تولید پلاستیک تجدید پذیر مداوم به روش مهندس باکتری ها!!

دانشمندان دانشگاه برکلی آمریکا با روش "مهندسی باکتری" موفق شدند پلاستیک های تجدید پذیر با قابل بازیافت مداوم تولید کنند.

پلاستیک تجدیدپذیر 2

طبق گزارش گروه علم و فناوری های فن تک و به نقل از ساینس دیلی؛ محققان آمریکایی توانستند در محیط آزمایشگاه از میکروب ها برای تولید مواد پلاستیکی تجدیدپذیر با قابل بازیافت مداوم استفاده کنند. این مواد می توانند میزان آلایندگی محیط زیست با مواد پتروشیمی را تا حد زیادی کاهش دهند.

یکی از مهم ترین مشکلات زباله های پلاستیکی، غیر قابل بازیافت بودن آنهاست. بسیاری از این محصولات در مراکز پتروشیمی تولید می شوند و بنابراین، آلایندگی زیادی را وارد محیط زیست اطراف ما می کنند. با این حال این وضعیت به همین منوال باقی نمی ماند. محققان به تازگی باکتری را باز مهندسی کرده اند که می توانند نوعی پلاستیک تجدیدپذیر قابل بازیافت به نام پلی (دیکتوئنامین) یا PDK تولید کنند.

نتایج این مطالعه به تازگی در مجله Nature Sustainabilit منتشر شد. این پروژه مشترک با همکاری دانشگاه برکلی، آزمایشگاه ملی لارنس برکلی وزارت انرژی (آزمایشگاه برکلی)، مرکز ریخته‌گری مولکولی و موسسه مشترک انرژی زیستی (JBEI) انجام شد.

پلاستیک تجدید پذیر 1

برت هلمز، دانشمند و یکی از کارکنان مرکز ریخته‌گری مولکولی که رهبری این پروژه را بعهده داشت، گفت: «این اولین باری است که محصولات زیستی برای ساخت یک پلاستیک پایدار( PDK ) با هم ادغام می شوند. ما در این مطالعه از روش زیست محیطی به جای استفاده از مواد پتروشیمی در ساخت پلاستیک استفاده کرده ایم.»

برخلاف پلاستیک‌های مرسوم، PDK می‌تواند بدون افت کیفیت بارها و بارها به محصولات جدیدی تبدیل شود. PDK ها در حال حاضر از بلوک های ساختمانی مشتق شده پتروشیمی استفاده می کردند، اما این مواد را می توان با میکروب ها طراحی و تولید کرد. ما بعد از چهار سال تلاش بی وقفه توانستیم E. coli را طوری دستکاری کنیم که بتواند قندهای گیاهان را به مواد مولکولی لاکتون اسید تری استیک یا bioTAL و یک PDK تبدیل کنند.

در حقیقت آنها از طریق مهندسی باکتری E. coli قند موجود در گیاهان را به مواد خام مورد نیاز ساخت پلاستیک تجدید پذیر یا همان PDKs تبدیل کرده اند. پلاستیک هایی که با این روش تولید می شوند می توان بدون محدودیت به هر میزان که لازم است بازیافت کرد. نتایج این مطالعه توانست مسیر جدیدی را برای جایگزینی مواد پتروشیمی با مواد زیستی در آینده باز کند.

طبق گزارش سازمان ملل، مردم سراسرجهان سالیانه حدود 400 میلیون تن زباله پلاستیکی تولید می کنند و پیش بینی می شود این رقم تا سال 2050 به بیش از یک میلیارد تن برسد.
جرمی دمارتو، دانشمندی که بخش ساخت پلیمرهای زیستی پروژه را بعهده داشت، گفت: "این اولین باری است که از محصولات زیستی در ساخت یک PDK تجدیدپذیر استفاده می کنند. ما با این مطالعه نشان دادیم که مسیر رسیدن به تولید پلاستیک های 100% قابل بازیافت امکان‌پذیر است."

 


چاپ