اتحادیه اروپا مقررات هوش مصنوعی را تصویب کرد

اتحادیه اروپا پس از یک جدال 72 ساعته بلاخره قوانین هوش مصنوعی را تصویب کرد.

هوش مصنوعی تصویب قانون اتحادیه اروپا

قانونگذاران اتحادیه اروپا پس از یک ماراتن 3 روزه بلاخره جمعه گذشته توانستند به یک توافق بزرگ در زمینه مقررات هوش مصنوعی دست پیدا کنند. این لایحه در نوع خود یکی از مهم ترین لایحه های عصر حاضر به حساب می آید. هنوز جزئیات این لایحه به صورت کامل منتشر نشده است اما، دراگوش تودوراچه نماینده یونان که رهبری جلسات با نمایندگان را بعهده داشت می گوید:" این قانون بر روی اصول ایمنی، شفافیت و مسئولیت پذیری هوش مصنوعی تمرکز دارد. قانون جدید شامل مقررات نحوه استفاده از هوش مصنوعی در زمینه های حساس مانند تشخیص چهره و هوش مصنوعی در سیستم های قضایی می شود."

تودوراچه معتقد است که این قانون می تواند به ایجاد یک فضای ایمن و اخلاقی برای توسعه و استفاده از هوش مصنوعی کمک کند. سایر کشورهای جهان هم قادر خواهند بود از این قوانین در حوزه هوش مصنوعی الگوبرداری کنند.
مقررات پیشنهادی اتحادیه اروپا برای هوش مصنوعی، راه‌هایی را تعیین می‌کند که در آن مدل‌های یادگیری ماشینی آینده می‌توانند در بلوک تجاری توسعه و توزیع شوند. این مقررات بر استفاده از هوش مصنوعی در برنامه‌های مختلف از آموزش گرفته تا اشتغال و مراقبت‌های بهداشتی تأثیر گذار باشد. مقررات پیشنهادی اتحادیه اروپا، توسعه هوش مصنوعی را بسته به میزان ریسک اجتماعی که به صورت غیر مستقیم ایجاد می کند، به چهار دسته کلی تقسیم می کند:

حداقل: این دسته مربوط به کاربردهایی است که ریسک اجتماعی کمی دارند. به عنوان نمونه: استفاده از هوش مصنوعی برای سفارش غذا یا توصیه محصولات.
محدود: این دسته شامل کاربردهایی است که ریسک اجتماعی متوسطی دارند. به عنوان نمونه: استفاده از هوش مصنوعی برای تصمیم‌گیری در مورد استخدام نیرو یا اعتبار.
زیاد: این دسته شامل کاربردهایی است که ریسک اجتماعی بالایی دارند، به عنوان نمونه: استفاده از هوش مصنوعی در سیستم‌های قضایی یا مراقبت‌های بهداشتی.
ممنوع: این گروه شامل کاربردهایی است که ریسک اجتماعی بسیار بالایی دارند. به عنوان نمونه: استفاده از هوش مصنوعی برای دور زدن کاربر، هدف قرار دادن گروه‌های اجتماعی محافظت‌شده، هدف قرار دادن زیر ساخت های حیاتی یا ردیابی بیومتریک بلادرنگ.

دکتر برندی نونک، مدیر آزمایشگاه سیاست CITRIS دانشگاه برکلی در سال 2021 گفته بود:" کمیسیون اروپا بار دیگر قدم جسورانه ای برای رسیدگی به فناوری های نوظهور برداشته است. درست مانند کاری که در مورد حفظ حریم خصوصی داده ها از طریق اجرای قانون GDPR انجام داده بود. مقررات پیشنهادی هوش مصنوعی اتحادیه اروپا، یک رویکرد مبتنی بر ریسک را برای تنظیم این فناوری اتخاذ می کند. یعنی مقررات بر اساس میزان ریسک اجتماعی که هر کاربرد هوش مصنوعی به طور بالقوه ایجاد می کند، اعمال می شود. درست مانند رویکردی که در قوانین نظارتی پیشنهادی هوش مصنوعی کانادا آورده شده است. کانادا هم کاربردهای هوش مصنوعی را براساس میزان ریسک اجتماعی تقسیم بندی کرد.

