سلاح های مافوق صوت دیگر نمی توانند در فضا از دید پنهان شوند.

هدف فناوری جدید این است سلاح های مافوق صوت با وضوح بیشتری دیده شوند،

در اواخر سال گذشته پرواز آزمایشی چین از یک وسیله نقلیه مافوق صوت دوربرد رونمایی کرد، که در رقابت برای توسعه سلاح های مانور فوق سریع جدید طراحی شده بود، و زمانی که مقامات ارشد ارتش ایالات متحده علناً نگران موشک هایی بودند که حداقل در حال حاضر شکست ناپذیر هستند، پنتاگون بی سر و صدا در حال گام برداشتن در راه کاملاً جدید برای کمک به سرنگونی این تسلیحات مافوق صوت بود.

F51D234F F66F 4C9F B40BB02173E9E2A7 source

اواخر دسامبر گذشته، آژانس دفاع موشکی وزارت دفاع ایالات متحده MDAبه دو پیمانکار - L3Harris Technologies و Northrop Grumman – اجاره دادند، تا به طراحی و ساخت نمونه اولیه یک سیستم حسگر فضایی ردیابی بالستیک و مافوق صوت HBTSSبپردازند. این فناوری برای حل یکی از چالش‌برانگیزترین چالش‌های فنی پنتاگون در نظر گرفته شده است: نحوه شناسایی و ردیابی وسایل نقلیه مافوق صوت که از نقاط کور در شبکه‌های راداری امروزی سوء استفاده می‌کنند.
هم روسیه و هم چین به ترتیب در سال‌های 2019 و 2020 وسایل نقلیه تهاجمی مافوق صوت را به میدان فرستاده‌اند، اما انتظار نمی‌رود که ایالات متحده تا سال 2023 سلاح تهاجمی مشابهی را مستقر کند. برخلاف مسیرهای محموله موشک‌های بالستیک، خودروهای مافوق صوت می‌توانند در مسیر رسیدن به هدف مانور دهند و این امر ردیابی آنها را بسیار دشوار می کند.
این سلاح‌ها زمانی سفر خود را آغاز می‌کنند که یک موشک بزرگ آنها را به ارتفاعی نزدیک به لبه فضا می‌برد و آنها را رها می‌کند. سپس وسایل مافوق صوت به یک مسیر صاف تر منحرف می شوند - یا از جو خارج می شوند یا فقط در داخل آن می مانند - و بدون نیرو حرکت می کنند. آنها از بالابر آیرودینامیکی برای پرش از اتمسفر به سمت اهداف خود با سرعت های مافوق صوت استفاده می کنند. این مسیر نزدیک به فضا و توانایی تغییر مسیر به وسایل نقلیه مافوق صوت اجازه می دهد تا از ترکیب حسگرهای فضایی و زمینی مورد استفاده برای ردیابی موشک های بالستیک فرار کنند. پنتاگون می‌تواند پرتاب را تشخیص دهد، اما خودروی مافوق صوت به دلیل محدودیت‌های دید رادار زمینی، تا اواخر پرواز سلاح از دید خارج می‌شود. در نتیجه، سیستم‌های دفاعی زمان کمی برای متوقف کردن سلاح‌های وارده دارند .
HBTSS قصد دارد با ردیابی مداوم موشک های دوربرد از زمان پرتاب تا برخورد، این مشکل را حل کند. همچنین این قابلیت را دارد که اطلاعات حیاتی را به کشتی‌ها، هواپیماها و نیروهای زمینی بدهد و آنها را قادر می‌سازد موشک‌های خود را در برابر تهدیدات وارده شلیک کنند. سیستم تشخیص متکی به شبکه جدیدی از حسگرهای مداری است، که بخش مهمی از صورت فلکی متراکم و چندلایه از ماهواره‌هایی ست که پنتاگون قبلاً شروع به قرار دادن در مدار پایین زمین کرده است. محموله‌های آزمایشی و نمونه اولیه در ژوئن گذشته به مدار فرستاده شدند و محموله‌های عملیاتی اولیه برای پرتاب در سال‌های 2022 و 2023 در نظر گرفته شده است. این حسگرها نشانه‌های حرارتی را برای شناسایی پرتاب‌های موشک شناسایی می‌کنند و به ارتش ایالات متحده توانایی ردیابی اهداف را می‌دهند.
برخی از اجزای محوری HBTSS الگوریتم‌های «سیگنال به درهم‌آمیزی» هستند که برای تشخیص یک تهدید سریع از سطح گرم و نامنظم زمین طراحی شده‌اند. این کار بسیار دشوارتر از رادار زمینی است که موشک‌ها را هنگام حرکت در پس‌زمینه سرد و بی‌نظیر آسمان ردیابی می‌کند. Paul Wloszek، مدیر دفاع موشکی می‌گوید: «فقط تصور کنید یک لامپ روی پس‌زمینه لامپ‌ها حرکت می‌کند، و شما باید آن لامپ را انتخاب کنید. "شما باید بدانید کجاست - و با چه سرعتی می رود - تا بتوانید آن را ساقط کنید."
