پیش نویس اولین قانون هوش مصنوعی جهان آماده شد!

نمایندگان پارلمان اروپا پیش نویس اولین قانون هوش مصنوعی جهان را آماده کردند.

g7

براساس گزارش خبرگزاری رویترز؛ مارگرته وستاگر، مدیر مقررات فناوری اتحادیه اروپا اعلام کرد:«اتحادیه اروپا با توافق سیاسی که تا اواخر امسال انجام می دهد مسیر را برای تصویب اولین قانون بزرگ هوش مصنوعی (AI) جهان هموار خواهد کرد.»

اعضای پارلمان اتحادیه اروپا پنج شنبه گذشته برای ارائه پیش نویس قانون هوش مصنوعی به یک توافق اولیه دست پیدا کردند. پارلمان اروپا قرار است جزئیات لایحه جدید را قبل از تصویب نهایی با حضور کشورهای عضو مورد بررسی قرار دهد. وستاگر در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از نشست وزرای گروه هفت اعلام کرد:" قانون جدید هوش مصنوعی اروپا طرفدار نوآوری است اما، در عین حال می خواهد خطرات آسیب های اجتماعی ناشی از فناوری های نوظهور را کاهش دهد. سازمان های تنظیم کننده سراسر جهان قصد دارند با استفاده از طریق "نرده‌های محافظ "، بدون این که مانع از پیشرفت فناوری های نوآورانه شوند، تعادل ایجاد کنند. ما این نرده ها محافظ را برای موقعیت های حساس استفاده می کنیم. هوش مصنوعی به خودی خود خطری محسوب نمی شود اما، استفاده نادرست از آن می تواند عواقب خطرناکی به دنبال داشته باشد.»

کارشناسان حقوقی پیش بینی می کنند اتحادیه اروپا قانون جدید هوش مصنوعی را تا آخر امسال به تصویب می رساند. اما، اجرای این قانون به چند سال زمان نیاز دارد. این قانون می تواند در کسب و کارهای مختلف تاثیرگذار باشد. وستاگر در ادامه گفت:«هیچ دلیلی برای به تعویق انداختن تصویب این قانون و اجرای آن در اکوسیستم هایی که هوش مصنوعی نقش مهمی در آن ها ایفا می کند، وجود ندارد.»

البته تحقیقات در زمینه فناوری نوظهور هوش مصنوعی از سالیان قبل آغاز شده است اما، محبوبیت ناگهانی ابزارهای مبتنی بر این فناوری مانند OpenAI'S ChatGPT و Midjourney باعث شد قانون گذاران برای کنترل رشد سریع آن دست به اقداماتی بزنند. یکی از شرکت های ایلان ماسک با قانونگذاران اروپایی در تهیه پیش نویس قانون هوش مصنوعی اتحادیه اروپا مشارکت داشت. آن ها از جمله سازمان هایی هستند که از رهبران فناوری جهان خواسته اند تا شش ماه آینده توسعه فناوری جدید را متوقف کنند.

وزرای فناوری گروه 7G روز یکشنبه مقررات "مبتنی بر ریسک" در مورد هوش مصنوعی را به تصویب رساندند. این اقدام می‌تواند توافق‌های جهانی در مورد نحوه تنظیم قوانین هوش مصنوعی را به دنبال داشته باشد.

مدیر مقررات فناوری اتحادیه اروپا در یک پیام گفت: «حالا که همه به هوش مصنوعی دسترسی دارند، باید مطمئن شویم که افراد جامعه می توانند با خیال راحت از هوش مصنوعی استفاده کند.»


چاپ