فناوری جدید خالکوبی بدون ایجاد درد و خونریزی

تصویری که با شنیدن کلمه خالکوبی در ذهن ما نقش می بندد، طراحی همراه با درد و خونریزی روی پوست است. اما محققان دانشگاه جورجیانا موفق شدند روشی را ابداع کنند که افراد به تنهایی بتوانند بدون درد و خونریزی این کار را انجام دهند.

برچسب تاتو
تصور کنید به جای اینکه ساعت ها روی صندلی خالکوبی بنشینید و سوراخ های دردناک را تحمل کنید، با یک چسب پوستی حاوی سوزن های میکروسکوپی بدون درد خالکوبی کنید. محققان موسسه فناوری جورجیا (Georgia Tech) خالکوبی هایی با هزینه کم، بدون درد و بدون خون ایجاد کرده اند که می توانند به تنهایی انجام شوند. آنها کاربردهای زیادی دارند، از هشدارهای پزشکی گرفته تا ردیابی حیوانات عقیم شده تا لوازم آرایشی.

طبق گزارش های فن تک، مارک پراسنیتز محقق اصلی این مقاله گفت: ما سوزنهایی در ابعاد مینیاتوری ساختیم تا فرد در عین حال که دردی را حس نمی کند، جوهر خالکوبی به طور موثر در پوست تزریق شود. این روش نه تنها می تواند در زمینه های پزشکی مورد استفاده قرار گیرد، بلکه به دلیل قابلیت استفاده راحت و آسان می تواند در خالکوبی های زیبایی نیز کاربرد داشته باشد.

پراسنیتز نتایج این تحقیق را در ژورنال iScience در تاریخ 14 سپتامبر سال 2022 با همکاری سونگ لی، همکار سابق فوق دکترای فناوری دانشگاه جورجیا منتشر کرد.
خالکوبی در پزشکی برای اهداف مختلفی استفاده می شود. به طور نمونه می تواند در پوشاندن جای زخم، هدایت پرتوهای درمانی بیماران مبتلا به سرطان، یا ترمیم جراحی های سینه به کار رود. خالکوبی همچنین می تواند به جای دستبند هشدار دهنده پزشکی برای بیماران مبتلا به صرع، دیابت یا آلرژی استفاده شود.


محصولات آرایشی مختلفی که از میکروسوزن استفاده می کنند در بازار وجود دارد. با این حال، توسعه فناوری میکروسوزن برای خالکوبی کار جدیدی به شمار می آید. پراسنیتس در این زمینه کهنه کار است. او سال‌ها روی چسب‌های میکرونیدل مطالعه کرده است تا بدون استفاده از سوزن‌های زیرپوستی و بدون ایجاد درد بتواند داروها و واکسن‌ها را به پوست تزریق کند.

پراسنیتز گفت: "ما از این فرصت برای استفاده از فناوری میکروسوزن استفاده کردیم تا بتوانیم خالکوبی ها را در دسترس همه مردم قرار دهیم. برخی از افراد درد و زمان مورد نیاز برای یک خالکوبی را می پذیرند و تحمل می کنند اما ما فکر کردیم کسانی هم هستند که دوست دارند روش خالکوبی را انتخاب کنند که به سادگی روی پوست انجام شود و آسیبی به آن ها نرسد."

برچسب های میکروسوزن های تاتو

تبدیل خالکوبی
در خالکوبی‌ها معمولا از سوزن های بزرگ برای سوراخ کردن پوست استفاده می کنند تا جلوه خوبی داشته باشند. اما انجام این کار، یک فرآیند زمان بر و دردناک خواهد بود. تیم جورجیا سوزن‌هایی ساخته‌اند که کوچک‌تر از یک دانه شن هستند و از جوهر خالکوبی ساخته شده‌اند که در یک ماتریس قابل حل قرار گرفته‌اند.


