بزرگ ترین دستگاه شتاب دهنده ذرات جهان بعد از سه سال جان دوباره گرفت

بزرگ ترین شتاب دهنده ذرات معروف جهان پس از وقفه سه ساله برای انجام تعمیرات و ارتقای سیستم های موجود، دوباره شروع به کار کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر تا پایان مطلب با های فن تک همراه باشید.

LHC 1
دستگاه شتاب دهنده بزرگ هادرون (LHC)، بزرگ ترین شتاب دهنده ذرات معروف در جهان است که برای کشف ذره بوزون هیگز(ذره‌ای که منشاء جرم ذرات بنیادی جهان است) در سال 2012 استفاده شد، پس از یک وقفه سه ساله برای انجام تعمیرات و ارتقاء مجدد راه اندازی شده است. این شتاب دهنده اکنون می تواند کار خود را برای کشف اطلاعات بیشتر در مورد ذرات تشکیل دهنده جهان از سر بگیرد.


LHC در یک تونل محیطی 17 مایلی در زیر مرز فرانسه و سوئیس قرار دارد و توسط سازمان اروپایی تحقیقات هسته ای (CERN) ساخته شده است. این دستگاه در روز جمعه، 22 آوریل، دو پرتو پروتون با انرژی 450 میلیارد الکترون ولت (450 گیگا ولت) به یکدیگر شلیک کرد.


رودری جونز، رئیس بخش پرتوهای سرن، در بیانیه‌ای گفت: «به این پرتوها که حاوی مقادیر بسیار کمی پروتون بودند، یک انرژی اضافه تزریق شد. مشاهده کردیم شدت برخوردهای میان ذرات به میزان قابل توجهی بالا رفت. این نشان‌دهنده راه‌اندازی مجدد موفقیت‌آمیز پدال گاز دستگاه می باشد که پس از تلاش‌های سخت بعد از یک خاموشی طولانی صورت گرفت.

دوره تعمیر و نگهداری سه ساله که Long Shutdown یا LS2 نامیده می شود، در دسامبر سال 2018 آغاز شد و شامل ارتقای بخش شتاب دهنده ها بود که باعث می شد پرتوهای انرژی بالاتری تا 6.8 TeV در هر پرتو تولید شود. آهنرباهایی که پرتوهای ذرات را هدایت و متمرکز می کرد، به طور کامل تعویض شده و دور آن را با یک سیستم عایق الکتریکی نیز پوشاندند.

LHC

به طور کلی، بهبود LHC به شتاب دهنده ذرات اجازه می دهد تا با انرژی های بالاتر کار کند و علاوه برآن، برخورد ذرات را به صورت مکرر انجام دهد. محققانی که با این شتاب‌دهنده کار می‌کنند امیدوارند که امکانات جدید آنها را قادر سازد تا درباره ذره بوزون هیگز بیشتر بیاموزند و مدل استاندارد فیزیک را که سه نیرو از چهار نیروی اساسی را توصیف می‌کند، را بیشتر آزمایش کنند. این نیروها شامل: الکترومغناطیسی، هسته‌ای ضعیف و نیروهای هسته‌ای قوی می شود.


مایک لامونت، مدیر شتاب‌دهنده‌ها و فناوری سرن، می‌گوید: «ماشین‌ها و تأسیسات در طول دومین تعطیلی طولانی مجموعه شتاب‌دهنده سرن، به طور کامل ارتقا پیدا کردند. LHC خود تحت یک برنامه یکپارچه سازی گسترده قرار گرفته است و اکنون با انرژی بالاتری کار می کند و به لطف پیشرفت های عمده در مجموعه انژکتوری، داده های قابل توجهی بیشتری را به آزمایش های ارتقا یافته LHC ارائه می دهد.


این دستگاه شتاب دهنده ذرات در سال ۲۰۰۸ با سرعت‌های بسیار زیاد اتم‌ها را به هم می کوبید تا ذرات جدیدی را کشف کند، مانند ذره بورن هیگز، که یک ذره بنیادی و آخرین قطعه مفقود شده در «مدل استاندارد» است که می تواند نیروها و ذرات بنیادی جهان را توصیف می‌کند.


چاپ