شکایت ایلان ماسک علیه OpenAI به علت عدم رعایت اخلاق در هوش مصنوعی!

ایلان ماسک در شکایت اخیر خود علیه شرکت OpenAI، آنها را به رعایت نکردن اصول اخلاقی در هوش مصنوعی متهم کرد.

هوش مصنوعی شکایت ماسک

میلیاردر و کارآفرین معروف جهان، ایلان ماسک از شرکت OpenAI سازنده ChatGPT و سام آلتمن، مدیر عامل این شرکت شکایت کرد. او معتقد است که فعالیت های این شرکت نه تنها به نفع بشریت نیست بلکه، در بیشتر موارد نقطه مقابل آن قرار می گیرد.

ماسک این شکایت را اواخر روز پنجشنبه گذشته در دادگاه عالی کالیفرنیا مطرح کرد. به نظر می رسد مخالفت های او در طول این دو سال گذشته با فعالیت های شرکتی است که زمانی یکی از بنیانگذاران آن به حساب می آمد. از زمان ترک این شرکت، OpenAI به یکی از چهره های هوش مصنوعی مواد در جهان تبدیل شد. اما، ماسک تسلیم نشد و بلافاصله بعد از ترک شرکت هوش مصنوعی خود را به نام xAI راه اندازی کرد. این شکایت به نقض قراردادی میان او و دو بنیانگذاران دیگر شرکت یعنی آلتمن و گرگ براکمن اشاره می کند. به گفته میلیادر مشهور آنها از اول قصد داشتند یک شرکت غیر دولتی منبع باز راه اندازی کنند اما؛ از سال 2015 تا کنون روی کسب درآمد بیشتر متمرکز بوده است.

ایلان ماسک در شکایت خود مدعی شد که سه بنیانگذار OpenAI در ابتدا با او توافق کرده بودند که بر روی ساخت یک هوش عمومی مصنوعی (AGI) کار کنند. AGI ، هوش مصنوعی‌ است که می‌تواند مانند انسان وظایف مختلف را انجام دهد. هدف ماسک از این کار، توسعه هوش مصنوعی به نفع بشریت بود. اما طبق این دادخواست، OpenAI از این هدف دور شده و به دنبال سودآوری بیشتر رفت. به عبارت دیگر، این شرکت به جای تمرکز بر AGI به دنبال توسعه هوش مصنوعی برای کاربردهای خاصی مانند تشخیص چهره و تولید متن است. او در این دادخواست از OpenAI می خواهد به به تعهدات اولیه خود پایبند باشد و دوباره بر روی AGI متمرکز کند. OpenAI با شرکت Google در زمینه هوش مولد رقابت شدیدی دارد . ایلان ماسک معتقد است که Google به دنبال توسعه هوش مصنوعی برای کسب درآمد بیشتر است و این کار خطرات جدی برای بشریت به دنبال دارد. سال 2023، OpenAI با انتشار مدل زبانی GPT-4 به عنوان یکی از محصولات مایکروسافت، جنجال زیادی به پا کرد.

ماسک در واقع می خواهد از طریق قانون OpenAI را مجبور کند تحقیقات و فناوری خود را در دسترس عموم قرار دهد و از استفاده دارایی‌های خود از جمله GPT-4، به نفع مایکروسافت یا هر فرد دیگری دست بردارد.
Axios روز جمعه با انتشار گزارشی اعلام کرد که مدیران ارشد OpenAI تمامی ادعاهای ماسک را رد کردند. آلتمن در یادداشتی که Axios منتشر کرد، نوشت:"این پروژه قرار نبود یک پروژه ساده باشد. حملات به فعالیت های شرکت همیشه بوده است."