لی، نویسنده ارشد این مطالعه گفت: «از آنجایی که میکروسوزن‌ها از جوهر خالکوبی ساخته شده‌اند، جوهر را به روش بسیار مؤثری در پوست تزریق می‌کنند. به این ترتیب میکرونیدل ها را می توان تنها یک بار با فشار کمی به پوست چسباند سپس بعد از گذشت چند دقیقه اثر جوهر خود را روی پوست باقی می گذارند.

میکروسوزن های حاوی جوهر تاتو

تکنیک خالکوبی
اگرچه اکثر چسب های میکروسوزنی دارای ده ها یا صدها میکروسوزن هستند که در یک مربع یا دایره چیده شده اند، اما خالکوبی های میکروسوزن تیم تحقیقاتی می تواند طرح های مختلفی مانند حروف، اعداد، نمادها و تصاویر را نشان دهند. با چیدمان میکروسوزن ها در یک الگوی خاص، هر میکروسوزن مانند یک پیکسل عمل می کند تا یک تصویر خالکوبی در هر شکلی ایجاد کند.

محققان با یک قالب حاوی ریزسوزن‌هایی با الگوی یک تصویر شروع کردند. آنها میکروسوزن‌های داخل قالب را با جوهر خالکوبی پر می‌کنند و برای جابجایی راحت تر، یک لایه دیگر به بخش پشتی آن اضافه می‌کنند. سپس چسب حاوی میکروسوزن ها را برای چند دقیقه روی پوست می گذارند. در این مدت میکروسوزن‌ها حل می‌شوند و جوهر تاتو را آزاد می‌کنند. جوهرهای خالکوبی با رنگ‌های مختلف را می‌توان در میکروسوزن‌ها قرار دادد، به عنوان مثال جوهر سیاه‌ که فقط در زیر نور ماوراء بنفش قابل مشاهده است.


آزمایشگاه پراسنیتز سال‌ها بر روی میکروسوزن‌ها برای تزریق واکسن تحقیق می‌کرد و در این سال ها متوجه شد می تواند از این روش در خالکوبی های زیبایی نیز استفاده کند. با حمایت انجمن پیشگیری از بارداری در گربه‌ها و سگ‌ها، تیم Prausnitz از روش خالکوبی‌ خود برای شناسایی حیوانات خانگی عقیم‌شده و عقیم‌نشده استفاده کرد، اما پس از آن متوجه شد که این فناوری می‌تواند برای مردم نیز مفید باشد.

خالکوبی ها با در نظر گرفتن حریم خصوصی طراحی می شوند. طراحان خالکوبی حتی تکه های حساس به عوامل محیطی مانند نور یا تغییرات دما را به گونه ای در طراحی خود استفاده می کنند که در آن خالکوبی فقط با نور ماوراء بنفش یا دمای بالاتر ظاهر می شود. شرایط حریم خصوصی برای بیماران نیز قابل استفاده است و تنها در صورت تمایل آن ها طرح خالکوبی آشکار خواهد شد.

این مطالعه نشان داد که خالکوبی‌ها می‌توانند حداقل یک سال یا بیشتر دوام داشته باشد. این روش مناسب ترین گزینه برای افرادی می باشد که طرفدار خالکوبی زیبایی هستند ولی به دلیل درد و خطر عفونت از انجام آن پرهیز می کنند. میکروسوزن های خالکوبی می توانند جایگزین خالکوبی موقت برای رفع نیازهای کوتاه مدت پزشکی و آرایشی شوند.

خالکوبی پچ میکروسوزن می تواند برای رمزگذاری اطلاعات در پوست حیوانات نیز استفاده شود. می توان به جای بریدن گوش یا زدن برچسب به گوش حیوانات برای نشان دادن وضعیت عقیم‌سازی، از یک خالکوبی بدون درد استفاده کرد.

پراسنیتس گفت: "هدف ما معرفی یک جایگزین به جای هنرمندان تاتوکار نیست. بلکه هدف ما ایجاد فرصت‌های جدید برای بیماران، حیوانات خانگی و افرادی است که می‌خواهند خالکوبی بدون درد داشته باشند."


چاپ