ساخت گجت پوشیدنی نجات غریق توسط یک محقق ایرانی!

دکتر محسن اسدنیا به همراه همکارانش موفق شد برای نجات افراد از غرق شدن، یک گجت پوشیدنی کاربردی بسازد.

گجت پوشیدنی
طبق گزارش های فن تک، محققان دانشگاه Macquarie استرالیا، دستگاه پوشیدنی با نام APPTRAKK ساختند که در صورت احتمال غرق شدن افراد، از طریق امواج wi-fi به امدادگران یا همان نجات غریق هشدار ارسال می کند.


این دستگاه پوشیدنی، علائم غرق شدن را تشخیص داده و به ناجیان غریق در مورد مکان شناگر هشدار می دهد. سنسورهای روی دستبند دارای حسگرهایی برای تشخیص ضربان قلب، اکسیژن خون، عمق سنج آب می باشد. APPTRAKK می تواند مدت زمان حضور کاربر را در آب و الگوهای حرکتی آن را مشخص کند. تمامی این اطلاعات به‌ صورت مداوم بوسیله یک سیستم‌عامل مبتنی بر هوش مصنوعی تجزیه و تحلیل می شود و در نهایت، تعیین می‌کند آیا کاربر در حال غرق شدن است یا خیر!


اگر دستگاه تشخیص دهد که کاربر در حال غرق شدن است، ماژول فرستنده امواج وای‌فای (Wi-Fi) از آن جدا می شود و خود را به روی سطح آب می رساند. سپس به برنامه ای که در تلفن هوشمند یا تبلت نجات غریق نصب شده، سیگنالی را ارسال می‌کند تا هم حالت هشدار را فعال کند و هم موقعیت فرد شناگر را در استخر به آن‌ها نشان دهد.


دستگاه APPTRAKK کاملا ضد آب است و می تواند مطابق با شرایط کاربر برخی از امکانات آن شخصی سازی شود. این دستگاه با کمک هوش مصنوعی، امدادگران را قادر می‌سازد تا افراد را در محیط‌های آبی خطرناک مانند استخرهای شنا، تحت نظر بگیرند. نمونه اولیه این گجت پوشیدنی قرار است ماه آینده در باشگاه نجات زندگی مانلی سرف استرالیا مورد آزمایش قرار گیرد.


دکتر محسن اسدنیا، دانشیار دانشکده مهندسی دانشگاه مک کواری، گفت: "غرق شدن می تواند به سرعت و بی سر و صدا اتفاق بیفتد و جستجوی افرادی که در آب‌های عمیق شنا می کنند کار آسانی نیست. به همین دلیل وجود یک دستگاه پوشیدنی می تواند برای این کار خیلی ایده آل بنظر برسد."


چاپ