هدف اصلی ماسک، از دسترسی خارج کردن ابزارهای هوش مصنوعی پیشرفته ای مانند GPT-4 و Q* AGI از چنگ مایکروسافت است. ایلان ماسک، بنیانگذار و مدیر عامل شرکت‌های تسلا، اسپیس ایکس و توییتر در اواخر سال 2017 تلاش کرد تا اختیار کامل OpenAI را از چنگ سام آلتمن و افراد مهم دیگر در بیاورد. او می خواست OpenAI را به یک شرکت تجاری تبدیل کند و از ابر رایانه های این شرکت در صنعت خودروسازی خود استفاده کند. اما آلتمن و بنیانگذاران دیگر با این ایده مخالفت کردند. در نهایت، ماسک در سال 2018 از سمت خود استعفا داد. اما بعد از استعفا، بارها از جوامع بین المللی خواست که برای هوش مصنوعی مققرارتی تنظیم کنند تا بتوان به کمک آن از پیامدهای منفی آن جلوگیری کرد.

خبرگزاری رویترز در نوامبر گذشته برای اولین بار از هوش مصنوعی پیشرفته Q* که محققان OpenAI مشغول ساخت آن هستند، پرده برداشت و نسبت به آن هشدار داد. جوزپه ست، رئیس و یکی از بنیانگذاران شرکت سرمایه گذاری Toggle AI معتقد است که شکایت ایلان ماسک تأثیری بر توسعه هوش مصنوعی در OpenAI نخواهد داشت. او معتقد است که ماسک فقط قصد دارد سهمی از این شرکت که زمانی در تأسیس آن نقش داشته، به چنگ آورد.

ارتباط OpenAI با مایکروسافت در حال حاضر زیر نظر قانون ضدتراست در ایالات متحده و بریتانیاست. این تصمیم در جریان اتفاق های سال گذشته ای که در هیئت مدیره OpenAI رخ داده بود، گرفته شد. سال گذشته هیئت مدیره این شرکت در تصمیم ناگهانی سام آلتمن، مدیر عامل این شرکت را اخراج کرد. به گزارش واشنگتن پست، OpenAI از این ماه اعضای جدیدی را به هیئت مدیره اضافه می کند. مایکروسافت مدتی بعد از انتشار این خبر گفت که به عنوان ناظر و بدون اختیار حق رای در هیئت مدیره جدید حضور خواهد داشت. از نظر کارشناسان حقوقی Mask شانسی در این پرونده ندارد زیرا مداراکی که به آن استناد می کند محکمه پسند نیست.

هوش مصنوعی xAI

کارکنان استارتاپ جدید هوش مصنوعی xAI را مهندسان باتجربه‌ای تشکیل می دهند که از شرکت‌های بزرگ فناوری مانند گوگل و مایکروسافت به این شرکت ملحق شده اند. هدف این تیم، توسعه نوع جدیدی از هوش مصنوعی به نام "هوش مصنوعی حداکثر جستجوگر حقیقت" است که به گفته ماسک، می تواند حقیقت و مسائل مهم علمی را به راحتی حل کند. اولین محصول xAI، چت بات Grok نام دارد. Grok رقیب ChatGPT معروفترین چت بات OpenAI است. در حال حاضر مشترکان پرمیوم پلتفرم رسانه اجتماعی ایکس می توانند به Grok دسترسی داشته باشند.
ماسک در مورد نقش هوش مصنوعی در Tesla نیز ایده های جنجالی ارائه داد. او ژانویه گذشته به سهامداران Tesla هشدار داده بود که اگر حداقل 25 درصد سهام این شرکت را در اختیار نداشته باشد، تمایلی به تبدیل Tesla به رهبر هوش مصنوعی و روباتیک ندارد. ماسک در گزارش جمعه مجله فوربس، با دارایی 210.6 میلیارد دلار، دومین فرد ثرمتند جهان انتخاب شد. او در حال حاضر حدود 13 درصد از سهام تسلا را در اختیار دارد. البته علاقه به هوش مصنوعی فقط محدود به xAI و Tesla نمی‌شود. شرکت‌های بزرگ فناوری دیگر مشغول سرمایه گذاری در این زمینه هستند.


چاپ