سرمایه گذاری بیل گیتس روی نیروگاه 1 مگاواتی قلع مایع!!

صندوق سرمایه گذاری بیل گیتس قصد دارد از احداث یک نیروگاه 1 مگاواتی قلع حمایت مالی کند.

نیروگاه قلع انرژی تجدیدپذیر 

صندوق بیل گیتس قصد دارد در احداث یک نیروگاه 1 مگاواتی قلع مایع سرمایه گذاری کند. استارتاپ Fourth Power مستقر در بوستون توانست برای احداث این نیروگاه از این صندوق 19 میلیون دلار بودجه دریافت کند. این فناوری توانست رکورد جهانی گینس را برای ذخیره انرژی در دماهای بسیار بالا به نام خود ثبت کند. این نیروگاه 1 مگاوات ساعتی قرار است در نزدیکی شهر بوستون احداث شود و تا تا سال 2026 به چرخه انرژی ایالات متحده ملحق شود.

این فناوری توسط دکتر آسگان هنری، در زمانی که به عنوان استاد در دانشگاه جورجیا تک تدریس می کرد طراحی شده بود. این فناوری توانست افتخارات زیادی از جمله رکورد جهانی گینس را برای بالاترین پمپاژ دمایی فلز مایع در 1200 درجه سانتیگراد ، کسب کند.

هدف اصلی استارتاپ تازه نفس Fourth Power از احداث این نیروگاه، کاهش وابستگی به سوخت های فسیلی اعلام شده است. آنها معتقدند انرژی های تجدیدپذیر مانند باد و خورشید باید به سرعت پس از تولید، به یک منبع انرژی برق قابل استفاده تبدیل شوند. این کار به این دلیل انجام می شود که انرژی های تجدیدپذیر به طور متناوب تولید می شوند و ممکن است در زمان های کمبود انرژی، در دسترس نباشند. تیم مهندسان Fourth Power از راه حل مقیاس پذیر برای این کار استفاده کردند. این راه حل از انرژی های تجدیدپذیر برای گرم کردن بلوک های کربن استفاده می کند. این گرمای ذخیره شده می تواند در صورت نیاز به شبکه برق تزریق شود تا انرژی مورد نیاز صنایع مختلف و مشترکان خانگی را تامین کند.

آروین گانسان، مدیر عامل Fourth Power، در بیانیه‌ رسمی خود اعلام کرد:« شرکت قصد دارد ذخیره سازی باتری حرارتی در مقیاس شبکه را به مقرون به صرفه ترین راه حل برای تولید انرژی برق تبدیل کند. این کار با توسعه فناوری های جدید و کاهش هزینه های ساخت و ساز امکان پذیر خواهد بود. فناوری باتری حرارتی Fourth Power انرژی تجدیدپذیر را به انرژی حرارتی تبدیل می کند. این انرژی حرارتی می تواند به طور موثر برای استفاده در آینده ذخیره شود.»

شرکت Fourth Power یک سیستم ذخیره سازی انرژی حرارتی جدیدی توسعه داده است که از قلع مایع برای تولید گرما استفاده می کند. قلع مایع را از طریق شبکه‌ای از لوله‌ها به گردش درمی‌آورند تا پشته‌های بلوک‌های کربنی را گرم کند. بلوک‌های کربنی گرم شده، گرمای شدید ساطع می‌کنند. سپس، این گرما سپس با استفاده از سلول های ترموفتوولتائیک (TPV) به برق می شود.

این فناوری از گرافیت بسیار داغ برای تولید الکتریسیته استفاده می‌کند. در انرژی خورشیدی، نور خورشید به سلول‌های خورشیدی برخورد می‌کند و جریان الکتریسیته تولید می‌شود. در فناوری TPV، گرافیت بسیار داغ به جای نور خورشید برای تولید الکتریسیته استفاده می‌شود. گرافیت بسیار داغ می‌تواند گرمای شدیدی تا 2400 درجه سانتیگراد تولید کند. این گرما به سلول‌های ترموفتوولتائیک برخورد می‌کند و باعث جریان الکتریسیته می‌شود. این راه حل که برای بهینه سازی تولید انرژی تجدیدپذیر طراحی شده است، کنترل مقرون به صرفه و انعطاف پذیری را در مقایسه با روش های دیگر ذخیره انرژی به اپراتورهای شبکه توزیع برق ارائه می دهد. این سیستم ماژولار و مقیاس‌پذیر است. با افزودن بلوک‌های کربنی اضافی، مدت زمان و تولید انرژی تجدیدپذیر افزایش پیدا خواهد کرد.

فناوری TPV می‌تواند انرژی‌های تجدیدپذیر را تا بیش از یک ماه، ذخیره کند . این امر به اپراتورهای شبکه اجازه می‌دهد تا از انرژی‌های تجدیدپذیر ذخیره شده در زمان‌های اوج مصرف، استفاده کنند.

قابل توجه است که Fourth Power هم نیازهای فعلی کوتاه مدت (5 ساعت) را برآورده می کند و هم تقاضاهای آینده برای ذخیره سازی طولانی مدت (100 ساعت) را پیش بینی می کند. به گفته شرکت توانایی آن برای تخلیه آنی، انعطاف پذیری زیادی به اپراتورهای شبکه توزیع برق می دهد که در جهت حفظ پایداری شبکه تلاش می کنند.


چاپ