روش جدید بازیافت زباله های الکترونیکی و تبدیل آنها به طلا!

محققان با استفاده از روش جدید موفق شدند از زباله های الکترونیکی، طلا تولید کنند.

طلا بازیافت

بشر همیشه آرزو داشت به علم کیمیاگری دست پیدا کند. احتمالا شما هم مثل من با این ضرب المثل آشناهستید:"دست به خاک میزنی طلا بشه!". به نظر می رسد محققان دانشگاه ETH زوریخ آلمان توانستند با روشی مدرن این کار را انجام دهند. پروفسور Raffaele Mezzenga از دپارتمان علوم و فناوری بهداشت ETH توانست با استفاده از فرآیند پنیرسازی طلا را از زباله های الکترونیکی استخراج کند.

همانطور که می دانید زباله های الکترونیکی حاوی فلزات با ارزشی مانند مس، کبالت و حتی مقادیر قابل توجهی از طلا هستند. با توجه به افزایش میزان تقاضا برای این فلزات در بازارهای جهانی، کار بازیافت این فلز گران بها از لوازم مصرفی مانند گوشی های هوشمند و رایانه های از کار افتاده طرفداران زیادی پیدا کرده است. با این حال، روش های بازیافت فعلی هزینه بر است و مهم تر از آن با تولید مواد شیمیایی بسیار خطرناک می تواند به محیط زیست آسیب جدی وارد کند.

در حال حاضر، محققان گروه پرفسور Mezzenga روشی بسیار کارآمد، ارزان قیمت و مهم‌تر از همه پایدارتر ارائه کرده‌اند. محمد پیدایش محقق ارشد Mezzenga، به همراه همکارانش روشی نوین برای جذب انتخابی طلا ابداع کرده‌اند. آنها از پروتئین‌های آب پنیر برای ساخت یک اسفنج استفاده می‌کنند که می‌تواند طلا را از سایر فلزات جدا کند.

طلا مراحل بازیافت

وقتی اسفنج فیبر پروتئینی را در محلول یون فلزی قرار دادند، یون های طلا به الیاف پروتئینی می چسبد. البته یون های فلزات دیگر هم می توانند به این الیاف بچسبند اما، یون های طلا این کار را بهتر انجام می دهند. نتایج این مطاله به تازگی در مجله Advanced Materials منتشر شد. در مرحله بعدی، محققان اسفنج را گرم کردند. آنها با این کار یون‌های طلا را به قطعات کوچکتر تبدیل می کنند. محققان در طول فرآیند بازیافت در مجموع از 20 مادربرد رایانه حدود 450 میلی گرم استخراج کردند. ازاین میزان 91 درصد طلا و بقیه از مس بودند.
این روش از نظر اقتصادی ارزان تر است و علاوه براین، دوام بالایی دارد. اگر هزینه های تهیه مواد اولیه را به هزینه های انرژی کل فرآیند اضافه کنیم، 50 برابر کمتر از ارزش طلای بازیافتی تمام می شود. محققان در ادامه تحقیقات خود می خواهند این فناوری را برای تجاری سازی آماده کنند.

اگرچه زباله های الکترونیکی بهترین منبع برای استخراج طلا به حساب می آیند اما، منابع احتمالی دیگری نیز وجود دارد. ضایعات صنعتی حاصل از تولید ریزتراشه و فرآیندهای آبکاری طلا، حاوی مقادیر قابل توجهی طلا هستند. اسفنج‌های فیبریل پروتئینی می‌توانند برای استخراج طلا از این ضایعات به کار گرفته شوند. محققان در حال بررسی این موضوع هستند که آیا می‌توان از محصولات دیگر سرشار از پروتئین یا مواد زائد صنایع غذایی برای تولید اسفنج‌های فیبریل پروتئینی استفاده کرد یا خیر! مزیت این روش این است که از دو نوع ضایعات (ضایعات صنعتی و ضایعات غذایی) برای تولید یک محصول با ارزش (طلا) استفاده می‌شود.

پرفسور Mezzenga در انتها گفت:واقعیتی که من بیش از همه دوست دارم این است که ما از یک محصول جانبی صنایع غذایی برای به دست آوردن طلا از زباله‌های الکترونیکی استفاده می‌کنیم. شما نمی‌توانید پایدارتر از این داشته باشید!"


چاپ