شرکت Nvidia تولید پردازنده های‌RTX4090‌ را کاهش می دهد!

شرکت انویدیا ممکن است بخشی از حجم تولید پردازنده های RTX 4090 را کاهش دهد تا، بتواند منابع تولید پردازنده های محاسباتی با کارایی بالا H100 Hopper، را تامین کند. این می تواند خبر بدی برای گیمرها خواهد بود...

RTX 4090

اگر Nvidia واقعاً حجم تولید پردازنده های گرافیکی RTX4090 را کاهش دهد، آیا با کمبود GPU مواجه خواهیم شد؟


طبق گزارش های فن تک و به نقل از MyDrivers، انویدیا ممکن است برخی از سفارشات پردازنده های گرافیکی خود را به شرکت تولید نیمه هادی تایوان (TSMC) واگذار کند. انویدیا برای تولید بسیاری از تراشه‌های خود به TSMC روی می‌آورد و بسته به نیاز، ممکن است تعداد برخی از سفارش‌ها را تغییر دهد. اگرچه این تصمیم کوتاه مدت در بازار تغییری ایجاد نمی کند، اما می تواند در دراز مدت بر آن تأثیرگذار باشد.

انویدیا در ساخت تراشه رده بالای AD102 خود که در RTX4090 استفاده می شود و هم در ساخت تراشه GH100 با شرکت تایوانی TSMC همکاری می کند. تراشه دومی یک پردازنده گرافیکی( (GPU است که به سری Hopper تعلق دارد و نقش متفاوتی به عنوان یک تراشه محاسباتی با کارایی بالا (HPC) ایفا می کند. Nvidia آن را به‌عنوان یک راه‌حل برای مراکز داده می داند که می تواند پردازش های سنگین را مدیریت کند. علی‌رغم این تفاوت‌ها، هر دو تراشه بر روی یک فابریک ساخته شده‌اند، به این معنی که TSMC باید بتواند خطوط تولید را از AD102 به H100 تغییر دهد.

RTX 4090

چرا انویدیا ترجیح می‌دهد از خط تولید RTX4090 که بهترین کارت گرافیک موجود در حال حاضر است، استفاده کند؟ چون می خواهد سود بیشتری کند، به همین سادگی! پردازنده های Nvidia GeForce RTX4090 با قیمت 1599 دلار عرضه می شود، اما پردازنده گرافیکی Nvidia H100 می تواند ده ها هزار دلار قیمت داشته باشد. برخی از نسخه های آن تا 39،000 دلار هم فروخته می شود. اگرچه میانگین قیمت بین 10،000 تا 15،000 دلار خواهد بود.

با توجه به این که تراشه ها از نظر پیچیدگی مشابه هم هستند و تغییر خط تولید به کار زیادی نیاز ندارد (البته مشخص نیست که تغییر سفارش برای انویدیا چقدر ممکن است دشوار باشد)، منطقی است که انویدیا این تصمیم را بگیرد.
این موضوع گیمرها را در موقعیتی غیرقابل اطمینان قرار می دهد، زیرا ممکن است تعداد تقاضا برای پردازنده RTX4090 بیشتر از عرضه باشد. همه چیز به این بستگی دارد که، انویدیا چقدر ممکن است اولویت های خود را به نفع تراشه GH100 تغییر داده باشد.

البته بحث قیمت هم باید در نظر بگیریم،RTX4090 یک پردازنده گرافیکی بسیار گران قیمت است و انویدیا نمی خواهد قیمت‌ آن را کمتر کند. بنابراین، کاهش عرضه آن قیمت این کارت گرافیکی را حتی بیشتر هم خواهد کرد. ما در گذشته نیز با کمبود GPU مواجه بودیم و از این که بخواهیم دوباره شاهد آن به هر شکلی باشیم، آزاردهنده است.

خبر خوب این که، در حال حاضر نگران نباشید. ما هنوز نمی دانیم که انویدیا واقعاً برخی از سفارشات تولید خود را کاهش داده است یا خیر. شاید این موضوع چیزی در حد یک شایعه باشد اما، حتی اگر شایعه بوده است مصرف کنندگان برای خرید کارت گرافیک 1600 دلاری صف نمی کشند! متأسفانه، اگر Nvidia بخواهد برنامه های خود را تغییر دهد، خریدارانRTX4090 ممکن است روزی به زودی شاهد افزایش قیمت آن باشند.


چاپ