مذاکرات جاری بر سر قوانین پیشنهادی هوش مصنوعی اتحادیه اروپا در هفته های اخیر توسط فرانسه، آلمان و ایتالیا مختل شده بود. این سه کشور نگران بودند که مقررات سختگیرانه اتحادیه اروپا در مورد مدل های هوش مصنوعی مولد روی تلاش های رقابتی کشورهای عضو تاثیر منفی داشته باشد. مدل های بنیادی، هوش مصنوعی تعمیم یافته ای هستند که می توان از آنها در برنامه های تخصصی تری استفاده کرد. هوش مصنوعی مولد GPT-4 OpenAI یکی از همین مدل هاست زیرا ChatGPT، GPT و سایر برنامه های شخص ثالث همگی براساس نسخه پایه آن آموزش دیده اند.

فرانسه، آلمان و ایتالیا معتقد بودند که این مدل های بنیادی برای توسعه هوش مصنوعی در اتحادیه اروپا ضروری هستند. آنها نگران بودند که مقررات سختگیرانه اتحادیه اروپا در مورد مدل های هوش مصنوعی مولد مانع از توسعه این مدل ها در اتحادیه اروپا شود. این نگرانی ها منجر به این شد که فرانسه، آلمان و ایتالیا بحث هایی را در مورد قوانین نحوه توسعه مدل های بنیادی در اتحادیه اروپا آغاز کنند. این بحث ها هنوز در جریان هستند و به احتمال زیاد تأثیر قابل توجهی بر مقررات هوش مصنوعی اتحادیه اروپا باقی خواهد گذاشت.

اتحادیه اروپا در چند سال اخیر به چالش های فزاینده مدیریت فناوری های هوش مصنوعی نوظهور پرداخته است. این چالش ها مربوط به مسائلی مانند ایمنی، شفافیت، مسئولیت پذیری و تبعیض می شد. آنها در سال 2018 اولین استراتژی رسمی خود را در مورد هوش مصنوعی منتشر کردند. این استراتژی هدف اتحادیه اروپا را برای توسعه هوش مصنوعی ایمن، اخلاقی و قابل اعتماد مشخص می کرد. در سال 2019، اتحادیه اروپا دستورالعمل هایی برای هوش مصنوعی قابل اعتماد منتشر کرد. این دستورالعمل ها چارچوبی را برای توسعه و استفاده از هوش مصنوعی در کشورهای عضو اتحادیه فراهم می کند. در سال 2020، کمیسیون اروپا کتابی درباره هوش مصنوعی منتشر کرد. این کتاب به بررسی چالش های پیش روی توسعه و استفاده از هوش مصنوعی در اتحادیه اروپا می پردازد. در سال 2021، کمیسیون اروپا گزارشی درباره پیامدهای ایمنی و مسئولیت هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و روباتیک منتشر کرد. این گزارش در مورد پیامدهای احتمالی هوش مصنوعی بر حوزه های امنیت، مسئولیت پذیری و تبعیض بود.

کمیسیون اروپا در پیش نویس مقررات هوش مصنوعی خود نوشت: "هوش مصنوعی باید به افزایش سطح رفاه بشریت کمک کند. قوانین مربوط به هوش مصنوعی موجود در بازار اتحادیه یا به‌طور دیگری بر شهروندان اتحادیه تأثیر می‌گذارد. بنابراین باید انسان محور باشد تا مردم بتوانند به آن اعتماد کنند. این فناوری باید به حقوق اساسی انسانها احترام بگذارد و در عین حال، متعادل و متناسب باشد تا مانع از توسعه فناوری نشود». تیری برتون، رئیس صنعت اتحادیه اروپا در ماه می به صورت رسمی اعلام کرد:« ساندار پیچای، مدیر عامل گوگل و من معتقدیم که نمی‌توانیم صبر کنیم تا مقررات هوش مصنوعی به تصویب رسمی برسد و بعد اقدامات لازم را انجام دهیم. بنابراین با همه توسعه‌دهندگان هوش مصنوعی همکاری می کنیم تا پیش از تصویب لایحه، به صورت داوطلبانه یک سری قوانین را به اجرا در آوریم.»


چاپ