هوش مصنوعی، راه حل جدیدی برای کاهش خطرات بمب گذاری؟

سگ های رباتیک با کمک هوش مصنوعی می توانند خطر بمب گذاری ها را تا حد زیادی کاهش دهند.

سگ رباتیک بمبم گذاری

دولت انگلستان در اوایل ماه جاری یک رویداد جدیدی به نام " هکاتون هوش مصنوعی و روباتیک" برگزار کرد. در این رویداد 40 برنامه نویس با استفاده از روش های مبتنی بر هوش مصنوعی و رباتیک، برای ارائه راه حل هایی جهت مقابله با تهدیدات بمب گذاری با هم به رقابت پرداختند. این رویداد توسط مرکز هوش مصنوعی دفاعی معروف به (DAIC) برگزار شد. این مرکز در سال 2021 با هدف تسریع استفاده از هوش مصنوعی در زمینه های دفاعی و نظامی شروع به کار کرد. در شرایط بحرانی مانند بمب گذاری معمولا دخالت نیروی انسانی باید به حداقل برسد تا عملیات خنثی سازی بمب با موفقیت انجام شود.

مدتهاست شاهد تبلیغات زیادی در مورد سگ های رباتیکی مانند Boston Dynamics' Spot هستیم. سئوال اینجاست: این سگ های رباتیک تا چه اندازه می توانند در شرایط پرخطری که احتمال مرگ انسان وجود دارد، مفید باشند؟!
اینجاست که هوش مصنوعی می تواند به نیروهای خنثی سازی بمب کمک کند. هدف مرکز DAIC از برگزاری رویداد هکاتون این بود که بهترین متخصصان این حوزه را گرد هم جمع کند و به آنها اجازه دهد روی توسعه چنین سیستم هایی با هم کار کنند.

هوش مصنوعی در علمیات خنثی سازی بمب می تواند چه کارهایی انجام دهد؟ هوش مصنوعی در عملیات خنثی سازی می تواند بدون برخورد با موانع، از پله های یک ساختمان یا سطوح ناهموار بالا رود. این چیزی بود که توسعه دهندگان روی آن کار می کردند. برنامه نویسان باید از این توانایی ها در محیط های شبیه سازی مانند محیط های بمب گذاری استفاده کنند.

سگ رباتیک

در این رویداد چهل برنامه نویس در هشت گروه پنج نفره به مدت سه روز با هم به رقابت پرداختند. تیم ها دو روز اول را باید به انتخاب یک استراتژی‌ مناسب برای مقابله با سناریوهای مورد نظر اختصاص می دادند و در روز آخر، آنها را تبدیل به کدهای برنامه نویسی کنند. با اتمام مهلت تعیین شده، تیم های شرکت کننده باید دستاوردهای خود را به گروه 29EOD&S مرکز DAIC‌، متخصصان تاکتیکی و فنی ارتش بریتانیا ارائه دهند. مرکز DAIC و تجهیزات دفاعی و پشتیبانی (DE&S) پنج جایزه برای تیم های برنامه نویسی در بخش های کار تیمی، همکاری، نوآوری، کاربرد عملی، و تلاش و تمرکز در نظر گرفتند. سرهنگ کریس کولز از گروه 29EOD&S در بیانیه رسمی اعلام کرد:« دیدن استعداد، تعهد و تلاش افراد برای ساخت ابزارهای خنثی سازی بمب که نیازی به مداخله نیروی انسانی نداشته باشد، بسیار لذت بخش بوده است. من امروز شاهد صحنه هایی بوده‌ام که کار تحقیق و توسعه را در فضای EOD&S تسهیل می‌کند.»

فرمانده بال پل آستین از گروه توانمندی های آینده DE&S در ادامه گفت: "ما علاقه داریم از فناوری جدید برای افزایش قدرت نیروهای مسلح خود استفاده کنیم. این رویداد و علاقه شرکت کنندگان آن برای حل یک مشکل نظامی، می تواند یک نمونه فوق العاده ای از این برنامه بود."

CdreRachel Singleton RN گفت: "بسیار هیجان انگیز بود که دیدیم دفاع، صنعت و دانشگاه با هم به صورت مشترک روی یک راه حل هوش مصنوعی و رباتیک کار می کنند. راه حلی که هدف آن افزایش امنیت مردم انگلستان است. راه اندازی و هدایت این نوع نوآوری مشترک از مهمترین کارهایی است که ما در مرکز DAIC انجام می دهیم." در حال حاضر، بریتانیا آماده آزمایش فناوری های جدیدتر در زمینه های نظامی است و قصد دارد از سگ های رباتیک در ماموریت های واقعی استفاده کند.


چاپ