B-21 Raider پیشرفته ترین بمب افکن رادار گریز نسل ششم آمریکا

هواپیمای جنگنده F-117 Nighthawk شرکت لاکهید مارتین به زودی از رده خارج می شود و بمب افکن رادار گریز مدلB-21 Raider شرکت نورث روپ گرومن جای آن را خواهد گرفت.

b12 بمب افکن

طبق گزارش گروه علم و فناوری های فن تک، شرکت نورث روپ گرومن به تازگی از اولین هواپیمای بمب افکن رادار گریز مدل نسل ششم آمریکا در قرن 21 رونمایی کرد. بزرگ ترین سازنده تسلیحات جنگی نام B-21 Raider را به احترام کشته شدگان ماموریت Doolittle در جنگ جهانی دوم بر روی این جنگنده گذاشت. Doolittle، نخستین ماموریت نیروی هوایی ایالات متحده بر آسمان مجموع الجزایر ژاپن به حساب می آمد. در طول این عملیات، نیروی هوایی 16 بمب افکن متوسط از نوع B-25 Mitchell را بر فراز شهر توکیو تخلیه کرد. این ماموریت، توانست مسیر جنگ جهانی دوم را برای همیشه تغییر دهد.

فرمانده کل نیروهوایی ایالات متحده اعلام کرد بمب افکن B-12 نسل ششم هواپیماهای جنگنده و نخستین سده بمب افکن‌های آمریکا در قرن 21 محسوب می شود. بی-12 می تواند با حسگرهای شبکه ای که در آن تعبیه شده است از مناطق استراتژیک عکسبرداری کند. این بمب افکن، علاوه بر این دارای قابلیت حمل تسلیحات هسته‌ای نیز می باشد درست مانند زیردریایی هایی که به بمب های هسته ای مجهز هستند.

b12 مب افکن
با B-21، نیروی هوایی ایالات متحده قادر خواهد بود بر تهدیدات موجود در هر نقطه از جهان غلبه کند. تام جونز، معاون و رئیس شرکت Northrop Grumman Aeronautics Systems، گفت: بی-12 نشان می‌دهد که چگونه Northrop Grumman می تواند در صنعت ساخت هواپیماهای جنگی با استفاده از فناوری های نوین دیجیتال پیشتاز باشد و امکانات بیشتری را به مشتریان خود ارائه دهد.


فرماندهٔ گروه ضربت نیروی هوایی آمریکا نیز گفت که این سازمان قصد دارد ابتدا سفارش ساخت ۱۰ فروند بی-۲۱ را بدهد و به دنبال آن یک ناوگان کامل به تعداد ۱۷۵ تا ۲۰۰ فروند از این بمب‌افکن از گورمن خریداری کند.

نیروی هوایی قصد دارد یک جنگندهٔ دوربرد با نام «ضد هوایی نفوذی» را به بمب افکن رادار گریز مدلB-21 Raider اختصاص دهد تا این هواپیما را تا اعماق قلمروی دشمن اسکورت کند. این جنگنده مانند دیوار حفاظتی به بی-12 کمک می کند تا بتواند از تجهیزات دفاع هوایی دشمن عبور کند. کارشناسان نظامی پیش بینی می کنند که قابلیت عملیاتی اولیهٔ (IOC) این بمب‌افکن تا سال ۲۰۳۰ تکمیل و قابل استفاده خواهد بود.


چاپ