طبق یک آزمایش ثابت شد زمانی که، ربات انسان نما به انسان ها نگاه میکند، باعث میشود فعالیت های عصبی و رفتاری انسان تغییر کند.
وقتی می دانید که تحت نظر کسی هستید، سخت است وانمود کنید که او آنجا نیست. نادیدهگرفتن آنها و حفظ تمرکز در حالی دشوار است که احساس میکنید به شما خیره شدهاند. به طرز عجیبی نکته اینکه حتی اگرآنها زنده باشند یا نباشند باز هم همین حس در ما رخ میدهد!
در تحقیقات جدید، دانشمندان آزمایشی را انجام دادند که در آن مردم در برابر یک ربات بازی انجام دادند.
اگر ربات در طول جلسه به بازیکنان انسان نگاه کند، بر رفتار و استراتژی شرکت کنندگان در بازی تأثیر می گذارد، تغییری که در اندازه گیری فعالیت عصبی آنها که توسط الکتروانسفالوگرافی (EEG) در طول آزمایش ثبت شده بود ، قابل مشاهده است.
اگنیشکا ویکوفسکا، متخصص عصبشناسی شناختی از مؤسسه فناوری ایتالیا میگوید:
«اگر ربات در جریان لحظهای که باید درباره حرکت بعدیتان تصمیم بگیرید، به شما نگاه کند، تصمیمگیری برایتان اندکی دشوار میشود.همچنین، مغز شما باید فرایندهای پرزحمت و هزینهبر را بهکار ببرد تا سعی کند نگاه ربات را نادیده بگیرد»
در آزمایش مذکور، 40 شرکت کننده روبروی انسان نما آی کیوب_ iCub نشسته بودند و در بازی جوجه روی صفحه کامپیوتر به رقابت مشغول شدند که در آن دو اتومبیل شبیهسازیشده روبهروی هم حرکت میکردند. درست قبل از لحظه برخورد، بازی متوقف می شود و از شرکت کنندگان خواسته می شود تا به روبات نگاه کنند، که یا به آنها خیره شده بود یا جای دیگری را نگاه میکرد. در این لحظه، شرکتکنندگان باید تصمیم میگرفتند که اجازه دهند اتومبیل آنها بهسمت جلو حرکت کند یا به یک سمت منحرف شود.
نتایج آزمایش نشان داد که نگاه برگشتی این ربات بر انتخاب های هر بازیکنی تأثیر نمی گذارد، اما باعث می شود زمان پاسخ آنها کمی افزایش یابد، بهطورکلی زمانی که آیکیوب به آنها نگاه نمیکرد، در بازی سریعتر واکنش نشان میدادند.
پژوهشگران در مقالهشان توضیح میدهند: «مطابق با فرضیه ما، پاسخهای دارای تأخیر شرکتکنندگان پس از نگاه متقابل ممکن است نشان دهد که نگاه متقابل نیازمند تلاش شناختی بیشتری بود؛ مثلا با برانگیختن استدلال بیشتر درباره انتخابهای آیکیوب یا درجه بیشتری از سرکوب محرک نگاه به وظیفه ارتباطی نداشت.»
به گفته محققان، این تغییر در رفتار بازیکنان با تغییر در فعالیت عصبی موسوم به فعالیت آلفا همزمان مطابقت دارد - یک الگوی موج مغزی است که قبلاً با سرکوب توجه مرتبط بوده است.
علاوه بر این، وقتی در کل آزمایش بررسی شد، بهنظر میرسید مواجهه بیشتر با نگاهی که خیره نبود، به بازیکنان کمک کند تا از تعامل اجتماعی با آیکیوب فارغ شوند و با حواسپرتی کمتری روی بازیشان تمرکز کنند.
با توجه به این که iCub یک روبات انسان نما است - به گونه ای طراحی شده است که شکل و ظاهر افراد را تقلید کند - شاید تعجب آور نباشد که نگاه یک روبات می تواند فرایندهای معمول توجه ما را آغاز کند. اما به گفته محققان، این یافتهها میتواند پیامدهایی برای طراحی رباتهای پیشرفتهتر و تعاملی آینده داشته باشد. ویکوفسکا میگوید:«رباتها در زندگی روزمره ما حضور بیشتر و بیشتری خواهند داشت. بههمیندلیل، نهتنها درک جنبههای فنی طراحی ربات اهمیت دارد؛ بلکه درک جنبههای انسانی تعامل ربات با انسان نیز مهم است.»
این یافته ها درمجله Science Robotics گزارش شده است.
های فن تک از شما دعوت می کند نظرات خود را در مورد این مقاله به اشتراک بگذارید.