پیشتازی مایکروسافت با کمک هوش مصنوعی در خدمات ابری!

شرکت مایکروسافت با کمک هوش مصنوعی در بخش خدمات فضای ابری از شرکت آلفابت سبقت می گیرد.

مایکروسافت هوش مصنوعی
براساس گزارش خبرگزاری رویترز؛ مایکروسافت قصد دارد با کمک هوش مصنوعی تجارت خدمات ابری خود را تقویت کند. با انتشار گزارش سه ماهه سوم تجارت خدمات ابری گوگل آلفابت به نظر می رسد سرمایه گذاری مایکروسافت در بخش هوش مصنوعی جواب داده است. سهام شرکت آلفابت پس از انتشار گزارش مالی روز گذشته 7 درصد سقوط کرد اما، سهام مایکروسافت با رشد 5 درصدی همراه بود.

افت سهام آلفابت نشان داد که سهامداران این شرکت علاقه دارند سرمایه گذاری آنها در بخش هوش مصنوعی دستاوردهای بیشتری داشته باشد. اما خدمات ابری گوگل همچنان می تواند با بخش خدمات ابری Azure مایکروسافت و شرکت آمازون رقابت کند. Bob O'Donnell یکی از تحلیگران بازار بورس در این مورد می گوید:" نتایج گزارش خدمات ابری سه ماهه سوم نشان می دهد که ارزش سهام Azure نسبت به سهام شرکت رقیب با افزایش بیشتری همراه بوده است."
سرمایه گذاری مایکروسافت در فناوری های جدیدی نظیر Copilots و GenAI می تواند شرکت های رقیب را بیشتر تحت فشار قرار دهد. فناوری GenAI یک فناوری هوش مصنوعی است که توسط شرکت مایکروسافت توسعه یافته است. این فناوری از یادگیری ماشین برای ایجاد کد استفاده می کند. GenAI می تواند کد برنامه های مختلف تحت وب، دسکتاپ و موبایل را تولید کند. فناوری مبتنی بر هوش مصنوعی Copilots توسط شرکت مایکروسافت توسعه یافته است. این فناوری از یادگیری ماشین برای کمک به توسعه دهندگان نرم افزار در نوشتن کد استفاده می کند. Copilots می تواند کد را تکمیل کند، کد پیشنهادی ارائه دهد و اشکالات کد را شناسایی کند.

مایکروسافت به دلیل سرمایه گذاری قابل توجه در استارتاپ OpenAI، سازنده چت ربات هوش مصنوعی ChatGPT به یک پیشرو در صنعت هوش مصنوعی تبدیل شده است. مایکروسافت فناوری هوش مصنوعی OpenAI را در محصولات مختلف خود، از موتور جستجوی Bing گرفته تا مجموعه نرم‌افزار Microsoft365 و پلتفرم کدنویسی نرم‌افزار Github ادغام کرده است. البته به این مهنانیست که گوگل آلفابت بیکار نشسته تا مایکروسافت میدان رقابت را به تصاحب خود در آورد. این شرکت نیز از هوش مصنوعی در محصولات مختلفی نظیر گوشی‌های پرچمدار پیکسل گرفته تا مرورگر کروم استفاده کرده است. اوایل امسال چت بات بارد را راه اندازی کرد که می تواند با ChatGPT رقابت کند.

امی هود، مدیر ارشد مالی مایکروسافت در کنفرانس خبری گفت که استفاده از هوش مصنوعی بالاتر پیش بینی های ما بوده است و باعث رشد درآمد 3 درصدی ما از بخش خدمات ابری شد. آلفابت برای جذب مشتریان خدمات ابری سعی دارد استارتاپ های هوش مصنوعی را شناسایی و جذب کند در حالی که، مایکروسافت برای جذب مشتری به روابط خود متکی است.

داده‌های LSEG نشان می‌دهد که درآمد واحد Intelligent Cloud مایکروسافت که پلتفرم محاسبات ابری Azure را در خود جای داده است به 24.3 میلیارد دلار و درآمد Azure حدود 29 درصد رسیده است که بالاتر از تخمین رشد 26.2 درصدی شرکت سرمایه گذاری Visible Alpha بود. پیش بینی می شود درآمد مایکروسافت از بخش هوش مصنوعی مولد در سال مالی جاری به بیش از 3 میلیارد دلار برسد. درآمد خدمات ابری گوگل در سه ماهه منتهی به 30 سپتامبر با 22.5 درصد افزایش به 8.41 میلیارد دلار رسید که کمترین مقدار در حداقل 11 فصل اخیر به نظر می رسد. این رقم 8.62 میلیارد دلار کمتر از پیش بینی درآمد وال استریت بود.


چاپ