برای رسیدگی به این مشکل، در اکتبر 2019، پنتاگون به طور جداگانه از L3Harris و Northrop Grumman و دو شرکت دیگر که متعاقباً از رقابت خارج شدند استفاده کرد تا الگوریتم‌های ردیابی را توسعه دهد، که به اندازه کافی حساس هستند تا سیگنال را از نویز تشخیص دهند. در اواخر سال 2020، L3Harris و Northrop Grumman الگوریتم‌های مربوطه خود را، با پردازنده‌های کامپیوتری فشرده و قدرتمند به اندازه کافی کوچک کردند تا در وسایل نقلیه فضایی ادغام شوند. هر دو شرکت یک «نمایش زنجیره سیگنال» موفقیت‌آمیز انجام دادند که توانایی سیستم‌های آن‌ها را در شناسایی و ردیابی اهداف کم‌نور در پس‌زمینه‌ای بهم ریخته به اثبات رساند. نمایش زنجیره سیگنال، حساسیت لازم برای پشتیبانی از به اصطلاح زنجیره کشتن مافوق صوت را تأیید کرد .
سایر دارایی‌های مبتنی بر فضا، در حال حاضر حسگر مادون قرمز بالای سر ایالات متحده را فراهم می‌کنند. اما مشخصه کلیدی که HBTSS را متمایز می‌کند، نیاز به تولید آنچه که پنتاگون آن را «کیفیت کنترل آتش» می‌نامد، داده‌های ردیابی است. این اطلاعات بسیار دقیقی است که می تواند توسط سیستم های فرمان و کنترل زمینی برای هدایت موشک های رهگیر هدایت شونده در برابر تهدیدات مافوق صوت استفاده شود.
در 27 دسامبر، جو بایدن، رئیس جمهور، قانون مجوز دفاع ملی برای سال مالی 2022 را امضا کرد، که شامل 256 میلیون دلار برای HBTSS می شود. این بودجه از توسعه مستمر الگوریتم‌های ردیابی و همچنین شروع مونتاژ حسگرهای مادون قرمز برای راه‌اندازی در سال 2023 پشتیبانی می‌کند.
هر دو شرکت L3Harris و Northrop Grumman قرار است، دو نمونه اولیه HBTSS شامل نرم‌افزار و سخت‌افزار را ارائه دهند. با این حال، کنگره در حال حاضر در خصوص تخصیص بودجه سال مالی 2022 در بن بست است. اگر دولت نتواند به توافق برسد، HBTSS می‌تواند به سطح هزینه‌های سال 2021 برای پروژه محدود شود. دیوید رایت، کارشناس مافوق صوت، یکی از همکاران تحقیقاتی در آزمایشگاه امنیت هسته‌ای و سیاست‌گذاری انستیتوی فناوری ماساچوست، می‌گوید: در این صورت، پنتاگون می‌تواند سیستم‌های موجود را به هم بچسباند تا چیزی شبیه HBTSS ارائه کند.
رایت می‌گوید: «داشتن HBTSS خوب است، اما برای من مشخص نیست که قابلیت‌های منحصربه‌فردی را به ما می‌دهد. او توضیح می‌دهد که قابلیت‌های وعده داده شده توسط HBTSS نیز می‌تواند بدون یک برنامه فضایی جدید با تکیه بر حسگرهای زمینی که در مکان‌های صحیح قرار داده شده‌اند، دست یابد. این ممکن است مستلزم تعیین موقعیت دقیق کشتی‌های مجهز به رادار قدرتمند به منظور گسترش مناطق دفاعی باشد. من فکر می‌کنم این سیستمی است که ارتش می‌خواهد، زیرا آنها دوست دارند بتوانند این سیستم‌ها را به طور مداوم ردیابی کنند - و می‌تواند این ردیابی را خارج از محدوده رادار [زمینی] انجام دهد -
ویکتوریا سامسون، کارشناس فضای نظامی در بنیاد جهان امن، موافق است که نیاز به ردیابی تهدیدات پیشرفته در کل مسیر پروازی آنها وجود دارد، اما خاطرنشان می کند که طرفداران HBTSS ممکن است وظیفه مقابله با این چالش برجسته را دست کم بگیرند. سامسون می‌گوید: «من فکر می‌کنم این بسیار پیچیده‌تر از آن چیزی است که حامیان به آن اجازه می‌دهند، و افزودن مافوق صوت به الزامات [عملیات] ممکن است بیش از هر چیز دیگری نشانه‌ای برای افزایش دید آن در بین افراد امنیت ملی باشد.
علاوه بر حسگرها، پنتاگون به فکر موشک‌های هدایت‌شونده مورد نیاز برای شکست دادن وسایل نقلیه مافوق صوت است. در اواخر ماه مه 2021، MDA فاش کرد که موشک استاندارد Missile-6 را که ، به عنوان آخرین خط دفاعی برای گروه‌های حمله ناو هواپیمابر برای استفاده در برابر وسایل نقلیه مافوق مستقر شده است. و در نوامبر 2021، MDA از سه شرکت برای پیشبرد طرح های یک سلاح جدید به نام Glide Phase Interceptor استفاده کرد که برای مقابله با تهدیدات مافوق صوت طراحی شده است.


های فن تک از شما دعوت می کند نظرات خود را در مورد این مقاله به اشتراک بگذارید


چاپ