیسبوک توضیح داده اند که ویژگی های حریم خصوصی iOS چگونه بر شرکت تأثیر می گذارد.
اپل در حال کار بر روی ویژگی جدیدی به نامشفاف‌سازی در مورد رهگیری اپلیکیشن‌ها(att) App Tracking Transparency است که بهار امسال با iOS 14.5 برای همه کاربران منتشر می شود. با فعال شدن این ویژگی ، اپلیکیشن های دیگر نمی توانند بدون اجازه کاربران ،امکان ردیابی بین برنامه های دیگر و وب سایت ها را ندارند. البته فیسبوک از این موضوع خوشحال نیست زیرا این شبکه اجتماعی برای درآمد خود به تبلیغات متکی است. برای همین جای تعجب نیست که مخالف سرسخت ATT باشد

facebook ad tracking prompt

طی مصاحبه خبرنگار CNBC با برخی از کارمندان سابق فیس بوک در ارتباط با جزئیات دقیقاً تأثیرپذیری این شرکت از سیاست های جدید حفظ حریم خصوصی اپل سوال شد؟
. دقیقاً مانند سایر پلتفرم های که تبلیغاتی، فیس بوک از چیزی به نام «نظارت از طریق تعامل»برای اندازه گیری اینکه چند کاربر یک تبلیغ را دیده اند و بلافاصله با آن تعامل نکرده اند ، استفاده می کند ، اما بعداً خرید مربوطه را انجام می دهد.
پس از ثبت خرید، فروشگاه شناسه‌ی تبلیغ‌کنندگان (IDFA) کاربر را ثبت می‌کند و آن را با فیسبوک به ‌اشتراک می‌گذارد.، سپس فیسبوک بررسی می‌کند که آن کاربر تبلیغ را مشاهده کرده است یا خیر. این موضوع به فروشگاه نشان می‌دهد که تبلیغ فیسبوک اثرگذار بوده است.
Identifier for Advertisers (IDFA) همچنین اطلاعات زیادی در مورد کاربری که با این تبلیغ ارتباط برقرار کرده است به فیسبوک و تبلیغ دهندگان می دهد و براساس همین اطلاعات، شرکت‌های تبلیغاتی تعیین می‌کنند که به هر کاربر چه تبلیغی نشان داده شود.
با شفافیت ردیابی برنامه در iOS 14 ، کاربران می توانند از ثبت Facebook به وسیله IDFA خودداری کنند ، باعث می‌شود فیسبوک به‌سختی تشخیص بدهد که بنر تبلیغاتی‌اش اثرگذار بوده است یا خیر.این می تواند منجر به استفاده کمتر تبلیغ کننده از برنامه های فیس بوک برای تبلیغ محصولات و خدمات خود شود که قطعاً ضرر شرکت را از دست خواهد داد.
فیسبوک نگران است که مشتریان تبلیغاتی خود را از دست بدهد و این مشتریان سراغ استفاده از گوگل بروند، چراکه در حال حاضر بزرگترین بستر تبلیغات آنلاین را Google Ads دارد.
فیسبوک با کمپین های مختلفی به اپل حمله کرده است که می گویند تغییر حریم خصوصی iOS 14 به کسب و کارهای کوچک آسیب خواهد رساند ، زیرا بسیاری از آنها از پلتفرم تبلیغاتی فیسبوک برای تبلیغ محصولات و خدمات خود استفاده می کنند. با این حال ، یک کارمند سابق فیس بوک معتقد است که این تغییرات ممکن است تاثیری بر مشاغل کوچک نداشته باشد ، زیرا این مشاغل معمولاً در شهرها یا ایالت های خاصی واقع شده اند ، و این باعث می شود مخاطبان تبلیغات بدون استفاده از ردیاب های IDFA آسان تر شود.
هنری لاو ، کارمند سابق تیم تجارت کوچک فیس بوک ، در اینباره میگوید: به عنوان صاحب یک کافی‌شاپ کوچک در آستین تگزاس، احتمالا برای هدف‌دار کردن تبلیغاتش به اطلاعات زیادی نیاز ندارد. کسب‌وکاری این‌چنینی به‌طور معمول هدف‌گذاری خود را به دسته‌های نسبتا گسترده نظیر محدوده‌ی سنی یا کد پستی مشخصی محدود می‌کند. با این کار،‌ تبلیغات این کسب‌و‌کار برای کاربران فیسبوک که در آن نزدیکی‌ها حضور دارند به ‌نمایش درمی‌آید.
لاو گفت: "اگر با هر صاحب رستوران در هر جایی صحبت كرده باشید و از آنها بپرسید IDFA چیست ، من فکر نمی كنم هیچ كدام از آنها بدانند كه این چیست. تغییرات iOS، فیسبوک را در مقیاسی بزرگ متأثر می‌کند، نه صاحبان کسب‌وکارهای کوچک را."
به نظر نمی رسد که فیسبوک سعی کند از اپل سرپیچی کند، اما این شرکت در تلاش برای متقاعد کردن کاربران خود برای فعال کردن گزینه ردیابی با iOS 14.5 میباشد،که انتظار می رود در اواخر این ماه منتشر شود.


چاپ